Stort til lykke til fire piger.

Hej gruppe

Nørderne er slået. Med mange længder!
http://jp.dk/indland/aar/article1314031.ece

Fire piger der laver opgave på et handelsgymnasium.
Som sikkert "bare" gik ud på at konstruere et firma-koncept.

Jeg synes det er vildt sejt af de fire piger.
Simpel ide, nem at implementere, og ingen
udviklingsomkostninger for
pigerne (opfinderne) - disse omkostninger plejer at være den
største hæmsko
for opfindere der har et godt produkt.
For dem der laver pengeautomater koster det nok det samme at
installere
en vandalsikker touch-skærm, som det koster at installere et
vandalsikkert tastatur. Og en skærm er sværere at "hacke"
end et tastatur.

Jeg håber at de opnår patent på deres ide, for den er
edder-brask-brølende-mig god!
Og hvis de tjener kassen, så er det velfortjent!

Hov. Fik lige en ide. Nå, må hellere holde kæft.Giver ideen
til pigerne.

/Bo.

Re: Stort til lykke til fire piger.

Ja, det er en fin ide, men der er altså ikke noget nyt i det, så et
patent kan de ikke få.

Faktisk kan de se frem til at blive sagsøgt af dem der ejer patentet i
forvejen.

Re: Stort til lykke til fire piger.

in message

Sikke noget skidt.
Hvem har patenteret ideen allerede?
Pigerne bliver vel ikke sagsøgt fordi de søger patent. Deres
patentadvokat siger
vel bare: "Det er ´prior art´. No cigar!" Jeg ved ikke hvad
"prior art" hedder på
dansk patentsprog. Noget med "allerede kendt
et-eller-andet".

Sådan er livet fra tid til anden. Edison var vist heller
ikke
først med glødelampen, så vidt jeg er informeret.

/Bo.

Re: Stort til lykke til fire piger.

Ja, såddan er det med patenter, jo før det system bliver afskaffet jo bedre.

Se det aner jeg ikke, jeg har bare set det blive brugt til noget
adgangskontrol et sted, så der er en stor risiko for at det er patenteret.

Næh, men de kan blive sagsøgt hvis de producerer dimsen uden at
licensere evt. patenter.

Re: Stort til lykke til fire piger.
On Thu, 10 Apr 2008 08:51:03 +0200, Flemming Frandsen

Nu er det jo ikke sikkert at dem der har lavet det før har taget patent
på metoden; men det gør selvf. at pigerne ikke kan få et patent, når
det er lavet i forvejen (bortset fra i USA)..

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: Stort til lykke til fire piger.

Uha, når jeg tænker på hvor svært jeg havde det med at "huske" min pin-kode
da man vendte tastaturet på dankort-terminalerne (1-2-3 og 7-8-9 blev
byttet).
En rigtig god ide, men jeg håber ikke at se den på de dankort-terminaler jeg
skal bruge :o)

Re: Stort til lykke til fire piger.

Jeg har det på samme måde - jeg husker ikke mine pin koder som 4 cifre, men
som et mønster på tastaturet - og jeg have derfor også "indlæringproblemer"
med de ændrede dankort terminaler.

Re: Stort til lykke til fire piger.
Det ville være noget nemmere bare at scamme fingeraftryk og sammenligne det
med data i chippen eller online

Så er der kun et sted at "trykke" det gør også at man ikke skal huste koder

Wiljan

Re: Stort til lykke til fire piger.

Ja det er helt fint ind til nogen kopierer fingeraftrykket.

Jf. denne sag hvor en biometrik-liderlig tysk minister fik
offentliggjort sit fingeraftryk:
http://www.schneier.com/blog/archives/2008/04/german_minister.html

Re: Stort til lykke til fire piger.

Det er allerede gjort. Eller så klipper man bare fingeren af 'ejeren' :-(

Kai

Re: Stort til lykke til fire piger.

Tror du skal se afsnittet med mythbusters, der prøver de med en FOTO kopi på
papir, som de blot placerer ovenpå læseren, og lægger fingeren ovenpå, og
vupti, går låsen op.....

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Re: Stort til lykke til fire piger.

Så gør det til en vane, hver gang du taster koden, så sig kør den gennem
hovedet som tal, ikke som sekvens på tastaturet :-)

Hvis du bruger ovenstående, så er det ret nemt.

--
Uffe Bærentsen

Re: Stort til lykke til fire piger.
Helle for hende nr. 4

//Leif

Re: Stort til lykke til fire piger.

Vil nu mene det er en temmelig dE5%rlig ide;

De fleste har svE6%rt nok ved at huske deres pin kode hvis de skal
taste
det pE5% et tastatur der "vender pE5% hovedet", fordi det mere er
sekvensen af
bevE6%gelser end numrene de ka' huske.

Hvis man skal kigge pE5% "tastaturet" for at se hvor numrene er ka' ham
der stE5%r
bagved vel ogsE5% kigge med.

Blinde og eller svagtseende skal ogsE5% ha' mulighed for at bruge
dankort, sE5% alene
derfor er ideen dF8%dfF8%dt.

-Lasse

Re: Stort til lykke til fire piger.

Det er nok mest en vane. I dag er alle tastaturer ens, derfor lærer vores
hjerne "billedet" af koden.
Hvis alle (dankort)tastaturer i verden var "tilfældige", så ville vores
hjerne huske tallene i stedet.
Det er lidt ligesom med el-biler, når folk siger "det bliver ALDRIG til
noget, for man kan jo ikke høre at de kommer, og så bliver alle menneseker i
verden kørt ned". Det er i hvert fald sådan min svigermor siger ;-)
Men hvis man VED at bilerne ikke siger noget, så lærer man squ nok at se sig
for i stedet.

Men jo, hvis nu det kun er nogle få steder, ved hæveautomaterne og ikke på
alle dankort terminaler, der er sådan et tastatur, så er det et ret stort
problem.

Det er ikke noget problem at lave en skærm som kun kan ses absolut lige
forfra.
Jeg havde besøg af en i går som havde en film han satte på sin bærbare.
Selvom jeg sad lige ved siden af ham, kunne jeg kun se en helt sort skærm.
Jeg ved så ikke hvorfor han bruge den.

Det kan så være der skal endnu en god ide til der, men det er nok ikke et
uløseligt problem ???

mvh
Kåre

Re: Stort til lykke til fire piger.

Var der ikke noget med at man kunne 'læse' skærmbilledet på en CRT skærm
temmeligt langt væk hvis man havde en god antenne og noget signalbehandler??

Hvordan mon støj fra en touch skærm ser ud, er det samme muligt der?

Mvh.
    Mikael,

Re: Stort til lykke til fire piger.

Der er vel da heller ikke nogen, der kunne finde på at anvender en CRT til
en hæveautomat i dag ;o)
Den automat, der stå hos min lokale Nordea har LCD-skærm og er allerede
forsynet med touch, så pigernes ide kunne implementeres blot med en simpel
software-opdatering.

Re: Stort til lykke til fire piger.

Det samme er de nye XY stationer.

--