rensning af print - Page 2

Re: OT rensning af print

Se evt. www.dvi-nibe.dk
Det var et særdeles nyttigt ling, da jeg går og fifler med tanken om
solfangeranlæg. Jeg har temmelig store tagarealer på udbygninger, så det
ville være attraktivt med en sådan løsning - evt. kombineret med pillefyr.

I forvejen har jeg oliefyr og halmfyr stort nok til 3 småballer på tværs
eller en langballe på langs. Men det er nu mest træ (helst gratis), jeg
fyrer med. Med pillefyr/stokeranlæg kunne jeg tænke mig at få varmeanlæget
udvidet til også at omfatte udbygninger (ca. 800-900 m²), delvist isoleret.

Derfor er rådgivning og bemærkninger i den retning meget velkomne - evt.
direkte pr. e-mail.
Karsten H. Jensen

Re: OT rensning af print

Som kølemiddel i et jordvarme anlæg eller hvad?

Re: rensning af print

tørre
triclorethan
Det kræver miljøgodkendelse og et kæmpemæssigt udsugningsanlæg. Jeg har kun
hørt om dem som en station i en produktionslinie, hvor der næppe er
mennesker i nærheden. Der er næppe ret mange, der i dag inversterer i den
slags udsugningsanlæg, da de er alt for kostbare i forhold til alternative
metoder for afrensning.
Karsten H. Jensen

Re: rensning af print

Hej Rachid

Når jeg fremkalder film tilsætter jeg sidste hold skyllevand lidt
sprit. Filmen afstryges med en gummiskraber og er tør - klar til
kopiering - på 5 min. ved ophængning i fri luft (ingen blæser
p.gr.a. faren for støv).

Når spritten fordamper river den vandmolekylerne med.

Til film bruger jeg ca. 6 cl ren sprit til 600 cl vand. Måske kan
dit print tåle en størrer del sprit.
Du kan godt bruge træsprit (isopropylalkohol) hvis du har
udluftning - det er noget giftigt stads at indånde/drikke.

Ellers kan du bruge ren vodka eller måske toiletsprit (véd ikke
om det i dag kun er denatureret med kolokvint, som smager
hæsligt).

Med en hårtørrer på laveste varmegrad går det lynhurtigt.

m.v.h. Emil

Re: rensning af print

Træsprit er methanol, og ikke isopropanol

Bedre virkning opnås ved at drikke det først, og så ånde på printet :- ))

Selv har jeg en lille varmluftsovn, der kan stilles meget præcist i
temperaturen. 80 grader i et hvarter, så er det tørt.