Humax Sat-mottagare

Hej.
Alla som rep. hemelektronik har säkert stött på Humax-mottagarna.
Alltid samma fel , zenerdioden , resistorn och 2 kondingar i sekundären.

Byter man dessa så funkar det , men efter ett tag så sväller kondingarna upp
igen.
Det måste vara något mer.

De kompon. jag byter är :
ZD3 : 30V
R21 : 100R
C9  : 1000/16
C21 : 1/50

Speciellt C9 brukar vara uppsvälld igen efter några månader.
Hur gör ni med dessa ?

/Morgan

Re: Humax Sat-mottagare
On Fri, 07 Jan 2005 11:27:49 GMT, "Morgan"

Välj kondingar med högre spänningstålighet.
Även rippeltåligheten bör vara hög.

Re: Humax Sat-mottagare

| Välj kondingar med högre spänningstålighet.
| Även rippeltåligheten bör vara hög.

Ibland har jag gått upp i spänningstålighet , men det har inte hjälpt.
Rippeltåligheten , vem vet , och vem har tid o kolla sånt , men det har
säkert betydelse.
/Morgan

Re: Humax Sat-mottagare
On Sat, 08 Jan 2005 11:36:17 GMT, "Morgan"

Rippeltåligheten är viktig i vissa sammanhang.
Det är tåligheten mot regelbundna spänningsförändringar.
I nätdelar har man 50 eller 100 Hz som de måste tåla.
I andra applikationer andra frekvenser, t.ex. i swithade nätdelar
där det ofta är 20-100 kHz.
Det är alltså inte bara likspänning kondensatorn skall tåla,
den skall tåla växelström också i vissa applikationer (ja ström).
Gör den inte det så går den sönder. I vissa fall skall kondingar
tåla branta pulser, s.k. pulståliga kondensatorer.
Det är många detaljer på ett "spett"  :-)

[...]

Glöm inte det här med temperaturtåligheten också!

> [...]

| tåla branta pulser, s.k. pulståliga kondensatorer.
| Glöm inte det här med temperaturtåligheten också!
|
| Det är många detaljer på ett "spett"  :-)

Så sant , det går inte att lämna något åt slumpen :-))
Tack!
/Morgan

Re: Humax Sat-mottagare

> [...]
| C9  : 1000/16
| C21 : 1/50
|
| Speciellt C9 brukar vara uppsvälld igen efter några månader.

En god vän skickade denna länken , och nog var det mer som behövdes bytas.
http://www.humax-zone.net/index.php?page=repair

/Morgan

Site Timeline