welke linux-versie raden de kenners aan???

Translate This Thread From English to

Threaded View
Heb hier een ouder model van laptop staan

Compaq Presario 1600
Celeron- 500 Mhz
56 ram als ik mij niet vergis

GEEN netwerkkaart,... wel een USB poort (waar ik een silicon-netwerkaart zou
kunnen inpluggen) of een PCMCIA poort waar ik dan weer mijn Belkin-wireless
kaart kan insteken.

Deze laptop werd destijds ontworpen voor Windows 98,... maar om eerlijk te
zijn,... hij werkt niet meer al te goed.
zeker niet meer, nadat mijn zusje de Del toets naar de knoppen helpte toen
ze er thee over gegoten heeft.

Aangezien Win98 - en andere Windows-versies altijd vastlopen,...(behalve XP
maar die draait zo enorm traag op een celeron 500 met te weinig geheugen)
zou ik er graag een Linux-versie opzetten.

Vraag aan de experts,...

Welke versie zou ik het best op dit systeem zetten,...
Waar haal ik die versie het best???
downloaden/kopen??? op welke site/winkel
Waar moet ik op letten,... bij installatie,.... en zijn er handleidingen te
vinden voor installatie.

PS het moet wel een versie zijn die nog goed werkt met deze oudere
configuratie

Alvast bedankt voor de tips

Wildrik

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???
["Followup-To:" header set to be.comp.os.linux.]

Let wel op, Linux is *ook* gevoelig voor defecte hardware. Verwacht niet dat,
indien Windows 9x slecht werkt, Linux wel goed draait.

Al eender, alle distributies ondersteunen laptop-zaken (PCMCIA, APM/ACPI,
...). Zie ook http://bcol.belgian-lugs.be/bcol/node7.html

De meeste distributies hebben een .org of een .com site. Bijvoorbeeld
    RedHat    ->    www.redhat.com
    Mandrake ->    www.mandrake.com
    SuSE ->        www.suse.com
    Debian ->    www.debian.org
    Gentoo ->    www.gentoo.org
    etc.

Het is niet moeilijk de correcte site van een distributie te vinden. Op die
site staat dan meestal uitleg over waar je de distributie kan downloaden.

Alhoewel dit meer subjectief is, zou ik je aanraden om eerst een versie te
downloaden en uit te proberen. Ben je er tevreden mee, koop hem dan aan. Bij
een aangekochte versie krijg je ondersteuning, snelle toegang tot
update-servers en meer. Niet alle distributies gebruiken echter die formule.

Sommige (zoals Debian en Gentoo) weigeren zelfs pertinent voordelen te bieden
aan commerciele kopers en willen hun distributie volledig open houden voor
alle gebruikers.

Je moet er op letten dat je de handleiding van de distributie goed kent of
beschikbaar houdt. Dan moet alles vanzelf gaan. De handleidingen vind je
meestal op de sites van de distributies zelf.

Dat is geen probleem. Eens ondersteund, altijd ondersteund.

Mvg,
    Sven Vermeulen

--
 ^__^   And Larry saw that it was Good.
 (oo)                                      Sven Vermeulen

. het is niet echt slim om te geloven dat harware problemen zullen verdwijnen
door een ander OS te gebruiken .. als XP al traag loopt wegens genoemde
redenen dan zal een volle grafische install van bvb RedHat 9 het nog
behoorlijk wat trager doen ..

. en waarom je denkt dat de laptop voor W98 "ontworpen" werd is mij niet echt
duidelijk .. ik heb hier nog meerdere W98 machines draaien en die zijn zo
stabiel als maar kan ..

--
remove_clothes to answer over email

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???
On Mon, 13 Oct 2003 07:27:10 UTC, imbsysop@_clothesyahoo.com

Een volledige Redhat 9 is idd geen goede keuze voor zo'n machine, maar
gelukkig zijn er voldoende Linux-distributies die perfect aanpasbaar
zijn om op minder krachtige hardware toch nog goed te presteren. Ook
eComStation zou het op zo'n machine verre van slecht doen denk ik.

--
Luc.
Come to Warpstock 2003! - <www.warpstock.org>

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???

Bij Linux zijn er wel mogelijkheden om stuk materiaal te omzeilen. Denk bv.
aan RAM-latjes waarvan enkele delen stuk zijn. Al is dat omzeilen wel niet
altijd even makkelijk...

Hangt ervan af wat hij kiest als GUI. Ik vermoed dat xfce4 misschien
interessant is in dit geval. ( www.xfce.org )

<snip>

--
Mvg, Sander Devrieze. (Smurfosaurier)
JID: sanderapestaartvosbergpuntbe

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???
Linux op installeren met een nieuwe distro is niet moeilijker dan win
xp, maar als je bijvoorbeeld RH 9.0 wil installeren installeert die een
default WM (één die niet zo goed draait op oude machines). Je moet een
klein beetje meer over linux leren eer je een light-weight WM zoals
fluxbox ofzo kan installeren. Mss ff googlen naar fluxbox?

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???

idd .. ik denk dat iemand die pas de overstap waagt naar Linux niet voldoende
gewapend is om de install van een distro zover "uit te kleden" dat hij enkel
installeert wat hij nodig heeft of zelfs later of zelfs later de boel zo ver
"af te breken" tot enkel het "nuttige" .. daar zit dan meteen ook de
patstelling ... dacht ik ..

--
remove_clothes to answer over email

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???
Volgens mij zult ge toch wa ram moeten bijsteken wilt ge een recente
distributie in een grafische omgeving op redelijke snelheid werkend krijgen

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???

En ik denk dat dat géén probleem is, wel met die hardware die stuk is
natuurlijk.

Ik raad je slackware aan (of debian als je die installatie zou zien zitten)
Slackware is helemaal niet zo moeilijk te installeren, en versie 9.0
(waarvan ik gerust een ceedeetje wil opsturen) draait perfect op die
hardware. Dan mag je wel geen kde of gnome of andere zware toepassingen
gebruiken, neen dan kies je om zelf te kiezen wat je installeert: als
tekstverwerker vb Abiword, als grafische omgeving fluxbox, windowmaker of
xfce ofzo, genoeg keuze.

Mvg Pieter

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???

zou
Belkin-wireless
XP
te
heb hier nog suse 7.2 liggen, op discettes met de handboeken erbij, als je
wil mag je ze hebben. Wel komen halen, kost me teveel aan port om ze op te
sturen.

regio Sint-Truiden

david

Re: welke linux-versie raden de kenners aan???

[knip]

Ca 4GB soft op diskettes?
Je bedoelt zeker de cd-roms en de installatie/opstart-diskettes.

--
Blood, sweat & tears

Site Timeline