Wyświetlacz i czujniki...

Witam. Mam zrobiony wyświetlacz biegów gotowy do podłączenia. Sterowanie wyświetlaczem led odbywa się poprzez kontaktrony które załączają odpowiednie diody. Teraz moje pytanko co by zastosować zamiast kontaktronów?? Bo niestety kontaktrony załączane są przez magnes i dużo kombinowania było by z tym żeby magnes nie łapał dwóch na raz... Co proponujecie?? Aha czujniki muszą być zdalne znaczy nie coś w stylu microswitcha..

Reply to
Jarek

Jarek snipped-for-privacy@poczta.fm napisal nam:

bariery IR LED, czujniki halla i obrobka gdzie pole najsilniejsze.

Użytkownik "Krzysiek." snipped-for-privacy@dla.zaufanych.zapytaj> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Dobrze myśle że bariery IR RED to to coś co jest w myszkach?? Testowałem to z myszek ale jakoś nie mogę dojść jak to działa. Jestem początkujący...

Reply to
Jarek

Użytkownik "Jarek" snipped-for-privacy@poczta.fm napisał w wiadomości news:dpe56q$f31$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

Zrobić tak jak powinno to być zrobione - czujnik prędkości obrotowej kół (choćby i na półosi) i czujnik prędkości obrotowej wału silnika. Stosunek obu tych prędkości jest wartością z grubsza (ze wzgl. na możliwy uślizg kół) stałą dla poszczególnych biegów.

Reply to
Dariusz Zolna

Użytkownik "Dariusz Zolna" snipped-for-privacy@abc.com napisał w wiadomości news:dpehtp$osj$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Można by i tak tylko po co to aż tak komplikować?? Narzie mam 3 kontaktrony załączające wyświetlacz zabezpieczony diodami przed "plątaniem" się napięć. Chodzi mi tylko o to że tak gdzie mają być zainstalowane kontaktrony jest mały przeskok z biegu na biegu i prawdopodobnie magnes będzie łapał dwa na jednym biegu. I z tąd moje pytanie czym je zastąpić...

Reply to
Jarek

Użytkownik Jarek napisał:

Niekoniecznie z myszek. To fototranzystor lub fotodioda lub fotorezystor i dioda LED nadawcza (czerwona lub podczerwona). Do diody nadawczej podłączasz odpowiednio zasilanie a z fototranzystora po małej obróbce zbierasz sygnał. Niektóre materiały możesz ściągnąć z mojej www w dziale do pobrania. Musisz jednak się upewnić, że elementy światłoczułe nie ulegną zanieczyszczeniu (przynajmniej znacznemu) ponieważ będą wykazywały, że zawsze są włączone. Przy większych zanieczyszczeniach radzę zastosować czujnik halla i jakiś komparator na którym będziesz mógł ustawić w którym momencie natężenie pola magnetycznego to jest włączone a w którym jeszcze nie. Zadziała to tobie podobnie do hallotronów z tą różnicą, że to ty zadecydujesz kiedy ma się to włączyć i da ci więcej elastyczności z manewrowaniem magnesem.

Reply to
AdelA

Użytkownik "Jarek" snipped-for-privacy@poczta.fm napisał:

Bo to sprawdzone rozwiązanie. Kontaktron pęknie, a magnes urwie i tyle będzie z Twojej roboty. Pomijam fakt drgań, bo ten problem już na pewno rozwiązałeś.

Reply to
Dariusz Zolna

bez sesnu zupełnie ta teoria. a jak wrzucę luz jadąc 80km/h ?? to będzie mi pokazywać który bieg ?

