Znów WO

Mam do Szanownych grupowiczów kolejne pytanie dotyczące WO Pracuję na układzie odwracającym, wzmocnienie wynosi -10 V/V Do rezystora w sprzężeniu podpinam równolegle 2 diody Zennera (5,1 V) skierowane do siebie preciwnie (obie diody znajdują się na jednej galęzi), tworząc w ten sposób ogranicznik. na wejście podaje sinusoide o amplitudzie 3V, wyjście podpinam do oscyloskopu. W teorii napięcie wyjściowe powinno zostać ładnie ograniczne do plus minus

5,4 V (5,1 + 0,3) I owszen wyjście nie przekracza wartości 5,4 V, ale dzieje sie coś dziwnego. Mianowicie ograniczenie jest bardzo niewyraźne, nieostre. Przebieg wyjściowy powinien wyglądać jak sinusoida o amplitudzie 30V, obciętą przy 5,4 V. Ale zamiast tego otrzymuje jekiś dziwny twór, przypominający sinusoidę o amplitudzie 10,8 V, przy czym jej "czubki" są strasznie zniekształcone. Nie wiem czy to dobrze opisałem, ale jeśli ktos ma pojęcie o co tu chodzi to bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuje
Reply to
Artur Wydra

Użytkownik "Artur Wydra" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:kAfKb.409243$ snipped-for-privacy@news.chello.at...

Aplitudzie czy wartosci międzyszcytowej ??? , obciętą przy 5,4 V. Ale

Reply to
Tomasz Fangrat

Użytkownik Tomasz Fangrat snipped-for-privacy@plug.atn.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:7YjKb.414251$ snipped-for-privacy@news.chello.at...

Racja, wartości międzyszczytowej, ale ze mnie głupek. Ale ja sie dopiero ucze, chodze jeszcze do szkoły. I jeśli kogoś to interesuje to znam już odpowiedź na mój problem. Chodziło tu o to, że diody Zenera, a dokładnie ich ch-ki nie są idealne i mimo, że dioda nie przewodzi (teoretycznie) to jednak w praktyce płynie przez nią prąd, który zniekształcał przebieg wyjściowy.

Pozdr. Artur

Reply to
Artur Wydra