Dataopsamling fra en redekasse

Hejsa

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg vil opsamle s=E5 mange data fra en redekasse som muligt. Alle disse data skal kunne vises p=E5 en hjemmeside (realtime). Jeg har allerede fat i en Javaprogramm=F8r, men mangler hardware delen :-)

Mine 1. overvejelser: Hvordan laver jeg en t=E6ller (hardware) som kan registrere hver gang en fugl kommer ind/ud - data skal kunne vises p=E5 hjemmeside?

Hilsen Bo

Reply to
BoFromDenmark

"BoFromDenmark" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@s31g2000yqs.googlegroups.com... Hejsa

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg vil opsamle så mange data fra en redekasse som muligt. Alle disse data skal kunne vises på en hjemmeside (realtime). Jeg har allerede fat i en Javaprogrammør, men mangler hardware delen :-)

Mine 1. overvejelser: Hvordan laver jeg en tæller (hardware) som kan registrere hver gang en fugl kommer ind/ud - data skal kunne vises på hjemmeside?

Hilsen Bo

Jeg ville nok personligt først vælge hardware, før jeg fandt en programmør... Hvilken hardware platform skal det baseres på?

Mht. at tælle hvor mange gange der passerer en fugl, så må en simpel IR diode i den ene side af hullet, og en modtager i den anden kunne klare den sag.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

BoFromDenmark skriver:

Hvilken hardware kan prorgammøren finde ud af at interface til?

Ved jeg faktisk ikke - programm=F8ren (min s=F8n) er i gang med datalogi p=E5 Uni (kbh). Jeg vil tro at han vil kunne finde ud af at programmere til det meste, men er dog ikke sikker.

En IR diode og en modtager lyder som noget af det rigtige - men hvordan kan data sendes videre til en computer og derfra ud p=E5 nettet?

/Bo

Reply to
BoFromDenmark

BoFromDenmark skriver:

Okay.

Via noget netværk. Har i netværk derud?

Alternativt er at du "hacker" en vejrstation med trådløs overførsel. Så har du overførslen helt gratis, temperaturmåling kommer af sig selv og regnmåleren splitter du ad og lader den tælle "ud og ind" is tedet.

"BoFromDenmark" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@b15g2000yqd.googlegroups.com...

Ved jeg faktisk ikke - programmøren (min søn) er i gang med datalogi på Uni (kbh). Jeg vil tro at han vil kunne finde ud af at programmere til det meste, men er dog ikke sikker.

En IR diode og en modtager lyder som noget af det rigtige - men hvordan kan data sendes videre til en computer og derfra ud på nettet?

/Bo

Jeg kender mange programmører, og ingen af dem kan "programmere til det meste" sådan bare lige. Der er groft sagt to typer programmører: PC og embedded. Jeg vil gætte på din sin er PC mand, når du siger java. Men java kan også benyttes til små embeddede systemer, mobiltelefoner, GPS navi osv.

Nå, men jeg vil umiddelbart foreslå en embedded web-server løsning. Altså et print med processsor og tilslutning ethernet tilslutning til et netværk. På disse print er der sædvanligvis en håndfuld I/O som kan bruges til diverse sensorer. Man kan så lave et program som håndterer sensorer, og logger data. Og et program/webside som kan vise en hjemmeside hvor alle data præsenteres.

Om du så vil trække et kabel ud til din webserver, eller om du vil lave noget trådløst interface til dit (måske) eksisterende trådløse netværk må du så overveje. Uanset hvad, skal der jo nok trækkes noget strøm derud.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Kunne være:

119? ... uC Linux...

78? Embedded

Der findes også andre boards...

Kasper

Reply to
Kasper

snipped-for-privacy@b15g2000yqd.googlegroups.com...

-

n ogs=E5

il

eres.

Enig, jeg har lige k=F8bt 1 af hver af disse, og de opfylder alle de krav du har, og kan programmeres i mange forskellige milj=F8er og interface til pc meget nemt:

t.html

ve

netv=E6rk m=E5 du

Der er ogs=E5 underst=F8ttelse til ZigBee.

Kan man evt. lave noget t=E6lleelektronik som bruger s=E5 lidt str=F8m at det kan leve p=E5 en 4-20 mA forbindelse ?

-- Christian

Reply to
Christian B. Andresen