220->12v

Hey alle,

Hvordan får jeg nemmest og mest pladsbesparende omformet 220volt til

12volt? Er til indbygning i trængt kabinet som pt. kun har PSU der leverer 5v.

På forhånd tak!

/Jesper Hoffmann Larsen

Reply to
Jesper Hoffmann Larsen

1 diode 1 kondensator 1 modstand 1 zener diode

men kunne være du skulle give lidt flere informationer....

Strøm galvanisk adskillelse etc..

Kasper

Reply to
Repzak

Ehm.. er lidt grøn desværre. Jeg skal have tilsluttet en 3.5" harddisk i et lille kabinet, hvor der kun er en PSU i der leverer 5v.

Jeg havde derfor tænkt mig at smide en trafo/modstand direkte på

220v-indgangen fra lysnettet, og så få den til at levere 12v. Harddisken skal jo bruge hhv. 12v og 5v.

Nogle gode idéer?

Reply to
Jesper Hoffmann Larsen

  1. Køb det færdigt.

  1. hvis det ikke må fylde ret meget så er det vel en switchmode... det er vel 1A der skal bruges på 12V...

  2. en step up convertere fra 5 til 12V hvis du har nok strøm på 5V...

  1. brug en 2.5" hdd den skal kun have 5V

  2. Køb noget der er færdigt

Kasper (der lige venter og ser om du ikke køber noget færdigt inden vi går videre :)

Reply to
Repzak

Hvad har du i tankerne.. nogle gode links? har ledt el-supply og brinck tyndt efter noget brugbart, men uden held?

Hvor finder jeg sådan en til indbygning?

Tak for din tid ;)

Reply to
Jesper Hoffmann Larsen

Ja, det vil være for simpelt :) Det er veksel spænding og du kan ikke få 1 ampere igennem det...

Du skal have en transformator imellem ellers bliver det højst sandsynligt livsfarligt... jeg kunne tro en alm strømforsyning med en transformator og en ensrestter med en 7812 bagefter ville fylde 5*5*4 cm ca...

Men skal du ud at købe alt det, så får du det nok ikke for 200 kr fra nyt...

Men kan du ikke bruge en 2.5" hdd ?

hvis du ripper sådan en extern hdd så kan du vel tage din eksisterende 5V supply ud da den laver begge dele ?

Kasper

Reply to
Repzak

Det er en mulighed, men har desværre ikke en sådan liggende... forsøger at bygge skidtet ud af reservedele ;)

Faktisk en god idé.. tror lige jeg ser om jeg ikke kan opstøve sådan en fætter, som jeg så kan splitte ad.

Tak for din hjælp og input.. har lidt at gå efter når jeg skal til at bygge videre... :)

Reply to
Jesper Hoffmann Larsen

Ingen problem :)

Kig ind i morgen, kan jo være nogle af de andre hoveder har bedre ideer :)

Kasper

Reply to
Repzak

Reply to
Morten Lassen

Hvor mange watt? skal det være 12V DC eller AC ud?

Vi mangler noget...

Jeg tillader mig at svare delvist for Jesper :)

Han skriver det skal bruges til en harddisk, så det skal være 12VDC, jeg ved ikke helt hvor meget strøm sådan en bruger, men omkring 2A vil jeg tro...

Brian

Reply to
Brian Lund

Præcis... Jeg har nu købt mig sådan en harddisk-kit med trafo fra ALDI, men den var alt alt for stor til kabinettet :/

Nogen der har set en billig mini-psu der smider hhv. 5 og 12 volt ud? ATX er ikke nødvendigt.

Reply to
Jesper Hoffmann Larsen