Zagadka świateczna - WN533 (2023 Update)

W dniu 2022-12-26 o 18:47, J.F pisze:

Ale one się inaczej nazywały, nie miały LS, nazywały się UCY74S4xx od 05 do 38 jak widzę w katalogu. Były też odpowiedniki '51, '55 i sam procek

8080, czyli MCY7851, 7855 i 7880.

Ale do sterowania transoptorem mógł mieć za mały prąd kolektora (bo to jest układ OC) w serii LS, a zwykła ma pewnie większy i mogła być już nie produkowana na zachodzie.

Ale to by był scalaki NRD, były wyraźnie inne.

Ale tesli były fatalne, ruskie były 'inne', nikt więcej nie robił scalaków ttl w demoludach.

Reply to
Janusz

W oryginale to chyba mialy inne numerki, jakies 8228 czy 8038. Ale fakt - to byla technologia S, nie LS.

Skleroza mnie zawodzi, ale chyba nie mial gorszych parametrow. A moze ... prady, napiecia ... tu napiecia nieistotne chyba.

Poki byla przydatna, to raczej byla produkowana, no moze juz na dalekim Wschodzie.

Jakos nie bardzo chce mi sie wierzyc, aby CEMI ratowało cywilizowany swiat ...

Moze akurat mieli duzo z Polski.

No fakt ... NRD nie robilo?

Tym niemniej nie tlumaczy to obecnosci w "zachodnim" wyrobie, szczegolnie gdies w latach 86-89 ...

J.F

W dniu 2022-12-26 o 20:14, J.F pisze:

No zgadza się, ale piszemy o Cemi :) a tam były takie oznaczenia jak napisałem.

S chyba nie, za dużo prądu by brały, raczej bliżej LS, tam na szynie jakiś zabójczych prędkości nie było, więc timingi nie były aż tak krytyczne.

gorsze nie ale wydajności mniejsze i mniejsze obciążenie wyjścia które go sterowało.

Istotne, w 7407 chyba kolektor 30V wytrzymywał, dlatego tam nie można było dać np 7404, tzn można ale z zewnętrznym tranzystorem, tylko po co jak 7407 miał go w środku.

Też :) ale jak widać cuda sie zdarzają.

Robili oczywiście, tyle że były inaczej oznaczone, a na płytkach nie widać nrd-owskich scalaków.

:)

Reply to
Janusz

W symbolu jednak S.

To nie byly zwykle TTL, to mogly byc odstepstwa od parametrow TTL, ale o ile pamietam, to S braly pradu podobnie duzo jak zwykłe TTL, a jednak znacznie szybsze.

No to mozna bylo z przyzwyczajenia uzyc 74LS07 :-)

Nie bardzo wiadomo skad sie te cuda wzięly.

Reszta juz jak widac LS. Ale jakos latwiej mi uwierzyc, ze gdzies w NRD sie znalazlo pudlo scalakow CEMI, niz ze w RFN

J.F

Z ciekawosci popatrzylem na swoj stary zapas. Mam pare sztuk z napisami: UCY74LS02, UCY74LS04 i UCY74LS08. Wiec w jakims sensie robili...

Reply to
antispam

Nie? Bo ja jestem święcie przekonany, że robiło. I chyba rzeczywiście robiło:

:-) Aczkolwiek 07 chłop w swojej kolekcji nie ma.

Reply to
JDX

Wow. Ma to jakis rok produkcji? Jedna ma 51/1992. To juz moglem sie nie interesowac.

Dobor tych ukladow tez ciekawy - bramki, przerzutniki - standard. Ale

51 2 bramki AND-OR-NOT 54 4 bramki ABD-OR-NOT

mialo to jakies szersze zastosowanie? O, i LS181 ALU - komputery na tym robili czy co? Chyba, ze to wczesne lata 80-te ...

A co to za seria 74A ?

J.F

Faktycznie, ja też już się nie interesowałem.

miało, w układach logiki, dekodowania rozkazów w procesorach robionych na piechotę np odra czy mera. Monitory do mery 9150 też miały taki prosty procek na bramkach zrobiony.

Tak, mera 9150 była zrobiona, 180 to były alu 4 bity a 181 to generator przeniesień jednoczesnych, dzięki niemu mógł się ustawić carry wg bitów wyniku w tym samym cyklu.

Reply to
Janusz

No tak, ale tak do końca nie wiadomo co było w środku bo się budową bramki nie chwalili.

No nie wiem.

Ale to zachodnie scalaki.

:)

Reply to
Janusz

Mysle, ze to co w oryginale, i S nie wzielo sie bez powodu.

Choc istotnie oryginal tez niekoniecznie pasowal do standardu 74S.

Tam poza tym masz same 74LS :-)

No i dlatego to CEMI dziwi.

J.F

W dniu 2023-01-01 o 10:48, J.F pisze:

bo na resztę logiki wystarczą, te 7407 robią za drivery.

Reply to
Janusz

No ale w roku 92 to juz chyba Mer nie produkowano?

Wiec kiedy by musieli to w CEMI zamowic - 85 ? Produkcja Mery-400 sie zakonczyla w 1987 w/g wiki, podejrzewam ze wtedy juz byla schylkowa ...

J.F

[...]

No ja też się nie interesowałem bo w 92 to kostki z Zapadu można było w miarę bezproblemowo kupić. Albo przynajmniej Tesli. W każdym razie wydaje mi się, że CEMI LS-y jeszcze w latach 80. klepało.

Hehe, a pamiętacie kostki (ale też i półprzewodniki dyskretne) „niepełnowartościowe”? :-) Np. takie jak niektóre z wymienionych na w/w stronie. Ja u siebie w elektronicznym gruzie znalazłbym pewnie jeszcze z garść nieużywanych C107 – wizualnie od normalnych BC107 różnią się tym, że wyprowadzenia i spód obudowy były srebrzone a nie złocone.

Reply to
JDX

No chyba już nie.

Te które ja widziałem w środku były na zachodnich scalakach.

Ale mera 400 a 9150 to zupełnie co innego. Z Merą 9150 było jak z Fergusonem, kupili licencję i przemianowali na Ursus coś tam, a Mera

9150 to Seecheck 1200 w Anglii kupiony.
Reply to
Janusz

Ja raczej juz TTL prawie nie uzywalem, a jesli cos bylo potrzebne, to sie zamawialo HC-costam czy LS-costam, i nie pytalo o producenta.

No wlasnie sobie nie przypominam, ale może.

No ba - na uczniowska kieszen swietne.

Ale co - podejrzewasz jakąs gorszą produkcje?

To mialy byc odpady z normalnej produkcji.

J.F

No pewnie, sam takie kupowałem w bomisie w latach '80 jak nic nie było. Scalaki cyfrowe to były UC xxxx, a tranzystory tak jak napisałeś np C147 były. Jeszcze gdzieś nawet je mam.

Widać że złocenie robili na końcu po testach, pytanie czemu samych struktur nie testowali.

Reply to
Janusz