Rensning af omskifter?

Hej.

Jeg har brug for et godt råd, til at rense en gammel omskifter.

Jeg har fundet en ældre keramisk omskifter, som ville gøre god gavn som antenneomskifter til min kortbølgesender. Da effekten er temmelig stor, har jeg fundet en stor gedigen omskifter, der nok skulle kunne stå for effekten.

Da den har ligget i skuffen i mange år, så er selve kontakt punkterne løbet noget an, og jeg fornemmer ligesom et fedtet lag af "snask" på glidekontakten og kontaktpunkterne.

Jeg har uploadet et billede af omskifteren til min hjemmeside, så man kan se "problemet". Jeg ville jo gerne tro på at den er forsølvet.

Kan nogen nu fortælle mig, hvad jeg bør rense omskifteren i eller med, for at jeg er sikker på at der er god og sikker kontakt, når jeg tager den i brug?

Håber at høre nogle gode ideer...

Thomas.

Reply to
Thomas

Hej Thomas

Først renser du den af med sprit og så skal den have en omgang af en glashårsbørste og så skal den smørres igen og så skal den nok klare sig.

Nej, brug isopropylalkohol. Aldrig sprit.

Peter

Reply to
PA

Hej.

Tak for begge tips.

Min egen ide til det, var at bruge lidt rensebenzin til at tage det gamle kontaktsmøremiddel. Men måske sprit/isopropylalkohol er lidt mere egnet til at tage den fedtet hinde. Jeg ynder at bruge karburator sprit til den slags "sprit opgaver", og det er vist tæt på isopropylalkohol.

Glasbørsten til anlægsfladerne var selvfølgelig en god ide. Den burde nok kunne rense det i bund.

Til at smører kontaktfladerne igen, havde jeg en ide om, at noget syrefrit vaseline rørt op med et par dråber rensebenzin burde kunne give et fornuftigt smøremiddel, som burde kunne pensles på. Er jeg helt gal på den, så håber jeg at nogen stopper mig i god tid...:-)

Thomas.

Reply to
Thomas

"Thomas" skrev i en meddelelse news:4ace00b7$0$56776$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Vask du den blot ud i rensebenzin eller endnu bedre: En tur i opvaskemaskinen. Det er det eneste, der også opløser fedt. Sprit og andre alkoholiske væsker fordeler blot fedtet lidt anderledes.:-) Husk blot, da det er en keramisk omskifter, skal den tørre ordentlig ud, inden du bruger den.

Da den skal bruges til HF, skal kontakterne ikke smøres eller på anden måde fedtes ind. Er kontakterne forsølvede, leder de HF lige så godt, selv om de er oxyderede.

--

Ha' det rart
Karsten, OZ1GB

Hej Peter

Sprit er ellers så godt til at fjerne gamle rester af harpiksbaseret lodde flus.