Stort tab i ledning til 12v køleskab, hvad gør jeg?

Hej!

Jeg har et bilbatteri stående som oplades vha solceller, fra dette batteri har jeg trukket en (almindelig 220v) ledning på 10 meter indtil mit 12v køleskab. Køleskabet virker så ikke pga. det store tab der er i ledningen, jeg har målt knap 9,5v henne ved køleskabet. Mit spørgsmål er så:

1) Skal/kan jeg skaffe noget ledning hvor jeg ikke har noget, eller meget lidt, tab? eller 2) Kan man købe, eller måske selv lave, "noget elektronik" som kan give 12v kontinuerligt @ f.eks. 5 amp?

Køleskabet bruger ca 3,6amp/t

Skitse:

|Solceller|------|Bilbatteri|------(10 meter ledning)------|Køleskab|

På forhånd tak!

Venlig Hilsen

MIK

Reply to
MIK

MIK skriver:

Hvad er der på batteriet ?

Minumum 1,5mm2 ledning, gerne tykkere.

Der er 11,84v på batteriet når når køleskabet er tilsluttet, og ca. 12,5v når køleskabet ikke er tilsluttet. Hvor køber man ledning i den kvadrat, og har du/I nogen idé om prisen pr. meter?

MIK

MIK skriver:

Okay

Elektrikeren, eller nærmeste Harald Nyborg

Bor du evt i nærheden af mig (Hammel) kan du komme forbi og få et stykke i hånden.

Desværre...jeg er bosat i Odense ;-| "Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
MIK

Hvad med, at bare lægge noget 230V kabel dobbelt eller i flere "lag"?!? Altså parallelforbinde et x antal ledere?

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Hej igen! Jeg har fundet en batteri-booster på nettet, type DAN 1212:

Kan den mon løse opgaven?? Mvh MIK

"Lars T. Thomsen" skrev i en meddelelse news:427fbe5a$0$79465$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
MIK

"MIK" skrev i en meddelelse news:MqOfe.1643$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

- Køb noget 3x2,5¤ ved din lokale elektriker, det er noget af det billigste kabel du kan finde, nok omkring 12-13 kr. / mtr. ... Lars / Viborg

Reply to
Lars Nielsen

MIK said the following on 09-05-2005 21:34:

Mon ikke den lokale byggemarked har noget 2x4 eller 2x6 kvadrat højtalerledning ? Den lokale (Aalborg) Bauhaus har ihvertfald Ellers T.Hansen, til Brian Stereoen, eller en autoelektrikker?

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Det er vist overkill til dit behov. Skaf noget kraftigere kabel og sørg for gode forbindelser i samlingerne og du får løst dit problem. Jeg tror ikke 1,5 kvadrat som der er foreslået er helt nok. Jeg ville nok vælge et 2,5 kvadrat. En anden løsning kunne også være at flytte akkumulatoren hen ved siden af køleskabet -> Dvs. så korte kabler mellem kilde og største forbruger som muligt.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen
50meter 5x2.5kvadrat installationskabel 298,- i Harald Nyborg (#8227). Lægger du det sammen et par gange til 10m har du vist rigeligt, i hvert fald 2x25kvadrat.

MIK wrote:

Reply to
Roberto Saldo

"MIK" skrev i

Ja, du skal helt op i min. 10 kvadrat, hvis du skal ned på et acceptabelt spændingsfald!

0,75 kvadrat er helt ude i skoven! :-)

Der er et skema, du kan bruge. Men husk, at du skal gange din ledningslængde med to, så hvis kablet skal være ti meter, så skal du kigge under 20 meter. Det er fordi, strømmen jo både skal frem og tilbage.

Det er et meget langt kabeltræk, du har, kan du ikke nedbringe det?

Claus

--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.

"Claus Tersgov" skrev

Hov, der skulle stå 6 kvadrat.

Claus

--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer.  3 styk trådløse rumfølere.
Claus Tersgov

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:428153e5$0$78282$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

10 kvadrat giver endnu mindre spændingsfald, og dermed endnu mindre tab. Hi.

Erling

Reply to
Erling & Lene Nansen

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:42815304$0$78284$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Sjovt nok...i biler beregner man ca dobbelt så tyk ledning til lys, feks 2,5 kvadrat til forlygter, for at holde spændingsfaldet lavt nok til ordentligt lysudbytte

Martin

Reply to
martin bjerre

Den duer heller ikke hvis spændingen ikke er indbygget. Jeg mistænker tabellen er til 230 volt installationer.

Ved 12v er det strømmen der trækker læsset og der dominerer

P=IIR

Kort: ikke godt.

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo

"Roberto Saldo" skrev i en meddelelse news:d5sdub$jv1$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

Jeg vil ikke holde med dig i det. Ved 230V må man forsikre 1,5 kvadrat med

13A. Ifølge tabellen skulle det give en max kabellængde på 2 meter......... Tror derimod den er ok til forbrugere der ikke er MEGET spændingsafhængige, feks viskere, stoplys osv i bilen

Martin

Reply to
martin bjerre

Hej! Tak for alle svarene. Jeg har monteret 3 kvadrat ledning hvilket giver et spændingsfald på 0,8v, så det er acceptabelt. Tak for hjælpen. Mvh

MIK "martin bjerre" skrev i en meddelelse news:4281bfff$0$50662$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Reply to
MIK

Det er ALTID strømmen, der giver spændingsfald. Hvad du må forsikre med, har intet med spændingsfald at gøre, men alene en sikkerhed. Har man spændingsfaldet, kan man så udregne den i %, og den bliver stor ved 12v. Derfor nogle MEGA ledninger.

Hilsen Erling

Reply to
Erling & Lene Nansen

"Erling & Lene Nansen" skrev i

Hi.

Helt enig, men seks burde være tilstrækkeligt.

Claus