220->12v

Hey alle,

Hvordan får jeg nemmest og mest pladsbesparende omformet 220volt til
12volt? Er til indbygning i trængt kabinet som pt. kun har PSU der
leverer 5v.

På forhånd tak!

/Jesper Hoffmann Larsen

Re: 220->12v

1 diode
1 kondensator
1 modstand
1 zener diode

men kunne være du skulle give lidt flere informationer....

Strøm
galvanisk adskillelse
etc..

Kasper

Re: 220->12v
Ehm.. er lidt grøn desværre. Jeg skal have tilsluttet en 3.5" harddisk
i et lille kabinet, hvor der kun er en PSU i der leverer 5v.

Jeg havde derfor tænkt mig at smide en trafo/modstand direkte på
220v-indgangen fra lysnettet, og så få den til at levere 12v.
Harddisken skal jo bruge hhv. 12v og 5v.

Nogle gode idéer?

Re: 220->12v

1. Køb det færdigt.

2. hvis det ikke må fylde ret meget så er det vel en switchmode... det er
vel 1A der skal bruges på 12V...

3. en step up convertere fra 5 til 12V hvis du har nok strøm på 5V...

4. brug en 2.5" hdd den skal kun have 5V

5. Køb noget der er færdigt

Kasper
(der lige venter og ser om du ikke køber noget færdigt inden vi går videre
:)

Re: 220->12v
Hvad har du i tankerne.. nogle gode links? har ledt el-supply og
brinck tyndt efter noget brugbart, men uden held?

Hvor finder jeg sådan en til indbygning?

Tak for din tid ;)

Re: 220->12v

Ja, det vil være for simpelt :)
Det er veksel spænding og du kan ikke få 1 ampere igennem det...

Du skal have en transformator imellem ellers bliver det højst sandsynligt
livsfarligt... jeg kunne tro en alm strømforsyning med en transformator og
en ensrestter med en 7812 bagefter ville fylde 5*5*4 cm ca...

Men skal du ud at købe alt det, så får du det nok ikke for 200 kr fra nyt...

Men kan du ikke bruge en 2.5" hdd ?

hvis du ripper sådan en extern hdd så kan du vel tage din eksisterende 5V
supply ud da den laver begge dele ?

Kasper

Re: 220->12v
Det er en mulighed, men har desværre ikke en sådan liggende...
forsøger at bygge skidtet ud af reservedele ;)

Faktisk en god idé.. tror lige jeg ser om jeg ikke kan opstøve sådan
en fætter, som jeg så kan splitte ad.

Tak for din hjælp og input.. har lidt at gå efter når jeg skal til at
bygge videre... :)

Re: 220->12v

Ingen problem :)

Kig ind i morgen, kan jo være nogle af de andre hoveder har bedre ideer :)

Kasper

Re: 220->12v
Du kan jo også skynde dig i ALDI. De sælger fra i dag et IDE-USB kit
for 129,- hvor der medfølger en trafo med 12V/5V udtag.
/Morten

On Tue, 21 Jun 2005 22:44:17 +0200, Jesper Hoffmann Larsen

Re: 220->12v

Hvor mange watt?
skal det være 12V DC eller AC ud?

Vi mangler noget...

Bo //

Re: 220->12v

Jeg tillader mig at svare delvist for Jesper :)

Han skriver det skal bruges til en harddisk, så det skal være 12VDC, jeg ved
ikke helt hvor meget strøm sådan en bruger, men omkring 2A vil jeg tro...

Brian

Re: 220->12v
Præcis... Jeg har nu købt mig sådan en harddisk-kit med trafo fra
ALDI, men den var alt alt for stor til kabinettet :/

Nogen der har set en billig mini-psu der smider hhv. 5 og 12 volt ud?
ATX er ikke nødvendigt.

Site Timeline