Mätning av medelvindriktningen

Sådant är inte alls enkelt att komma på själv om man aldrig har sett dessa transformationer och känner till dess existens. Många av dom presenteras inte förrän i högskola och deras mattekurser och kanske i en form som gör att man inte alltid ser tillämpningen av dessa när man står inför ett nytt problem - mycket handlar just då om att klara tentor och samla poäng och inte så mycket att stuva sådant i 'bra och ha' facket någonstans i bakhuvudet - även om det är den egentliga avsikten med skolan...

Omvandling mellan polär till rektangulär form får man iofs lära sig i grundskola och gymnasium mha. trigometri (sin, cos, tan). - men det är inte alls lätt att komma på detta när man stå inför tillämpningar som inte har presenterats innan.

--
Själv skulle jag nog inte komma på detta sådär 'aha' på en gång
om jag inte hade studerat hur man modulerar modem/RF-signaler

I ett värdestationsbygge så skulle jag nästan inte kunna låta bli att
nyttja sifferparet från vinkelgivare som ändå måste hanteras, att däri
lägga en variabel beloppsaxel (i polär mod) som representerar
vindstyrkan från vindmätaren :-) (kräver dock offset eller
flyttalhantering för att inte tappa upplösning vid nära
vindstilla)

jag ser omedelbart framför mig en 'radarbild' där vinklen från
vindmätaren styr 'radarstrålen' och  gråfält variabelt
utåt centrum indikerar vindstyrkan - sedan kan man själv välja
om man skall ha medelvärdesbildning över x-tid eller sampel
eller om man vill köra realtid så mycket överföringen tillåter.
:-)

Hej

se :

där finns en bruksanvisning för WS425 Ultrasonic Wind Sensor, som beskriver hur man mäter vindhastighet/riktning mha ultraljud.

mvh Christer

Reply to
Christer Bergstrom

Pga brist på tid att bygga egen är den köpt. Det är en vanlig vindfana för riktning och en skålkorsanemometer för hastighet. Båda består av rörliga delar, något som jag inte tycker hör hemma i vårt klimat. Lite regnblandad snö följt av minusgrader innebär uppehåll i mätningarna. Det finns givare med uppvärmning av givarens lager, men hur gör man med den snö som fastnar i skålkorsanemometerns skålar?

Jag skulle rekommendera de som funderar på att bygga eget att även titta på andra typer av vindmätare. Skulle jag bygga en egen nu så är det en givare baserad på ultraljud, dvs utan rörliga delar, som jag primärt skulle titta på. Kanske något som liknar denna: <

Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se/
Reply to
Goran Larsson

Tänkte på hur alla yrar om tandhjul osv! PÅ jobbet har vi 2st magnetsensorer som ligger platt på ett kretskort med 90 graders förskutning från varran, sen har vi en rund magnet som ligger ganska nära, plant mot sensorerna. Då får man ju ut Cos och sin, ganska enkelt. Jag kan nog inte speca närmare en så Allt om elektronik hadde liknande lösning för ett par nr sedan. Jag provade själv att göra en vindpekare =O) på detta sätt, fungerade bra men orkade inte fortsätta med den =O/ jag va för slö hehe

"Goran Larsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@approve.se...

Reply to
ROGER PETTERSSON