Luxor 5564

Har en Luxor 5564 som blivit åskskadad och var helt död. Har bytt D602 och R603 (ganska säker på att det var dessa jag bytte) och har nu fått stndby spänning. I displayen lyser först -- men efter en stund bara - . När man slår av huvudströmmbrytaren hörs ett tjutande ljud som sakta försvinner. Vad kan vara fel? Har ej hittat flera defekta komponenter...

Reply to
Lanzar

Kan vara Hs-trafon eller H-trissan. Kolla gärna in min sida om reparation av tv-apparater på:

janne

Reply to
Janne

"Lanzar" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Om du letar lite på följande sida:

Ditt chassie heter L2 och det finns en del kända orsaker till din felbeskrivning.

/ leifline

Reply to
leifline

Har provat alla tips på din hemsida, förutom att byta IPSALO. Vad är det för något och var får man tag på en sådan???

Reply to
Lanzar

"Lanzar" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Det är det vita tjockfilmskortet märkt LF0059 D i pos. H600. Kollade lite i ett chassie jag har liggande på D602 vilket är en Zenerdiod, har denna havererat bör du kolla upp D606 samt löda ur IC103 vilket är ljud-IC:n och göra en provstart, Tv:n funkar fint utan IC103.

/ leifline

Reply to
leifline

Lödde bort IC103 men ingen skillnad. Har nu dubbelkollat alla dioder och resistanser men inte hittat någon defekt komponent. Mätte 8,5 volten till ca. 6V vilket enligt din hemsida tyder på IPSALO. Hur vet jag om det är denna krets som spökar och går den att reparera? Kan en diod visa hel vid mätning men ändå vara defekt?

Reply to
Lanzar

Mätte 8,5

Ifall 8.5V:en är låg så brukar det bero på kondensator C604 , 1000µ/25V. Byt den och kolla ifall du har 8.5V i standbyläget. /Morgan

Reply to
Morgan

Provade byta den men det blev ingen skillnad. Då man slår på huvudströmmen lyser det först -- i displayen men efter ca 10s lyser bara -. När man slår av huvudströmmen hörs ett surrande ljud som sakta tonas ner...

Reply to
Lanzar

: >

: > Ifall 8.5V:en är låg så brukar det bero på kondensator C604 , 1000µ/25V. : > Byt den och kolla ifall du har 8.5V i standbyläget. : > /Morgan : : Provade byta den men det blev ingen skillnad. Då man slår på : huvudströmmen lyser det först -- i displayen men efter ca 10s lyser : bara -. När man slår av huvudströmmen hörs ett surrande ljud som sakta : tonas ner...

Menar du att du inte kommer upp till 8,5v i standby? Tryck in strömbrytaren , och sätt _sen_ i sladden. Om du fortfarande har låg spänning på 8,5V:en , så byt även de andra små lytarna kring Ipsalon. /Morgan

Reply to
Morgan