Hvorlænge holder elektronikken i en induktionskogeplade ? (Siemens)

Hej.

Nu er begge effektmoduler i mit Siemens EH77054 induktionskomfur
brE6%ndt af med 2 mE5%neders mellemrum. Kogepladen er kun lige 4 E5%r
gammel. Skal man virkelig kun forvente 4 E5%rs levetid pE5% et
induktionskomfur ?

Det skal siges at det hE6%nger helt frit under en borplade og de
indbyggede blE6%sere er i orden. SE5% der er ikke problemer med manglende
kF8%ling. Det blev ogsE5% blE6%st helt rent for stF8%v for 1/2 E5%r siden.

Modulerne er opbygget v.h.a. en stak IGBT'er nittet fast til en stor
kF8%leplade og en masse pulsfaste blokkondensatorer. En af IGBT'erne er
kortsluttet og printet er sort omkring den.

Kan det vE6%re kondensatorerne der er blevet slidte? -for en IGBT E6%ldes
vel ikke?

Re: Hvorlænge holder elektronikken i en induktionskogeplade ? (Siemens)
Hej.

Det tror jeg ikke er problemet.

De slides lige så meget som alle andre transistore, men det er sikkert
heller ikke problemet.
Jeg har før set problemer med transistore der er nittet fast, når der kommer
godt med varme på så strækkes nitten og næste gang du starter med et koldt
system så er der ikke ordentlig termisk forbindelse mellem transistor og
køleplade = transistor det bliver for varm.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Kan det være tilsvarende fejl der gør at mit Blomberg glaskeramiske komfur
ikke vil justeres over trin3?
Trin 1,2 og 3 er reelle trin, men trin 4,5,6,7,8 og 9 er alle blot fuld
skrald. Er det mon tilsvarende problem?

Mvh
Henrik

Re: Hvorlænge holder elektronikken i en induktionskogeplade ? (Siemens)

Nej, det er to helt forskellige måder det er lavet på.
En induktions kogeplade er lavet som en switchmode strømforsyning hvor
sekundær viklingen er gryden.

Glaskeramisk kogeplade er lavet med et varmelegeme og kan reguleres ved
hjælp af en PWM (man tænder og slukker for strømmen).
Jeg tror nærmere at du skal se efter defekte temperatur følere eller en
defekt omskifter, prøv at spørge i dk.teknik.el det kan være der er nogen
der kender fejlen.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det er med "touch" direkte på glaspladen, og med 7-segment LED display under
glasset, så omskifteren kan vel udelukkes.

Ok, jeg prøver derovre.

Mvh
Henrik

Re: Hvorlænge holder elektronikken i en induktionskogeplade ? (Siemens)
nogen
under

Ja, den kan du nok godt glemme.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Typiske fejl er defekte IGBTer pga. løse forbindelser, eller tilgroede
køleprofiler. IGBTer kan også fejle spontant, men det er sjældent.

Jeg tror ikke producenten ha en intention om at apparatet skal blive
mere end 4-5 år.

Nej. Jeg har aldrig set en defekt pulsfast kondensator i et
induktionskomfur.

Mnjah. De lever et hårdt liv.

Re: Hvorlænge holder elektronikken i en induktionskogeplade ? (Siemens)

Nej den tid er nok forbi hvor sE5%dan noget isenkram holder over 20 E5%r.
Det er da ogsE5% for dumt nE5%r man lever af at producere og sE6%lge det.

I dag kan man vel ikke engang forvente at en ny Miele vaskemaskine
holder i over 10 E5%r uden reparationer ?
Vi har en 7 E5%r gl. Bauknecht WA3775 vaskemaskine som har fE5%et skiftet
timeren 1 gang under garanti.
Derudover har jeg haft den skilt ad:
3 gange for at skift kul,
2 gange for at skifte motor,
6+ gange for at pille en sok ud af varmelegeme
1 gang for at skifte bE6%lg
1 gang var en slange hoppet af F8%verst pE5% tromlen.
1 gang var overlF8%bsslange fra sE6%beskuffen tilstoppet
1 gang for at skifte lejer og bagstykke i tromlen idet den var blevet
utE6%t.
2 gange for at skifte aquastop kontakt i bunden
1 gang for at skifte varmelegeme
1 gang for at skifte spulepumpe
-Men den bliver ogsE5% brugt MEGET...

Tak for komfur svarene -Jeg vil prF8%ve at lave nogle undersF8%gelser af
de defekte moduler nE5%r altting er gE5%et i orden med forsikringen.

TrE6%ls at have fE5%et det repareret for mere end nyprisen og sE5% stadig
have et "gammelt" komfur.

mvh
/Jens

Site Timeline