Har lysdiodelampe-testen fejlberegninger?

( Svar sendes til: dk.teknik.energi )

Fandt lige denne test i søndagsavisen:

11. januar 2013, Test: LED-pæren er den nye superpære:
http://sondagsavisen.dk/2013/02/led-paeren-er-den-nye-superpaere.aspx
Tabel (pdf):
http://sondagsavisen.dk/2013/02/~/media/852768D81EA7455ABADD8411A8707E38.ashx

-

"Vinderen" Bright SMD-LED:
Lysstrøm i lumen: 440
Effekt i Watt: 7,5
Energieffektivitet (lm/W): 74,6

Jeg får:
440/7,5 ca.= 59 lm/W - det er langt fra 74,6 !

-

"Taberen" Osram star classic A 40:
Lysstrøm i lumen: 470
Effekt i Watt: 8,0
Energieffektivitet (lm/W): 60,6

Jeg får:
470/8,0 ca.= 59 lm/W - det er kun lidt fra 60,6

-

Hvad foregår der?

Vinderen har samme effektivitet som vinderen?

-

PS:

Der findes langt bedre LEDs:

Op til 137 L/W - ikke 200 L/W, medmindre varianterne pt ikke findes i
handlen?:

December 18, 2012, Cree Reaches LED Industry Milestone with 200
Lumen-Per-Watt LED [faktisk op til 137 lm/W]:
http://www.cree.com/news-and-events/cree-news/press-releases/2012/december/mkr-intro
Citat: "?
The new MK-R LEDs leverage the SC Technology next-generation LED
platform to deliver up to 200 lumens-per-watt (at 1 W, 25°C) LEDs.
?
The MK-R LED features a 7 mm x 7 mm footprint with a 6 mm optical source
and delivers up to 1600 lumens at 15 W, 85°C. [ca. 107 L/W]
Characterized at 85°C, the MK-R component is available in 2700 K to 7000
K color temperatures and offers minimum CRI options of 70, 80 and 90 (at
selected color temperatures).
?
Cree® XLamp MK-R LED samples are available now and production quantities
are available with standard lead times. To learn more, please visit
www.cree.com/mkr .
?"

XLamp MK-R:
http://www.cree.com/mkr

-

CRI >= 90 ved 2700 og 3000 K farvetemperatur.

111 lm/W $16:
http://www.digikey.com/scripts/dksearch/dksus.dll?FV=a00140&k=+XLamp+MK-R&vendor=0&mnonly=0&newproducts=0&ptm=0&fid=0&quantity=0&PV134415%4

-

137 lm/W $14:
http://www.digikey.com/scripts/dksearch/dksus.dll?k=+XLamp+MK-R&vendor=0&mnonly=0&newproducts=0&ptm=0&fid=0&quantity=0&PV134413%9

/Glenn

Re: Har lysdiodelampe-testen fejlberegninger?
ashx
hej Glenn
det lyder mærkeligt..
jeg læste at producenter af LED  opgiver
lumen pr udstrålet watt..
udstrålet effekt indeholder lys varme og måske uv og hvad der ellers ka
n være .. men det må vel være det en konstruktør er intereseret i ,
 når han skal bruge en lysstyrke og vide hvormeget energi der skal til.

Hvis pæreproducenten bruger en dårlig step down og får et dårligt t
al for elforbrug ifh lumen, så kunne det måske være at man brugte det
 andet ,som jo så kun gælder for LED,en og som måske var højt..
bare et skud..

jeg sidder med en cosna..mægtig fin lyskilde.. den er opgivet til 500 lum
en og 7w ..det giver for mig 71..og det har producenten også opgivet.
og så gav jeg kun 45 kr..men godt nok et tilbud hos Nyborg.. lyset er i
øvrigt lige over 80 ra

alex

Site Timeline