Tjekke et batteri.

Hej gruppe,

Hvordan tjekker man et batteries tilstand?

Har en IBM bærbar hvor batteriet ikke bliver opladet, win98 kan ikke se
batteriet i den batteri menu der er. Jeg har tænkt på at købe et nyt batteri
men det er jo tosset hvis det nu ikke er batteriet den er gal med.

Re: Tjekke et batteri.

En lidt omstændig metode (men også bedste) vil være at oplade batteriet
for derefter at aflade det over en kendt modstand eller med en kendt
strøm. Løbende skal der hele tiden måles spændingen på batteriet. Tiden
og spændingen afsættes i et koordinatsystem. Den kurve der kommer ud af
det kan fortælle dig en masse om batteriets tilstand. Det er muligt at
se om en eller flere celler er dårlige. Man kan også beregne kapaciteten
af batteriet og evt. se om det stemmer nogenlunde overens med det som
fabrikanten har opgivet den til at være.

- Lars

Re: Tjekke et batteri.

<KLIP>

Problemet er jo at jeg slet ikke kan oplade batteriet i den bærbar....

Site Timeline