Spice

Hey "bo" og andre

jeg har kigget lidt på nogle spice modeller og kommet til dette spørgsmål, som jeg ikke lige har kunne finde på de sider om spice jeg har været på:

.SUBCKT tip147 1 2 3

  • Model generated on Feb 8, 2004
  • Model format: SPICE3
  • Darlington macro model
  • External node designations
  • Node 1 -> Collect
  • Node 2 -> Base
  • Node 3 -> Emitter Q1 1 2 4 qmodel Q2 1 4 3 q1model area=9.26065 D1 1 3 dmodel R1 2 4 8000 R2 4 3 40
  • Default values used in dmodel
  • EG=1.11 TT=0 BV=infinite

der ved Q2, hvad er det for et area ??

Mvh

Kasper

Reply to
Repzak

Der kunne være tale om det fysiske areal med hvilken der kan afsættes effekt til en køleplade ? (har dog aldrig hørt om mekaniske termiske parametre i spice modeller før ???) eller måske et rent halvlederfysisk parameter : laget mellem B og E lag, laget mellem B og C lag ??? hmm en tip147 darlington transistor.... databladet siger intet der kunne ligne det tal på

9.26065 .......noget andet er ... er den viste model komplet ? synes der mangler en del parametre.....hvad er hFE f.eks ? og de andre h parametre ? hvad med kapaciteterne ? fT mv. ?

"Repzak" skrev i en meddelelse news:412b5af6$0$98406$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
Jan Pedersen

blot et uddrag....

TIP147 :

142 har jeg lukket ned igen..

Mvh

KAsper

Reply to
Repzak

Hej,

Area er en skaleringsfaktor for strømme (og svjh kapaciteter) i modellen. Angives den ikke er den 1. I en darlington transistor model er det helt normalt at man har en skalering mellem 5 og 15. Det subcircuit, du opgiver henviser til 2 transistormodeller og en diode model, som du ikke viser (og de er heller ikke interessante :-))

De parametre, der IKKE er opgivet i modelbeskrivelsen antager den default værdi, der er beskrevet i reference manualen.

Hvis du har Cadence/Orcad PSpice CD'en kan du finde den beskrevet i referencemanualen.