GPS koblet til bilradio

I min bilradio sidder der en Mute ledning, og når denne holdes på stel(-) Skiftes der til AUX1 porten. Dvs. at musik fra radio/Cd mutes, og i stedet sendes signalet fra AUX porten ud over bilens højtalere. Denne funktion er naturligvis beregnet for håndfri telefon således at musikken automatisk mutes når telefonen ringer, og lyden sendes ud over bilens højtalere.

Jeg er kommet på den ide at benytte denne funktion til min Garmin GPS som også indeholder MP3 afspiller samt Bluetooth håndfri. Det eneste jeg mangler for at få dette til at virker, er en lille boks som når der kommer lyd fra GPS'en aktiverer Mute benet på radioen. Jeg har afprøvet det manuelt ved at montere GPS'en til AUX porten på bil radioen, og herefter holde Mute ledningen fra radioen imod stel - Det virker glimrende, lyden fra GPS'en kommer ud i alle bilens højtalere (dog lidt lavt) og man kan benytte radioens ratbetjening til at skrue op/ned osv... Genialt !

Jeg havde egentligt regnet med at løsningen allerede var lavet så den kunne købes som færdigt produkt, Men nej. det findes tilsyneladende ikke :-(

Min næste tanke var om man ikke selv kunne bygge løsningen og fandt følgende:

Diagram til en Mute Boks:

Forstærker:

Jeg er ikke sikker på om forstærkeren kan løse mit problem - den skal gerne forstårke signalet 2-3 gange ?

Men ellers skal disse 2 print skal vel bare samles i et - Problemet er bare at jeg ikke er nogen haj til elektronik.

Er der nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe ?

Reply to
Kenneth Abildgaard

Sp=F8rg da Peter om han vil bygge en til dig....

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Ja... det prøvede jeg også engang, men det lød ikke til at han havde tid...

Derfor prøver jeg herinde...

/Kenneth

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@o9g2000yqj.googlegroups.com... >

Spørg da Peter om han vil bygge en til dig....

Kenneth Abildgaard

"Kenneth Abildgaard" skrev i meddelelsen news:4aa773bb$0$56789$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Skiftes der til AUX1

porten ud over bilens

at musikken

indeholder MP3

at virker, er en

Jeg har afprøvet det

Mute ledningen fra

bilens højtalere (dog

Genialt !

Skal man egentlig bruge meget mere end R7 og Q2 på Peters diagram? Når der kommer et signal på basis lægges Mute til stel.... Måske lige en 1N4148 i serie og en lyt mellem diode og R7 til stel. Tanken er at lydsignalet holder basis positiv længe nok til at transistoren leder konstant selvom der er pauser i talen.....

Bare ret mig, jeg er kun hobbist i denne her branche.

/Leif

Reply to
Leif

Tja... jeg aner det ikke, men kunne læse i et motorcykel forum at nogle havde bygget den med succes dog med en anden spændingsregulaor...

Så løsningen virker som den er uden ændringer. Dej jeg mangler er en forstærker dertil...

Er der nogen der ligger inde med en tegning til en såddan ?

"Leif" skrev i en meddelelse news:4aa7b9bb$0$36579$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
Kenneth Abildgaard