zasilanie 3 i 5V na jednej plycie

Witam!

Mam taki problem :

Na jednej plycie mam ATMega128 ( zasilanie 5V ) oraz AT89C51SND ( 3 V). Zasilacz mam taki, ktory daje 5 oraz 12 V. Nie znam za bardzo parametrow zasilacza ale jakos nie za bardzo chce 5V z zasilacza od razu dac na plyte dla ATmegi, wole to odseparowac jakims LM113 albo 7508 ( zeby zabezpieczyc uklady) i wytwarzac to napiecie z 12V. Moze troche to bez sensu i jak ktos tak uwaza to prosze o wskazowke jak zabezpieczyc uklady na najgorszy przypadek zachowania zasilacza. Podobnie z uzyskaniem napiecia 3 V, tylko czy 2V roznicy (z 5V na 3V np. przy pomocy LM113) wystarczy, bo z przetwarzania 3 z 12V to pomalu maly piecyk sie zrobi.

Nie mam zadnego doswiadczenia w tworzeniu zasilania i prosilbym bardzo kolegow znajacych sie na tym o pomoc. Pozdrawiam Artur

Reply to
Artur

Jesli prad nie jest duzy to daj stabilizator liniowy. Grzac troche sie moze, najwyzej przykrec do jakiegos radiatora. Jesli zalezy Ci na sprawnosci, albo wydzielane moce ida w niezle waty, lepiej wstaw jakis zasilacz impulsowy. Wiele firm produkuje specjalizowane kosci, wiec po doklejeniu paru elementow, z ktorych najbardziej egzotycznym jest dlawik, bedziesz mial ladny stalilizatorek o sprawnosci rzedu 80% i znikomej produkcji ciepla. Poszukaj np. u Maxima, ale takie kosci robi tez wiele innych firm.

pzdr. j.

Reply to
Jacek R. Radzikowski

Przy pomocy bezpieczników i diod Zenera lub Transil. Na Allegro tłukły się ostatnio diody Zenera 5W - na zabezpieczenie wystarczą. Napięcia odpowiednio: 5V6 i 3V3 lub 3V6. Zdecydowanie pewniejsze i skuteczniejsze niż próby ograniczania napięcia kaskadą stabilizatorów.

Użyj przetwornicy step-down. Siakiś LM2675 - bywają na Allegro.

:-)