Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

Jeg har brug for at måle mange ampere med en PIC chip.
En 12 bil akku strømforsyner en DC mortor via en hastigheds regulator.

Der kan trækkes op mod 100-200 ampere fra motoren.

Jeg forestiller mig f.eks en PIC16F876 med analog indgamge

Fra akku'en til motorstyringen går der tykke kabler ala startkabler.

Jeg havede tænkt mig at monterer 2 måleledninger på plus ledningen med 1
meter's mellem rum.

lad os sige der ved 100A belastning er 12 volt på den enen lednig og 11.5 på
den anden.

Det jeg nu har brug for er en op-amp opstilling der omsætte disse 2
spændinger til f.eks 1 volt ud.

en tabel med de 2 måle punkter vile kunne  se således ud.

in1      in2     out
12,0v 12,00v  0,0v  = 0 amp
12,0v 11,75v  0,5v =  50 Amp
12,0v 11,50v 1,0v =  100 Amp
12,0v 11,25v 1,5 v = 150 Amp
12,0v 11,00v 2,0v = 200 Amp

in1          in2
|               |
|               |
R1          R3
|              |             |-----\
|              |---------| +      \____________ out
|---------|------|--| -       /       |
|             |         |    |------/        |
|             |         |-----R5-------|
R2        R4
|             |
|             |
gnd      gnd

Hvis nu R!,R2,R3.R4  =  10Kohm så vil der ligge 6 volt på op-amp + og -  og
afhængig af R5 vil forskellen på in1 og in2 vises på udgangen.
Hvordan ofsettes dette signal så 0 amp= 0v olt out ?
Jeg forestille mig at op-ampen får gnd samt +12 volt forsynig?

Forslag er meget velkomne.

Hilsen Jan

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU
Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU
Så store (induktive) belastninger vil uvilkårligt generere en del støj også
som vil "forvirre" A/D-converter/CPU.
Dette kan man selvfølgelig softwaremæssigt kompensere for ved at lave flere
efterfølgende målinger og matematisk udregne et gennemsnit af disse. Men har
du overvejet at måle strømmen via det magnetfelt den genererer i ledningen ?
Princippet kendes fra Tangamperemetre og indvolverer vel bare en
transducer/Hall element og en målebro/forstærker ?! :)

Jan Pedersen

og

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU
Din opstilling med en Wheatstone bro med efterfølgende opamp giver en
udgangsspænding der er forskellen mellem de to spændinger x R5/R2. Opampen
vil have et nulpunkt der ligger på 6 volt : (12-0) / 2.
Dermed får du hvis spændingen over R4 er Ux volt højere end spændingen over
R2 en udgangsspænding der er (Ur4 - Ur2)*R5/R2+6V da 6Volt jo er
"nulpunktet"
(I virkeligheden er det dog lidt mere kompliceret: Av (-) = -R5/(R2 // (R1 +
Rgenerator)) og Av(+) = 1 + |Av(-)|, Av = Av(+) + Av(-), der opstår
nulpunktsfejl (nul=6V) og offset fejl (forskellig impedans på + og -). Så
hvis du insisterer på at anvende opamps ville jeg generere en negativ
spænding også (f.eks. med en Maxim kreds eller bare en oscillator hvor du
ensretter og udglatter den negative halvperiode (Oscillatoren kan laves
diskret, med en inverter/schmitt trigger NAND gate eller med en 555).
Derefter ville jeg erstatte din opstilling med en Wheatstone bro efterfulgt
af en instrumentationsforstærker ( 3 x opamps). Vil du ha et diagram må du
lige henvende dig privat via mail :)

Med venlig hilsen
Jan Pedersen

også
flere
har
?
11.5

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU
 Vil du ha et diagram må du

eller kig i den her :

http://www.national.com/an/AN/AN-31.pdf

Kasper

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

"> Jeg har brug for at måle mange ampere med en PIC chip.

"ELECTOR June 1997, side 14" har en konstruktion,  hvor man måler på
magnetfeltet fra ledningen. Hvis du ikke kan finde artiklen på biblioteket,
sender jeg gerne en kopi.

mvh Aage

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU
Tak... jeg har selv bladet i arkivet :-)

biblioteket,

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

Min første tanke var: http://www.allegromicro.com/datafile/0752-100.pdf
Men den er jo lidt for lille!

Men ellers er du jo allerede hjulpet på rette vej....

/Anders

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

Har lige lavet en sådan målesystem op til 600 Amp. Anvendte en LEM
transducer. Den gav +/- 4 volt ud afh. hvilken vej strømmen løb.

Benny

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU
Hej igen

I er alle kommet med nogle gode ideer, tak
Jeg vil nu lave nogle forskellige forsøg...

Jeg kom dog på en ny tanke her til morgen.

Da jeg har flere A/D indgange til rådighed på min cpu kunne man vel "bare"
måle på de 2 målepunkter (selvfølgelig men en spændingsdeler foran) og
derefter lave 2 A/D konverteringer (svarende til 2 volt målinger ) og så
trække dem fra hinanden i software = spændingsfaldet over 1 meter ledning og
så beregne med ohms lov amperene.

Det vil måske give en grov opløsning ved lave ampere, men det burde virke
eller hvad?
og så skal der kun 4 miodstande til :-)

Hilsen Jan

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU
Hej

Hvad med følgende:

Her måler cpu'en direkte over tabet  i ledningen men så skal der jo en dc\dc
converter til de +17v
Hvis man laver tilsvarende på minus siden kan jeg ikke være sikker på at der
ikke går strøm gennem chassis.

| ---------------- |
                                             DC/DC conv------- 5 volt over
12--|  +   CPU           |

|                          |

|                          |

|                          |

|                          |

|                          |

|--------------------------------------------- | A/D in               |

|                          |
+12v----------------|-------1 Meter-----------------------|-------|  GND

|          | ---------------- |

0
volt -----------------------------------------------------------------------
---------------------------------Load

Hilsen Jan

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

Den mangler lidt krydderi (lad mig gætte: du har ikke anvendt en
monospaced font da du tegnede dit kredsløb) :-)

http://www.tech-chat.de/AAcircuit.html

Jesper G. Poulsen

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

Sejt! Jeg havde godt nok overvejet hvordan folk havde tålmodighed til
ASCII-diagrammer ;-)
Tak for linket!

/Anders

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

For os der ikke har programmet..... The force is with us ... !

/madsen

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

*LOL*
Respekt herfra =)
/Anders

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

At hente og installere... Det smadrer ikke din Windows-installation
eller din nattesøvn - men det er en megafordel at ligge inde med...

Hvorfor lave noget i hånden, som der findes fremragende software til -
eller, du lægger også print ud i hånden? :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Hvordan måler man mange ampere ,ed en CPU

Naturligvis! Letraset og tape styrer for vildt =)

/Anders

Site Timeline