Felsökningstips för TV önskas, Finlux 10B28

Min 28" tv slutade fungera härom dan. Den är helt död, en kvick koll inutill avslöjade att transistorn Tu1, R3272 är det helt kortslutning i. Säkringen Su2, 1,25A är av samt att kondensatorn Cu9 hade en lödning som lossnat helt. Kondensatorn Cu7, 100uF 35V hade alldeles för högt ESR. Alla dessa komponenter sitter i nätdelen.

Är det någon som vet vad transistorn R3272 kan ersättas med?

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Några tips?

TIA

Reply to
UP

Nu hittade jag någonstanns att chassimodellen är 3000.

Reply to
UP

Hej!

En BU908 borde göra susen :)

Björn

Reply to
Rifleman

Ifall Cu9 hade ett rejält lödfel så har du nog orsaken till den kortslutna trissan där. Bäst är det ifall du även byter de andra små lytarna i primären samtidigt (Cu8,Cu11 och Cu16).

Kolla även lödningarna i HS-delen. /Morgan

Reply to
Morgan

Tack för svaren.

Jag har nu bytt ut transistorn och de 4 små lytarna i nätdelen.

När jag körde igång den körde använde jag en 60w lampa i serie med 240v, den lyste och enligt vad jag läst så innebär det väl att det fortfarande finns något fel i TV:en?

Har inte vågat koppla in den utan än.

Du råkar inte veta var dioden Du18 sitter? Jag kan inte hitta den.

Reply to
UP

Behövs inte längre. Nu verkar den fungera.

Kom på att 60W inte räcker alls. När jag steg för steg ökade upp till 220W så blev det skillnad.

Reply to
UP

Ersättare för R3272 bör vara BU908 /BO

Reply to
Bo

Jag har minst 2 st begagnade om du är intresserad. mvh Janne

Reply to
Janne

Tack, men jag har redan fått tag på en.

Reply to