Afvaskning af flus, hvordan er det nu lige?

Hej.

Hvordan er det nu man nemmest vasker fluss af print?

Jeg overvejer isopropylalkohol, gammel tandbørste, og en skål.

Fylde 1cm i skålen,karret,whatever, nedsænke loddesiden så den side trækker
i feks 30sek. og derefter gå i krig med tandbørsten.

Skylle igen, og blæse printet tørt med trykluft.

Der er tale om 5 printkort fra olimex, så de er jo ,ed loddemaske.

God ide, dårlig ide, eller findes der en meget smartere løsning?

Mvh
Henrik

Re: Afvaskning af flus, hvordan er det nu lige?

trækker

Hej!
Jeg plejer at lægge printet skråt med loddesiden opad. Så benytter jeg en
naturhårspensel som jeg dypper i rigelige mængder isopropylalkohol og så
"børster" jeg flusmidlet væk. Voila......

Det plejer at virke uden problemer.

God arbejdslyst!

Mvh,
Torben

Re: Afvaskning af flus, hvordan er det nu lige?

Herefter kan man roligt vaske det med varmt vand og mildt opvaskemiddel.
Til sidst skulles med dest. vand og det lufttørres. Jeg har en varmluft
ovn, der kan køre 80 grader. Ind i den i 15 minutter, og det er klar til
videre brug

BBj //

Re: Afvaskning af flus, hvordan er det nu lige?

Er man ude på servicebesøg en mørk nat og skal rense en hylende og skrigende
mikser med selvsving for øl og cola, så er der ligesom ikke rigtig tid til
det med bageovnen endsige slæbe den med. Der kun ét at gøre: Ud under den
varme vandhane og lidt sulfo. Afskylning i varmt vand og så tørre med
medbragt hårtørrer til samme formål - og viola, der er musik i skidtet igen.

Brug af destilleret vand er helt overflødigt - specielt når man lige tørrer
med en hårtørrer - eller blæses tør med trykluft.

Drejer det sig om flussrester, så er ideén med isopropylalkohol eller
2-propanol og en tandbørste det mest effekltive. Der er ikke noget, der kan
tage skade af det. Husk, at print i dag er monteret med komponenter, der kan
modstå fugt og afvaskning, da print alligevel afvaskes for flussrester efter
at være loddet med bølgelodning.
Karsten H. Jensen