Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram

Jeg har et simpelt eagle diagram her: http://www.w-net.dk/blink.sch

Men jeg tror der er en fejl et sted. jeg har lavet printet og tjekket det
for kontslutninger i hovede og r.. uden af finde noget. men strømforsyningen
springer alligevel sikringen når jeg sætter den til.. kunne der være en fejl
i mit diagram, hvis en vendelig sjæl gidder kikke.. det er ganske simpelt en
555´er der sætter gang i en 4017 der trækker relæ 1, 2 gange og så trækker
den relæ 2, 2 gange og så forfra igen.

jeg har helt sikkert stirret mig blind på et eller andet. eller lavet en
fejl i eagle.

Håber nogle kan hjælpe.

//Brian

Re: Hjælp til at lure en fejl i e agle diagram

Hvis jeg skal se på det, skal du nok lave en pdf fil...

Bo //

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram

Den gratis Eagle kan vise det. Det eneste jeg lige kan se der er galt er at
der mangler forsynig til 4017'eren. Men den er måske bare skjult. Og det
skulle heller ikke springe sikringer. Kan en 4017 forresten trække relæer
direkte?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
Ja det er jo så et sats jeg har taget om den kan trække dem direkte.. men
det burdte stadig ikke lave kortslutningen.. jeg må på den igen så..

Der er forsyning til 4017´eren det er VDD´en der peger opaf.. lige efter
spændingsregulatoren

//Brian

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram

Sidst jeg så i databladet stod der vist 10mA og indbygget strømbegrænser.
Det passer meget fint til en lysdiode uden formodstand.

Tomas

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
Ligge nu som pdf http://www.w-net.dk/blink.pdf

//Brian

Re: Hjælp til at lure en fejl i e agle diagram

Jeg gætter på at du har 5V forsyningsspænding. Ved den forsyning kan man
med lidt helt vride 1mA ud af en CD40... og det vil ikke trække
relæerne. Du må have en transistor i klemme. Husk basismodstand og en
diode over relæspolen, så der ikke kommer en spændingsspids, når du
bryder strømmen i spolen.

En BC eet eller andet vil invertere signalet, men du kan koble den som
emitterfølger. Desværre giver det en lille volt over transistoren, og
dermed mindre spænding til relæet.

Bo //

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
FEJLEN ER FUNDET!!

men det holdt hårdt.. og kun da jeg var begyndt med totalt udelukkelse og
der stadig var kortslutning så fandt jeg en kraftig lygte og lyste gennem
printet og kunne konstatere mellen to baner der lagde med 1mm mellemrum, var
der et lille kobberstykke på ca 1/10 mm der ikke var blevet ætset.. og vupti
så virkede det... eller det gjordet det ikke, for den kunne ikke trække
relæerne.. men kredsen virkede og den sendte to pusler til hver relæ..

Hvad har jeg lært:
1 større afstand mellem baner
2 det tager jo ikke lang til lige at gennemlyse et print inden montering..
og fejl vil hurtigt afsløre sig selv..

noget helt andet... hvis jeg sætter en bc547 på udgangen, vil den så kunne
trække relæet, eller skal det noget kraftigere på?

//Brian

Re: Hjælp til at lure en fejl i e agle diagram

Jamen den fejl var ikke med på diagrammet :-)

Bo //

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
..Nej.. men jeg kan hurtigt tegne den ind da.. var bare ved at tro der var
en fejl i diagrammet, da jeg syntes at have krydstjekket på alle mulige
mærkelige måder.. men havde så stadig overset den lille smutter..

//Brian

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
Ja en BC547 er rigeligt brug en 10K Ohms basismodstand sæt en diode over
collektor og emitter -katoden skal til kollektor. Emitter på transistoren
skal til stel. så sætter du relæet mellem kollektor og den positive
forsyningsspænding.

Mvh
Allan

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
Er vi så ikke enige om at opstillingen kommer til at se således ud:

http://www.w-net.dk/blink.pdf

hvis jeg har forstået din vejledning rigtigt.

//Brian

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
Selfølgelig med 12V relæer istædet for 9V

//Brian

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram

Du glemte 2-tallet i linken. ;-)

Dioderne skal sidde parallelt over relæerne, ikke transistorerne. Men ellers
ser det OK ud.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
Så er det sgu da super at der er kloge hovedet tilsteæde der selv kan regne
det ud med 2 tallet :D

jeg flytter lige lidt på dioden så

sådan her så? http://www.w-net.dk/blink3.pdf

//Brian

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram

Jeps, ser fornuftigt ud. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
Sæt dioden over transistoren - som jeg skrev tidligere :-)

Mvh
Allan

Re: Hjælp til at lure en fejl i eagle diagram
Ikke korrekt - De bør sidde over transistoren for det føreste er det den de
skal beskytte for det andet skal man ikke spekulere over noget hvis man
skifter relæet ud en gang

Mvh
Allan

Re: Hjælp til at lure en fejl i e agle diagram
Stampe skreiv:

Eller, vi skal løse problemet der det oppstår, og det er over relespolen?

På den andre siden, forklar hvorfor dioden kan/bør stå over transistoren.

Hm

Site Timeline