FET "relæ" til bil

Hej Alle
Jeg har et lille problem med min bilradio.  Det remote/antenna signal som
burde være +12v når radioen er tændt er kun ca. 8v  (også ubelastet)
Dette er åbenbart lige precis nok til at mine forstærkere ikke fatter det
som "tææænd nu"
Så jeg tænke at jeg ville smide en FET ind.   sådan at den åbner så snart
der bare er min 5v...

Se.. nu er det jo lang tid siden at jeg har arbejdet med elektronik...

nogen som har nogen forslag til hvilken FET jeg skal bruge..   og måske har
een de vil sælge mig.

ps. når FET'en nu kun enten skal være helt åben eller lukket så burde den
ikke blive varm vel ??

Mvh.
Brian Ibsen

Re: FET "relæ" til bil
har

Det lyder lidt mystisk at der kun er 8V, tyder på at der er noget galt med
radioen, eller ledningen.
Men det er nok ikke den store strøm der skal bruges, for at tænde
forstærkeren. Den forsynes vel direkte fra batteriet og skal bare have et "
tænd" signal, så jeg vil tro at du kan bruge næsten hvilken som helst FET
eller alm. transistor du kan få fat på, eller hvis radioen kan få en
lysdiode til at lyse kunne du evt. bruge en optokobler.

/Tom

Re: FET "relæ" til bil

Du skal bruge 2 FET , en N-FET i bunden med Source til Stel, styring
ind på gate, 10KOhm modstand på Drain af N-FET til Gate på en P-FET
med + 12V på Source ( og 100KOhm fra Source til Gate på P-FET) - så
kommer der 12V ud på din Drain af P-Fet når du tænder.

Nemli.

Re: FET "relæ" til bil

Den 10k modstand kan du da godt spare væk når du bruger MOS'er begge steder.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: FET "relæ" til bil

Behøver der være 2 FET'et ???    sku det ik være fint med een..     ??

Re: FET "relæ" til bil

Nej, du får problemer med at drive en enkelt FET i mætning ved kun 8v på
gate. Men generelt kunne du godt, men det Geisler beskriver er den "rigtige"
måde at gøre det på.
Jeg ville nok lige smide en vilkårlig modstand på gate til ground på
Nfet'en.

Men ellers var det vel bedre at finde ud af hvorfor du kun har 8V hvor du
skulle have 12V?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: FET "relæ" til bil
On Wed, 19 Jul 2006 15:32:24 +0200, "Peter Andersen"

Du kan få FETer der går on ved ca 1V. Sådan, ON!
Jeg har ikke oplevet FETs der ikke er 99% ON ved 5V på gate.

Nej, så ville dit signal blive inverteret!

Det kan også være en god ide.

Re: FET "relæ" til bil
On Wed, 19 Jul 2006 13:23:15 +0200, "Peter Andersen"

Ja, teoretisk. I praksis er den vældig god at have, især i en bil.
Strømbegrænser effektivt ved transienter.

Re: FET " relæ " til bil

Så må du vel have den repareret ?

Re: FET "relæ" til bil

Jeg ville da bruge et relæ. De radio'er jeg har set kan levere max 250mA på
"tænd-min-bas-box"-ledningen - så der skulle ikke være nogen is på koen der.
Det er da i hvert fald det mest simple.

Site Timeline