kondensatormikrofon

Jeg har fundet nogle små mikrofoner, og jeg tror det er
kondensatormikrofoner, for jeg kan ikke få signal ud af dem på normal vis.
De er ca 10 mm i diameter og ca 6-7 mm høje.
Er der nogen der i bekræftende fald, ligger inde med et diagram på hvordan
man for et signal fra dem

mvh
  Jeppe

Re: kondensatormikrofon

Det er sandsynligvis ikke kondensatormikrofoner, men derimod
elektretmikrofoner... tjaa, forskellen er ikke speciel stor, for virkemåden
er faktisk (næsten) den samme. Men forskellen ligger i, at
kondensatormikrofoner behøver en spænding (phantom power) i omegnen af 48V
eller 200V for at kunne give polarisation til membran og kapsel, hvorimod at
elektretmikrofonen ikke skal bruge phantom power. Men da udgangsimpedansen
for begge mikrofontyper er høj, så kræves der at en forforstærker for at
kunne drive signalet over kabler og til mikrofonforstærkeren, derfor
indeholder elektret mikrofonen en forforstærker (en FET transistor), som
kræver en DC-forsyningsspænding, som du skal levere.
Diagram, tjaa denne skulle virke:
(komponentværdierne er ikke kritiske)

           o +5V

           <