Fasevende en enfase elmotor?

Hej.

Jeg brygger F8%l, og har kF8%bt en en-fase elmotor fra Tyskland, som jeg
vil benytte til min maltmF8%lle. Se lidt om motoren her:
http://www.larchris.dk/prod02.htm

Jeg har to problemer:

1.    Kort fortalt, sE5% kF8%rer denne motor 300 omdrejninger pr. minut  i
gearingen. Den skal jeg have ned pE5% ca. 200/min, for det er den
hastighed min mF8%lle anbefales at kF8%re med. Det vil jeg gerne have
gjort. Har I nogen ideer om hvilken metode vil vE6%re den bedste, uden
at det gE5%r ud over motorens kraft, men kun hastighed?
2.    Motoren kF8%rer desvE6%rre den forkerte vej ved akslen i gearingen. Jeg
har fE5%et bestilt en slags "klo", der direkte kan forbinde akslen fra
gearingen og akslen fra mF8%llen. Kan man fasevende en en-faset
elmotor?

Hilsen

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Hej.

Jeg brygger øl, og har købt en en-fase elmotor fra Tyskland, som jeg
vil benytte til min maltmølle. Se lidt om motoren her:
http://www.larchris.dk/prod02.htm

Jeg har to problemer:

1. Kort fortalt, så kører denne motor 300 omdrejninger pr. minut  i
gearingen. Den skal jeg have ned på ca. 200/min, for det er den
hastighed min mølle anbefales at køre med. Det vil jeg gerne have
gjort. Har I nogen ideer om hvilken metode vil være den bedste, uden
at det går ud over motorens kraft, men kun hastighed?
2. Motoren kører desværre den forkerte vej ved akslen i gearingen. Jeg
har fået bestilt en slags "klo", der direkte kan forbinde akslen fra
gearingen og akslen fra møllen. Kan man fasevende en en-faset
elmotor?

Hilsen

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk
Hej Lars

På billedet ligner det en seriemotor som man ser i håndboremaskiner og lign.
Der kan du ændre omløbsretningen ved at bytte ledningerne på serieviklingen
(statoren) eller på kullene. Gearet på billedet ligner et snekkegear, som
normalt kun er beregnet til at køre den ene vej pga. tryklejet på
drivakslen. Dvs. det er ikke nogen go' ide at køre baglæns med den type
gear, medmindre der er trykleje i begge retninger.

Mvh.
Niels

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Få fat i en frekvensregulering. Vær opmærksom på om motoren ikke
bliver for varm.

Nogle motorer kan godt ændres, men ikke alle, spørg fabrikanten.
Noget andet er dit gear, kan det holde til at kører den anden vej
rundt ? (Spørg fabrikanten)

/Hans

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Det hjælper ikke meget, hvis det er en seriemotor.

Ivar Magnusson

--
Bruger du  Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Den kan ændres til at køre den anden vej rundt (om den kan holde til
det på sigt er en anden snak), frekvensreguleringen er til at sænke
hastigheden med.

/Hans

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Jammen, det hjælper ikke meget, hvis det er en seriemotor.
En seriemotor er (næsten) ligeglad med frekvensen, den kører
med samme hastighed, hvis du giver den DC.

Ivar Magnusson

--
Bruger du  Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
Re: Fasevende en enfase elmotor?

På det store billede af møllen, ser det ud som om de to øverste valser er
identiske, på nær aksellængden?

Hvis dette er sandt, kan du så ikke bytte valserne, for at få modsat
drivretning?

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

jeg har kikket lidt på billedet af maltmøllen, og sådan som der er samlet
p.t. skal drivakslen køre med uret rundt for at den valser,
så hvis det er ellers fysisk er muligt at bytte de to valser, vil der
resultere i at din drivaksel skal mod uret rundt for at valse.

og som en anden er inde på er det sikkert en serie motor, som du kan
hastighedsreguler med en alm. lyddæmper

/Carsten

Re: Fasevende en enfase elmotor?

En lysdæmper duer ikke når der er behov for konstant moment.
En lysdæmper er jo en spændingsregulering.

Børge

Re: Fasevende en enfase elmotor?
Hej og tak for de mange svar.

Jeg svarer lige her under et.

