-[ Ny tråd ]- Re: Reptips Telefunke n MF622E

Hejsan hoppsan..

Nu har TV'n hoppat igång med rätt fjärr..

1 sista fråga i ämnet.

Bilden har fått lite små magnetiska fält i hörnen.
Är det bara ett märkliga omständigheter i verkstaden,
eller kan det bli sådant p.g.a. någonting?

Annars fungerar den ju bra..

Tacksam för svar..

// Micke Mek

Re: -[ Ny tråd ]- Re: Reptips Telefunken MF622E
On Wed, 24 Nov 2004 20:42:57 GMT, Mikael Karlsson

Det blir så om man flyttar TV:n.
Jordens magnetfält gör bilden missfärgad.
Ställ TV:n på rätt plats och i rätt riktning
och sedan avmagnetiseras den automatiskt nästa gång
du startar den med riktiga strömbrytaren (ej fjärren)
när den varit avstängd i minst 15 minuter med riktiga
strömbrytaren eller om nätsladden varit ur så länge.

Re: -[ Ny tråd ]- Re: Reptips Telef unken MF622E

Vet inte om det har någon koppling, men för många år sedan bodde jag i
en lägenhet som var lite svårmöblerad och då hamnade en av
stereohögtalarna alldeles bredvid tvn. Basen hade en kraftig magnet som
påverkade bilden. Om jag minns rätt var det mest färgfel. Konstigt nog
lärde sig tvn att kompensera för detta med tiden, så efter några veckor
(månader minns inte) var bilden perfekt. Så småningom flyttade jag till
en villa där planlösningen såg helt annorlunda ut. När då högtalaren
hamnade på ett annat ställe, längre från tvn skedde samma process igen.
Tvn var tvungen att vänja av sig att ha en stor magnet bredvid sig.

Jag kan ju tänka mig att det finns en hel del starka magnetfält i en
tv-verkstad, som kan påverka tvn. Har du samma flyt som jag så rättar
det till sig med tiden.

/NS

Site Timeline