Re: Forskel på Tantal og alm. kondensator?

En tantal har mindre lækstrøm end elektrolytter. Keramiske kondensatorer har også en lille lækstrøm, men de har typisk en max-værdi på 1uF, hvor tantaler fås op til omkring 100uF

Håber det er svar nok...

"Sune Mika Salminen" skrev i en meddelelse news:bhtdte$9pc$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

> Hej. > > Et nysgerrigt spørgsmål: > > Jeg har udskiftet nogle tantalkondensatorer i min spillemaskine (Atari > Asteroids, bygget 1980) med nogle nye. De sidder i lyddelen, hvor de > ifølge diagrammet gør at en bestemt lyd falder i tonehøjde. > Dem jeg fik var ikke alle tantaler (de havde ikke nok), men havde ellers > nøjagtigt de samme værdier, og nu lyder det ikke som det skal. > Er der nogen der kan forklare mig hvorfor - altså hvilke egenskaber > tantalerne har som de almindelige ikke har? > Det der sker helt præcist er, at der nærmest ikke er noget fald i > tonehøjde med de nye kondensatorer. > > Tak > > -Sune > > -- > Is this a sig or an OE bug? > Replace efternavn with my last name to send mail. >
Reply to
E-Junkie
[Asteroids lyddel - kondensatortyper]

I en af kredsene har jeg udskiftet tantalen med en keramisk, og der lyder det mere som før. Det er den hvor elektrolytten sidder der lyder helt forkert.

Kan du ikke lige forklare mig hvad lækstrøm helt konkret vil sige i denne sammenhæng?

Tak

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?
Sune Mika Salminen

Hej

Det er de også, de har en meget lille indre modstand og ligeledes en lav lækstrøm. Disse parametre gør at hvis man skifter dem ud med almindelige elektrolytter i filtre, ja så ødelægges filtrets Q og dermed virker det ikke.

Ps: Man kan få elektrolytter i mange kvaliteter, også med en meget lav lækstrøm, men det er ikke standardmodellerne.

Tak Max, det var info i den stil jeg skulle bruge.

Perfekt, nu ved jeg hvad jeg skal spørge efter.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?
Sune Mika Salminen

En ulempe ved tantaler er dog, at de ikke tåler særlig megen ripple før de bliver ødelagt, så det er ingen god ide at køre dem tæt på deres maksimale spænding.

/ Hans

Reply to
Hans

Lagde godt mærke til at der var et ret stort "headroom" :-) eller hvad man nu siger, på dem der sad i. Der står 30 Volt på dem, jeg mener der er 5 volt der hvor de sad. Men okay, der havde de også siddet og hygget sig siden 1980, så...

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?
Sune Mika Salminen