Langtlys

Efter langt tid i tænkebox er jeg nød til at have lidt hjælp.

Problem: Når jeg tænder for lyset på Ford´en, sker det ofte at der er tændt for det langelys.

Løsning: En form for relæ som skifter når det får 12v, men også skifter når 12v tages bort igen. Når så bilen slukkes skal relæet skifte til off, men samtidgit skal overhalings blinket stadigt virke.

Er der nogen der også er træt af denne situation og som kan komme op med en løsning høre jeg gerne fra jer.

\\ morten

Reply to
Morten Strandgaard

Har du overvejet at spørge i gruppen der hedder dk.teknik.bil?

Hvis den er som bil-gruppen, har du 10 kommentarer inden 2 timer.! At de 8 sikkert er irrelevante, er en anden sag...

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Morten Strandgaard skrev:

Hej Morten.

Jeg går ud fra, at du beskriver følgende scenario:

a. Bilen efterlades med lyskontakt i pos. fjernlys. b. Lyset afbrydes automatisk ved afbrudt tænding. c. Når du sætter tændingen til i.h.t. (a) tændes fjernlys automatisk.

Problemet er, at fjernlyskontakten (med undtagelse af overhalingsblink) normalt er stationær. Den nærliggende (og sikkert billigste) løsning vil være, at indsætte et buzzer-relæ mellem en af fjernlyspærernes ledninger og et sted, der normalt er spændingsløst ved start (eks. generatorspændingen). Du vil således få en indikation af, at fjernlyset er tændt ved start.

M.v.h. Bjarne.

Reply to
BjarneL