Maks ladespænding på alm syrebatteri?

Min havetraktor svigter, og batteriet er tilsyneladende dødt....

Har prøvet at lade med ca. 15 volt, men batteriet trækker kun ca. 100mA, men
hæver jeg spændingen til 17-18 volt begynder der at ske noget. Hvor meget er
det forsvarligt at lade med?

Batteriet er et 28Ah 12V syrebatteri...

Mvh
Hans

Re: Maks ladespænding på alm syrebatteri?
Det er mange år siden, men på ladestationen jeg arbejdede på, var
tommelfingerreglen at 10% af maxsrtrøm som ladestrøm, aldrig kunne skade.
Blybatterier er ikke særligt sarte, og ladning styres med simpel
strømmåling. Når Batteriet er fuldt opladet når spændingen når 14,8 v

finn
 - tilfældigvis på Ørsteds fødselsdag :-)

Re: Maks ladespænding på alm syrebatteri?

Det lyder lidt sært, har du målt på spændingen mens den ladede eller mens du
ikke havde laderen tilsluttet?

Brian

Re: Maks ladespænding på alm syrebatteri?

Hvis du kan måle 17-18volt over batteriets poler mens du lader så køb et nyt
batteri...

Re: Maks ladespænding på alm syrebatteri?
Min erfaring er at du sagtens kan vække et sådant batteri med lidt ekstra
spænding.
Bare giv den op til 24V og hold øje med strømmen, så kører det snart igen!

Måske,måske ikke men det kan jo aldrig blive værre.

Jeg har da reddet 3 autobatterier på den måde. Måske blev de ikke som nye
men gode nok til at kunne starte bilen hvilket de ikke kunne efter 12 timer
med en alm lader.

MVH Lars Arup

Re: Maks ladespænding på alm syrebatteri?

Mit liv er bare for kort til den slags, derfor mit råd :)

Re: Maks ladespænding på alm syrebatteri?

"Lars Arup"

I saa fald udvikles der meget knaldgas, der er yders ekplosionsfarlig.
Samtidigt skal man holde øje med væskestanden og efterfylde med
demineraliseret vand.

Aage

Site Timeline