psu -> alm trafo, how to do?

Jeg har lige futtet en trafo af, som drev nogle 12V halogen spots.. problemet var at den var på 60W det passede fint til 3 stk. 20W spots Men da jeg skiftede til 35W spots, så holdt den ikke længe.. der var ingen elektronik i kassen ud over selve kernen med een primær, og een sekundær vikling..

Så fik jeg den ide, at jeg kunne tage en PSU fra en PC, men hvordan får jeg den til at køre, uden at være mokket på en bundplanke?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Petersen_Michael skriver:

Kortslut en 13 og 14

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Er mine indlæg sendt via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

"Petersen_Michael" skrev :

hvis den leverer pulver nok ud på 12v kan du, ellers ikke (du skal vist op i en mindst 300w model)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Man kan ikke bruge Watt angivelsen på en PSU til PC til ret meget. Det kommer an på hvor mange A 12V linien kan levere, i dette tilfælde skal der bruges 8.75A som absolut minimum og helst mere for undgå overbelastning.

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

"Laziter [9440]" skrev :

Der kan være en grund til ordvalget "pulver nok ud på 12v" ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !
Reply to
jan

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Jow jow, men du fulgte sætningen op med at der nok skulle mindst en 300W PSU til.. En 250W kan sagtens gøre det.. Og finder/har man en god 200W kan den såmænd også klare opgaven ;o)

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

"Laziter [9440]" skrev :

Yepper - ingen af de 200/250w modeller jeg har på lager øffer mere end 10A ud på 12volt - 300w æskerne gør

Hvis du kører max load på 12volten alene, gider de typisk ikke lege med

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !
Reply to
jan

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

10A er også nok, der skal jo "kun" bruges 8,75A til at drive 3 x 35W spots.

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

Hej

Det er vel også god latin at belaste 5 Volt udgangen på sådan en sag da det er den der bruges som reference ?

jeg

Hvorfor ikke købe en ordenlig elektronisk trafo til dine spots?? som både er godkendt til det, og overholder alle lovkrav. samt ser lidt bedre ud..

Computerstrømforsyninger larmer generelt .. og hvis du skulle få den geniale ide at du vil lysdæmpe dem, så er du nok på herrens mark ..

~~Frank..

Reply to
CopyCat

"CopyCat" skrev

er

geniale

Så kan han jo lave et 2 trins dæmper 5V/12V ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hvis vi skal op ad den vej .. så kan han faktisk lave 5 - 7 - 12 - 17 Så er der nok blus på ....:-)

~~Frank,.

Reply to
CopyCat

CopyCat skriver:

Hvis du vil bruge -12 skal du huske at der sjældent er meget strøm at hente der....

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Er mine indlæg sendt via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Hvor, og hvilken pris?

PSUen er da Ce mærket ;o)

Det er et spørgsmål om viften..

Den geniale ide får jeg ikke, jeg skiftede jo netop fra 3*20W til 3*35W spots, for at få mere lys..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Petersen_Michael

Prøvede med en skumpaq, men der sker ingen ting - blæseren starter ikke, og der er kun ca. 5V over ben 10 og ground, målt ubelastet.

Jeg fandt også en AT psu, og prøvede at luse samtlige ben kombinationer, heller ikke her startede blæseren..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Petersen_Michael

en AT PSU skal ikke Luses ..

~~Frank .,

Reply to
CopyCat

Ja du har ret .. men jeg kunne jo også bruge -5 volt .. men der er jo heller ikke noget at hente ..

Jeg havde lige i skyndingen glemt ., at de kører med fælles ground...

5 - 7 - 12 volt må svaret så være . ..

~~Frank .,

Reply to
CopyCat

Petersen_Michael skriver:

ATX forsyning, eller spumpaq egenopfindelse ?

AT bør starte uanset hvad.

Er mine indlæg sendt via sunsites server, er sonofons newsserver igen
død

: Tridonic TE-S 105W, 258,20 + moms ..

: Elektronisk Trafo 35-105W, 235,00 incl moms.

Det skulle også undre mig om du ikke kan finde nogle stykker hos farnell eller RS components ..

Ellers kan du jo gå ind til din lokale elektriker og bede om at få en 105 Watt transformer ..

~~Frank .,

Reply to
CopyCat

nej, men uden belastning på 5V starter den ikke, jeg mener at man skal trække over 100mA før den starter, har selv belasted min med nogle

5watts modstande. Det virker fint. mvh Erik
Reply to
Erik Rasmussen