Det lyder og ser ud som om det er let at fasevende motoren. Og det er
godt.

Jeg har efterprF8%vet forslaget med at vende valserne, men det er mere
vanskeligt end som sE5%, da de messinglejer de ruller i er af forskellig
diameter. sE5% kunne man mE5%ske bytte om pE5% dem, men de sidder forbistret=

godt fast. Jeg tror de er krympede eller stF8%bt pE5% plads.

Det var ellers en rigtig god lF8%sning...

Jeg har skilt gearet og taget nogle billeder. De ligger her:
http://www.larchris.dk/fotogalleri.htm
Jeg ved ikke om man kan se om der er trykleje i begge retninger af
billederne. Ellers kan jeg tage nogle nye billeder.

Hilsen
Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?
dine billeder giver ikke rigtigt nogen ide om hvordan snekke hjulet er lejet
jeg går ud fra at du bare har kunne tage snekke hjulet ud gennem hullet hvor
i det sider, så burde der være en messing bøsning i den modsatte ende,?
man kan svagt ane at der er lavet en anlægsflade på snekke hjulet i den frie
ende, hvis det er tilfælde, glider snekke hjulet op af denne når motoren
gøre den vej som fabrikanten har bestemt, det er bagsiden af gearkassen du
har demonteret, og for at mine teorier ind til videre skal holde stik, er
kronhjulet nød til at mod uret, og det er vel også hvad der gør ?
/Carsten

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Hej Carsten.

Jeg er ikke helt sikker pE5% jeg kan fF8%lge dig. Akslen med det lille
hjul kF8%rer, som det er nu, mod uret.
Der er ingen anlE6%gsflade i den frie ende. Der er et hul, hvor akslen
gE5%r igennem og roterer frit. Det store messinghjul kF8%rer lige nu med
uret, som det ligge E5%bent pE5% billedet. Det store hjul er ret dybt og
runder indad i tE6%nderne, sE5%ledes at de tager godt fat i det lille.
Jeg tror egentlig at selve drivakslen er ret godt lejet. Der sidder jo
en lille drivaksel i modsatte ende, som roterer med 3000/min.

Men - som sagt er jeg ikke sikker pE5% jeg er helt med..

Hilsen
Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Hvis det store messinghjul (Kronhjulet) køre med uret når du kikker ind
bagfra i den åbne gearkasse køre det da også den rigtige vej, da valden
også skal køres med uret, så de to valser køre mod hinanden og valser

/Carsten

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Det gF8%r det ikke. Det gE5%r den anden vej. Jeg sE5% det fra forsiden af
den E5%bne kasse. ;-)

Lars.

Re: Fasevende en enfase elmotor?
det er også en mulighed med tandrem, http://jens-s.dk
du kan hente en pris liste på http://jens-s.dk/00116 /
og jeg kan se at de kan lave de huller du har brug for,
men det er ikke gratis ;-) men det er der jo ikke noget der er !

så der der sikker en der har bemærket at man ikke ændre omløbsretning
når man bruger tandrem, men så vender man bare motoren sådan at begge
aksler vender samme vej, stedet for mod hinanden

/Carsten

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Ja, en gearudveksling med 2 tandhjul, eller remskiver og en kilerem

Det klarer du med de 2 tandhjul.....

"2 fluer med 1 smæk".

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Hej Klaus.

Det lyder smart og var ogsE5% inde i overvejelserne. Men jeg sE5% at
amerikanske bryggere bruger sE5%dan en overgang, som jeg kar bestilt.
ME5%ske jeg skal skifte strategi alligevel. Ved du om der findes og hvor
sE5%danne smE5% tandhjul? Og hvilke skal jeg have, for at fE5% en succefuld
gearing fra 300 til 200 omdrejninger i min? Akslen pE5% valsen er D8% 3D%
9,5 mm. og pE5% motoren ved gearet er D8% 3D% 8 mm.

Hilsen

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Forholdet i antallet af tænder skal være 1,5 til 1.

Eksempelvis 20 tænder på hjulet til motoren og 30 tænder på hjulet til
valsen.

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Mange tak. Det vil jeg da se pE5%.

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Det enkleste er nok å bruke tandhjulsoverføring. Da får du både endret
dreieretningen og endret hastigheten i ett.

HM

Site Timeline