Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik

Jeg er helt nybegynder nE5%r det kommer til at lodde og den slags. Jeg
har kF8%bt en billig loddestation hos Brinck, og sE5% ellers de
komponenter som er nE6%vnt her:
http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id3D%1 bortset fra at det
kabel jeg har fE5%et er med _to_ ledere istedet for en.

ME5%let er at lave et godt kabel til min subwoofer.

Nu kan det godt vE6%re at det er mig der er dum (det ville ikke vE6%re
fF8%rste gang), men efter at have siddet i en time i gE5%r og leget med
det, sE5% er jeg stadig ikke sikker pE5% hvad der skal hvorhen og
hvordan. SpF8%rgsmE5%l:

1) Skal jeg bare sno de to ledere sammen og bruge dem til signal
(pinden i midten af stikket) og sE5% forbinde den flettede skE6%rm til
kanten/kappen af stikket?

2) Eller skal jeg bruge den ene leder til signal og den anden til stel
(eller hvad det hedder) og sE5% lade skE6%rmen vE6%re uforbundet?

3) Eller skal jeg bruge den ene leder til signal og den anden til stel
samtidig med at jeg ogsE5% forbinder skE6%rmen til stel i den ene ende
(det er vist det der kaldes halvbalanceret?)

4) Det er nemt at se hvor signal-ledningen skal loddes pE5%. Stikket kan
skilles ad og ledningen kan puttes igennem den F8%verste del og kommer
sE5% ud i spidsen sE5% man kan se den i et lille hul fra siden hvor man
sE5% kan lodde igennem. Men hvor skal stel/skE6%rm loddes fast henne? Det
virker nE6%rmest umuligt at lodde den fast pE5% indersiden af
metalkappen. Desuden er denne kappe to-delt i stikket. Det vil sige at
nE5%r man skiller stikket helt ad sidder man bl.a. med to metaldele der
passer ind i hinanden og hvor man vel vil kunne lodde stel til begge
dele, men forbindelsen mellem de to metaldele er jo rent mekanisk, ikke
loddet f.eks.

5) Det lykkedes mig at lodde en af lederne fast til pinden som
beskrevet ovenfor, men jeg tror gerne jeg vil gF8%re det om. Men hvordan
fE5%r jeg egentligt stikket af igen nu? Det er svE6%rt at komme til at
genopvarme tinnet pE5% den fortinnede leder ordentligt, og selv hvis det
lykkes, sE5% skal der handles hurtigt mens tinnet er smeltet med at hive
lederen ud af pinden. Jeg har ogsE5% prF8%vet med min tinsuger men det
virker ikke rigtigt. Forslag?

Man skulle tro at det at samle et phonokabel skulle vE6%re overkommeligt
for en nybegynder, men jeg synes det er rocket science. Hvad vE6%rre er,
jeg kan slet ikke finde nogen detaljerede beskrivelser pE5% nettet af
hvordan man gF8%r. De fleste nE5%r til en detaljeringsgrad i stil med
"lod den ene leder til pinden og der og den anden leder og skE6%rm til
kanten". Yeah, well... Hvor? Hvordan?

/David

Re: Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik

Ja

_NEJ_

Der er en loddeflig til skærmen, eller den metalbøjle der kan holde
selve kablet fast i stikket er der et lille hul i.

Har du et billede af det stik du vil bruge ?

Loddetin på spidsen af kolben, opvarm på selve metaldimsen du lodder
kablet fat på og træk kablet ud.

Pænt pynt i stuen:

Re: Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik

Okay. Hvad siger du til den halvbalancerede udgave?

Ok :)

Hvad er en loddeflig? Jeg er ikke sikker pE5% hvad du mener.

http://elektronhjerne.dk/IMG_4360.JPG
http://elektronhjerne.dk/IMG_4361.JPG
http://elektronhjerne.dk/IMG_4362.JPG
http://elektronhjerne.dk/IMG_4363.JPG
http://elektronhjerne.dk/IMG_4364.JPG
http://elektronhjerne.dk/IMG_4365.JPG

Som du kan se, sE5% sidder der en guldbelagt kappe inde i den F8%verste
del af stikket. PE5% det andet stik (som lige nu er loddet pE5% den anden
ende af kablet), der kunne denne del _ogsE5%_ tages ud, men pE5% dette
stik sidder den tilsyneladende ret godt fast. Jeg har taget billeder
fra begge ender sE5% du kunne se denne kappe og forstE5% hvordan den
rF8%rer ved den anden guldkappe i den nederste ende, som altsE5% godt kan
skilles fra resten.

Det vil jeg prF8%ve. Tak Klaus :)

/David

Re: Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik
Skærmen skal ikke loddes, men klemmes mellem den guldbelagte kappe og
øverste del af stikket,
du lader bare skærmen være en strømpe der går ud over den guldbelagte
del som så presses op i den øverste del af stikket.(svjh)
mvh Erik

Re: Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik

At den vinder du ikke noget ved.

Okay, den stiktype har jeg ikke arbejdet med før.

Men som Erik skriver, så skal skærmen i klemme.

Pænt pynt i stuen:

Re: Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik

Gør det. Skærmen skal ikke loddes fast. Jeg er ret
sikker på, at den bare skal i ud over den hvide
plastikring og skal det guldfarvede metalrør
klemmes ned over.

NS

Re: Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik
Det ser ud til at man blot skal folde skærmen tilbage om yderisolationen og
så skrue stikket sammen, så klemmer det sammen om kablet og isolationen.

Leif

Re: Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik
2) Eller skal jeg bruge den ene leder til signal og den anden til stel
(eller hvad det hedder) og så lade skærmen være uforbundet?

Næsten!
Korrekt hvad angår at bruge den ene leder til signal og den anden til stel.
Skærmen forbindes kun til stel i den ene ende, i den anden forbindes den
ikke.
Den forbindes i den ende, der er lavimpedant; "sender-enden". Dvs i
subwooferenden lades den være uforbundet.
Det kaldes pseudo-balancering og er kun relevant i elektrisk støjende
omgivelser.

Mvh/ Lars

Site Timeline