Oscillator ....

Hej.

Nogle gode ideer til en oscillator, som giver sinus omkring 20kHz ?

Skal helst fungere med 5 Vdc forsyning. :o)

Henrik

Re: Oscillator ....
20kHz ?

http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/rcosc.bmp
Den kan sikkert godt køre på 5V hvis du gør den nederste 5K6 lidt
mindre. Den går fra ca. 5 til 50KHz med de nævnte værdier. Du kan
evt. erstatte potmeteret med en fast modstand og en trimmer, og
sætte lidt større kondensatorer i, så skulle du kunne ramme 20KHz
rimelig nøjagtigt.

Flot diagram, ikke? ;-) Håndtegnet i Paint, LOL!

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Oscillator ....
Du skal skam roses for den tegning.
Et bevis for man ikke behøver div. fancy cad programmer
Claus

Re: Oscillator ....

-ka du osse trække netlisten ud til printudlæg :-)))

Bo //

Re: Oscillator ....

Hvad er der nu galt med at slå søm i knudepunkterne.....

længe leve sømbræddet...

MVH Bojer

Var: Oscillator, Nu o.t. nostalgi

Hov hov, der er een, der er på omgangshøjde med min ungdom: det er desværre
ikke til at skaffe ordentlige messingsøm nu om dage. Alle vil have de
moderne fumlebrædder, der er lavet af billig plastic. Min første memmelbøvle
modtager kunne høre Radio Luxumburg på two-o-eight, og var netop bygget på
et sømbrædt. Der var en AF116 i indgangstrinet....

Diagrammet var tegnet af den lokale radiomekaniker med blød blyant på
bagsiden af en rudekuvert, og lignede i stilart lidt det, som Ulrik Smed
smed her i newsgruppen.

Bo //

Re: Oscillator, Nu o.t. nostalgi

er
Alle
plastic. Min
AF116 i

Ahh, herlig nostalgi!  :-)  Minder mig om en lomme AM spille jeg
byggede i min barndom, med OC44/45 og OC71! Det var også en slags
sømbrædt, bare i miniudgave med små loddeøjne istedet for søm,
viklede selv ferritantenne med litzetråd osv.  :-)

Idag bygger jeg næsten altid prototyper som fuglerede i fri luft,
der kan gå helt sport i at lave dem flot og kompakt, og så er der
som regel ikke langt til et printudlæg (hvis man da skal lave
mere end én). Alt det der med netlister og autorouter, det er jeg
slet ikke kommet til endnu, haha!

blyant på
Ulrik

Hehe, papir og blyant (ikke kuglepen!) er stadig mit foretrukte
værktøj når jeg sidder og udtænker småopstillinger, og det
foregår også tit på bagsiden af et eller andet tilfældigt inden
for rækkevidde.  :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Oscillator, Nu o.t. nostalgi

Det passer ikke, det er godt nok ikke messingsøm, men de er
gule og fint lodebare.

Ja et sømbrædt er faktisk ikke nogen dum ide, meget godt for
en nybegynder som ellers nemt mister overblikket ved vero
board eller dead bug konstruktioner.

Det skal du egentlig ikke sige, et sømbrædt er faktisk både
netlist og route diagram, sådan i billedform.

Mvh Max

Re: Oscillator, Nu o.t. nostalgi

Hehe. Jeg laver dem næsten udelukkende i SMD i dag, det er faktisk ret
nemt når man har adgang til blandede ICs og modstande/kondensatorer i
både 1206/0805/0603....
Lidt tynd monteringstråd og en god kolbe - jaeh...
Så sømbrædt?
Næij.

Kender det......
--