Reply to
VSS

We współczesnych samochodach z wtryskiem 3 generacji masz w osprzęcie silnika gotowe 3 czujniki - obrotów silnika, prędkości pojazdu i wciśniecia sprzęgła. Da się zrobić na podstawie tego sensowny algorytm detekcji biegu wraz z wykryciem "luzu". Można by nawet na bargrafie zrobić efektowny wksaźnik poślizgu sprzęgła. To co ty zrobiłeś, czyli jakiś enkoder wejsć dla kontraktonów na 7-seg to fajny, teoretyczny ukłąd, ale dorobić do tego mechanikę, czyli obudowanie wyświetlacza i czujnik to prawdziwy problem. Proponowane tu już dwa (a jeszcze lepeij cztery) hallotrony i magnes na drażku + procek z ADC to na prawdę sensowne rozwiązanie.

Reply to
William

Użytkownik "William" snipped-for-privacy@ma.mnie.pl> napisał w wiadomości news:dpg3gt$cok$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Procek odpada bo jestem początkującym i programowanie jest u mnie na stopniu żłobka. Poszukam coś o hallotronach jak zrobie i uruchomie to w mojej maszynce to zrobie fotki i zapodam na grupe...

Pozdrawiam Jarek.

Reply to
Jarek

Użytkownik "VSS" snipped-for-privacy@vss.pl napisał:

To akurat nie jest teoria, bo w taki sposób działają istniejące urządzenia - uniwersalne i do zainstalowania praktycznie w każdym samochodzie, bez zawodnej mechaniki. A pokazywać będzie że jest wrzucony luz (niezależnie czy wciśniesz sprzęgło, czy ustawisz lewarek w pozycji neutralnej), bo obroty będą biegu jałowego a koła obracały się będą z nieodpowiadającą temu prędkością. Jeszcze jakieś zastrzeżenia?

Reply to
Dariusz Zolna

No ciekawe co pokaże gdy na luzie zjeżdżasz z górki. Możliwe chyba wszystkie rozwiązania :) zależne od naciśniętego albo nie gazu.

Reply to
Adam Dybkowski

Użytkownik "Adam Dybkowski" snipped-for-privacy@amwaw.edu.pl> napisał:

  1. Co za różnica czy z górki, pod górkę czy po płaskim? Obroty biegu jałowego, czyli bieg nie wrzucony.
  2. Jaki ... zjeżdża z górki na luzie? Nieprawidłowe działanie urządzenia można spowodować także np młotkiem, po co od razu ryzykować zjazd z góry na luzie z jednoczesną zabawą pedałem gazu.
Reply to
Dariusz Zolna

Takie idealne rozwiązanie występuje tylko gdy nie naciskasz gazu.

Co innego praktyka bezpiecznego i prawidłowego prowadzenia samochodu, a co innego na pewno zabawa z nowym wskaźnikiem biegu po zamontowaniu go.

Może w celu stwierdzenia, jaki bieg jest wrzucony, wystarczy badać przesunięcia linek wiodących do skrzyni? To dużo prostsze niż sprawdzanie stanu lewarka, wystarczy kilka transoptorów szczelinowych

Reply to
Adam Dybkowski
[...]

A mi się zawsze zdawało, że najprostsze jest dotknięcie lewarka. Ale ja truskawki cukrem...

Użytkownik "Adam Dybkowski" snipped-for-privacy@amwaw.edu.pl> napisał:

A jaki jest cel naciskania go? Dla zabawy żeby się cyferki zmieniały na wyświetlaczu? Są prostsze rozwiązania, choćby "elektroniczna kostka do gry" w którymś kicie za parę złotych.

Ale w jakim celu? Tak jak napisałem - do zabawy z wyświetlaczem LED są prostsze zabawki.

No, a u mnie nie ma linek. Ciekawe jak te transoptory zainstalujesz i uszczelnisz żeby się nie brudziły. Zresztą ja napisałem tylko w jaki sposób działają rozwiązania dostępne na rynku, a jak kolega pytający sobie to zrobi to jego sprawa. Tyle że pytanie poszło na grupę "elektronika" a nie "mechanika".

Reply to
Dariusz Zolna