Motor fra video JVC500E (tror jeg den hed)

Jeg har en sådan motor med følgende numre på en label på motoren:

LLN4B 2

557815 60926 A

Der er 4 tilledninger - 2 til drift af motor og 2 til en dejlig sinuskurve for omdrejningshastigheden, MEN ....

hvor mange pulser kommer der pr. omdrejning ?

Er der nogen der ved eller kan finde ud af det ?

Mvh KS

Reply to
KS

Hej Keld,

Well, det er _dig_ der har motoren, så det kan _du_ vel :)

Hook den op til lidt strøm og et 'skop på hhv. tachoudgangen og en IR- læsegaffel der interruptes med en "hullet" papskive på motorakslen.

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns95AAC1A14D20Do8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Ja, ja, men jeg troede jo, at én af jer derude med nummeret liiiiige kunne sige det .... §:-) !

Men så må jeg jo selv igang !

- sådan en læsegaffel .... er det en del af udstyret på hylden ? ..... for så må jeg da ha' den lavet først ellers bliver det vist en fuglerede.

Mvh KS

Reply to
KS

I mangel på gafler kan man bruge en almindelig lysfølsom diode og lidt dagslys...

Hej Keld,

Det er sådan en lille dims med en spalte i og en IR-LED i den ene "gren" og en fotodiode/-transistor i den anden - findes bl. a. i printere, diskettedrev, videoafspillere etc.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Bo,

Eller en LED/glødelampe drevet på DC, hvis dagslys er lige så sjældent som her ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns95AAE8C254FD6o8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

og

Jeg kender godt systemet, men ville bare høre om det er ligeså almindeligt som værktøj som f.eks. en skruetrækker - jeg har da før haft brug for for en - så jeg tror jeg laver en universel anvendelig nu !

(Du har ikke tilfældigvis noget dokumentation på motoren ..... Nej, det har du ikke - OK !)

Mvh KS

Reply to
KS

Hej Keld,

Knap nok, men de kan da være praktiske af og til.

Så er det måske en god idé at lave den så der også kan sættes en reflektiv sensor på (sådan en hvor sender og modtager ligger i samme plan), for så bliver den endnu mere universel.

Korrekt.

--
Venlig hilsen,
Søren