Humax Sat-mottagare

Hej. Alla som rep. hemelektronik har säkert stött på Humax-mottagarna. Alltid samma fel , zenerdioden , resistorn och 2 kondingar i sekundären.

Byter man dessa så funkar det , men efter ett tag så sväller kondingarna upp igen. Det måste vara något mer.

De kompon. jag byter är : ZD3 : 30V R21 : 100R C9 : 1000/16 C21 : 1/50

Speciellt C9 brukar vara uppsvälld igen efter några månader. Hur gör ni med dessa ?

/Morgan

Reply to
Morgan

Välj kondingar med högre spänningstålighet. Även rippeltåligheten bör vara hög.

| Välj kondingar med högre spänningstålighet. | Även rippeltåligheten bör vara hög.

Ibland har jag gått upp i spänningstålighet , men det har inte hjälpt. Rippeltåligheten , vem vet , och vem har tid o kolla sånt , men det har säkert betydelse. /Morgan

Reply to
Morgan

"Morgan" skrev i meddelandet news:VmuDd.13541$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net... | Hej. | Alla som rep. hemelektronik har säkert stött på Humax-mottagarna. | Alltid samma fel , zenerdioden , resistorn och 2 kondingar i sekundären. | | Byter man dessa så funkar det , men efter ett tag så sväller kondingarna upp | igen. | Det måste vara något mer. | | De kompon. jag byter är : | ZD3 : 30V | R21 : 100R | C9 : 1000/16 | C21 : 1/50 | | Speciellt C9 brukar vara uppsvälld igen efter några månader. | Hur gör ni med dessa ? | | /Morgan

En god vän skickade denna länken , och nog var det mer som behövdes bytas.

/Morgan

Reply to
Morgan

Rippeltåligheten är viktig i vissa sammanhang. Det är tåligheten mot regelbundna spänningsförändringar. I nätdelar har man 50 eller 100 Hz som de måste tåla. I andra applikationer andra frekvenser, t.ex. i swithade nätdelar där det ofta är 20-100 kHz. Det är alltså inte bara likspänning kondensatorn skall tåla, den skall tåla växelström också i vissa applikationer (ja ström). Gör den inte det så går den sönder. I vissa fall skall kondingar tåla branta pulser, s.k. pulståliga kondensatorer. Det är många detaljer på ett "spett" :-)

Rippeltåligheten är viktig i vissa sammanhang. Det är tåligheten mot regelbundna spänningsförändringar. I nätdelar har man 50 eller 100 Hz som de måste tåla. I andra applikationer andra frekvenser, t.ex. i swithade nätdelar där det ofta är 20-100 kHz. Det är alltså inte bara likspänning kondensatorn skall tåla, den skall tåla växelström också i vissa applikationer (ja ström). Gör den inte det så går den sönder. I vissa fall skall kondingar tåla branta pulser, s.k. pulståliga kondensatorer. Glöm inte det här med temperaturtåligheten också!

Det är många detaljer på ett "spett" :-)

Så sant , det går inte att lämna något åt slumpen :-)) Tack! /Morgan

Reply to
Morgan