Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

Hey.

Jeg prøver at lave lidt hacking i noget hexfil, hexfilen har jeg indlæst
fra en PIC kreds via min Pickit2.

Pickit2 programmet kan sættes i en "Byte ascii" indstilling således at
jeg kan se i cleartekst hvad der står i strengene i programmet osv.

Det ser således ud http://ragelse.com/i/O9Zqa0e

Hverken MPLAB eller nogen af de 10 Hex editors jeg har hentet, kan vise
dette som læseligt ASCII og som jeg kan pille lidt i.

I en tilfældig hex editor ser det således ud http://ragelse.com/i/bk9Da0e

Nogen forslag til en editor der kan det jeg vil ?

// Per.

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

En Hexfil er en ascii fil - det giver ikke mening at se/redigere i den
med en editor der viser binære værdier (såkaldt hex editorer)

En hexfil kunne redigeres i en hvilken som helst ascii editor - men så
skal men selv holde styr på det med checksummen (sidste byte i hver linie)

se wikipedia artikel

Hvis f.eks det ønsket at en byte på en given adresse skal have en
bestemt værdi - eksempelvis  f2 i hex notation som er det samme som 242
i decimal notation - så skrives det blot som f2

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?
det er muligt du mener noget andet, men du skriver noget vås!

samme. en hexfil kan redigeres i en hexeditor.
Hvis den kun indeholder ascii også i en acii-editor -men ...
en asciifil kan redigeres både i en asciieditor og en hexeditor

og så en manden i problemer når han skal bruge ascii

@OP:  ingen af dine billeder viser korrekt ascii, Bla. skal der i 4'
linie andet billede stå noget med HHiX.

Det første billede ser helt forkert ud. Det andet billede tror jeg
indeholder hvad du ønsker, men tolkes ikke til ascii (måske ebdic?)

Hvordan har du hex/bin-filen?
ebug i en dos-prompt virker altid (med et offset på 100)

//finn

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

Hej Per

Kig på:

Comparison of hex editors:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_hex_editors

Glenn

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?
Den 28.12.2011 21:29, skreiv Per Jensen:

Forsøk "hex_edit".

HM

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

Normale Ascii/Hex editorer arbejder på Byte-niveau og det stemmer ikke
altid overens med microprocessorens ordlængde så der opstår visningsfejl
fordi data bliver vist forskudt. (Og og jeg kender ikke et binære format
i PIC24 serien endnu så jeg kan ikke udtale mig præcist.)

Bemærk at hver linie er 8 bytes at dømme after adressen venstre side men
hver linie er vist som 4 grupper på hver 6 hexadecimale cifte eller 12
bytes ialt.

Stod jeg med problemet kunne jeg finde på at skrive en editor selv og
det ville formentlig blive i mit gamle yndlingssprog UniComal.

/Lars

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?
Den 29.12.2011 20:07, skreiv Lars Peter Larsen:

En bra hexeditor behandler hexfiler alt etter sitt slag.

Jeg har vist til "HEX-edit".

Jeg har ikke brukt programmet på denne maskinen, men det ligg lagret som
speilbilde av disken på sist maskin.

Det programmet jeg viser til er et dansk programm.

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?
debug programmet i windows kan forstå *.hex filer. Jeg ved ikke lige om den
kan skrive dem tilbage igen.
Den bruger jeg tit i en snæver vending til at kontrollere indholdet.

/Christen

En sekvens med debug
C:\> debug  test.hex
D0

PS: Jeg har faktisk selv installeret en shell-extension med debug en fil.
Lav en xx.reg, fyld FØlgende i den, og udfør den. Så kan man herefter
simpelt højreklikke på en hex fil.

REGEDIT4

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell]

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\Debug File]

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\Debug File\command]
@="debug.exe %1"

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?
Hvis du kigger på dit skærmdump i PICkit2 står der f.eks "005646 002E30
003030 000000"

Nu har jer ikke rodet med andet end 8bit PIC chip men hvis man sætter "copy
protection" bit aktivt og så brænder en kreds og der efter læser den igen er
det typisk at man får "00" på den første del af byten da den er protected
for read out men den giver dig en data væredi som du kan vverfy på for at se
om kredsen er korrekt brændt (det kræver du har savet outputtet fra en du
ved der virker)

så jeg tror du forsøger at læse en protected pic kreds og det vil ikke virke
for dig

Du må tilbage og sniffe mens du brænder med din "jig"

Wiljan

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?
Hej Wijan.

Den er IKKE code protected mere. Når jeg læser en code protected PIC ud
står der 0000 på ALLE adresser.

Jeg fik "hacket" den og pillet code protection fra.

Jeg kan flashe hexfilen tilbage til PIC'en efter at den er slettet, og
programmet virker fint ;-)

// Per.

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

Ok så er der lige noget andet jeg husker

I 8 bit PIC bruger man 12 eller 14 bit word for hver OP code sikker flere
ved 32 bit PIC

Derfor kan du ikkke forvente at se ASCII som en byte (8 bit) værdi

I "gamle" dage kunne man i visse PIC programmere dissasamble HEX coden og se
den OP's og se ACSII værdier
f.eks IC-Prog supportere at vise en 8bit hex fil som assembler

Dissse gamle progrmmer supportere ikke din PIC chip men der er sikkert masse
af dissasambler til PIC på nettet rundt omkring

Hlsen Wiljan

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

Hej.

MPLAB kan vise hex filen som en Assembly listing:

Se her http://ragelse.com/i/wgdSc2e

Mht. at ændre f.eks. startup navnet på laderen, der er assembly
listingen ikke til nogen hjælp for mig hvis jeg skal ændre på
bogstaverne, jeg aner nul og niks om Assembly ;-)

Anyway, jeg burde kunne læse mig til hvor at bootloaderen forventer at
programmet ligger gemt i hukommelsen.

// Per.

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

Ja, men hvad er det det oversættes til i det viste billede?
005646 002E30 003030 000000 burde jo i ascii blive:
_ V F  _ . 0  _ 0 0  _  _ _

hvor underscore er en Null karakter.
Den viser tilsyneladende første kolonne omvendt? (FV_.0_00)
   - gælder tilsyneladende hele kolonnen
Jeg har aldrig arbejdet med PICer, (før min tid!) men jeg er vandt til
både binær og hex.

//finn

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

I gamle dage ville jeg læse hexfilen ind i debug.com...

Leif

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

Prøvede at skrive "debug.com" i min browser, men det virker ikke :-)

Bo //

Re: Hexeditor der kan vise ASCII encodet som ASCII ?

*LOL*

//finn

Site Timeline