Wyłącznik przeciążeniowy

Witam

Jak zrobić wyłącznik przeciążeniowy (nie znam się na projektowaniu układów więc potrzebuję prosty, gotowy schemat) :-) Ma działać tak:

- zabezpiecza linię 12V która ma zmienną biegunowość (raz "plus" może być na jednym przewodzie raz na drugim - sterowanie silnikiem)

- gdy silnik się zatrzyma (opór) i popłynie określony prąd (dobrze byłoby regulować ten prąd przeciążenia) - wyłącznik odcina zasilanie silnika na tak długo jak długo na linii będzie podawane napięcie...

- jeżeli napięcie zniknie to wyłącznik się odblokuje ...

Reply to
Shreek

Użytkownik " Shreek" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cej27b$km9$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl...

Jak się nie znasz, to kup bezpiecznik polimerowy na odpowiedni prąd w najbliższym sklepie elektronicznym

się znasz, to zabezpieczenie prościej zrobić w mostku sterującym silnikiem (dwa oporniki i dwa tranzystory) niż na samym silniku (wymaga osobnego zasilania, prostownika, ~3 tranzystorów i kilka oporników)

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "SP9LWH" snipped-for-privacy@autorom.pl napisał w wiadomości news:cej2om$1vv$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Chyba tam nie ma na taki prąd - chciałbym aby odłączenie następowało przy około 20A.

Jaki jest orientacyjny czas powrotu do stanu przewodzenia tych bezpieczników?

Nie chcę robić nic w silniku. Sprawa wygląda tak: Zakładam elektryczne podnośniki szyb w samochodzie, zrobiłem zespół przekaźników który odwraca polaryzację napięcia na kablach zasilających. To już działa. Teraz chciałbym zrobić wyłączniki przeciążeniowe które zabezpieczą silniki i instalację przed spaleniem w dwóch przypadkach: 1 - gdy szyba dojdzie do położenia maksymalnego na dole lub na górze. 2 - gdy coś "przyblokuje" szybę podczas ruchu (mróz, jakiś przedmiot itp).

Reply to
Shreek

Przepraszam mam naiwne pytanie - czy takowymi możnaby było zabezpieczyć silnik trójfazowy (indukcyjny 380V) ? Jeśli tak to jak to zrobić? Dać sumarycznie na każdą fazę czy osobno?

pzdr LN

Reply to
L&N lab

Co prawda dawno sie nie zajmowałem elektroniką (jestem elektronikiem tzw starej daty) ale wydaje mnie się że da sie to zrobić poprzez pomiar napiecia na dobranej rezystancji włączonej w przekątną mostka diodowego potem sygnał na komparator który odłączy zasilanie. Mozna też zrobic full automat np z małym procesorem aby próbkować w sposób bezpieczny czy obciążenie ustąpiło i który ponownie by włączył zasilanie.

pozdrawiam AK

Reply to
Andrzej Kmicic

Przepraszam bardzo ale nie rozumiem co mówisz :-( Ale dziękuję za odpowiedź.

pozdrawiam, LN

Reply to
L&N lab

Sorry a to nie jest grupa elektronika ?. Ak

Reply to
Andrzej Kmicic

Użytkownik "Andrzej Kmicic" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cej9tt$jn1$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Tak właśnie - tylko jak to zrealizować. Bo jak pisałem słaby jestem w projektowaniu.

Mozna też zrobic full automat np z małym

Full automat z procesorem to raczej nie bo wszystko ma być w samochodzie, czyli zimno, ciepło, wstrząsy, wahania napięcia itp ...

Reply to
Shreek

Jest ale ja nie jestem elektronikiem niestety :-(( Możesz trochę łatwiejszym językiem ? Tak w sam raz dla chemika który raczej się orientuje w elektrotechnice niż elektronice.

pzdr LN

Reply to
L&N lab

Użytkownik "L&N lab" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cej6a7$a12$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

NIE NIE NIE ! One nie wytrzymają takiego napięcie Maksymalnie są robione na 265V skutecznego, ale na mizerne prądy do 0,2A

Reply to
SP9LWH

Użytkownik " Shreek" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cej5ui$lkl$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl...

Tego nie napisałeś wcześniej:-)

Aż ostygną - kilkanaście sekund

To sugeruję elektromagnetyczne - taka odmiana przekaźnika z grubym uzwojeniem "mierzącym" prąd Tanio, niezawodnie...

Czysto elektroniczne , które będą mogły długotrwale przenosić prąd 20A będą skomplikowane i będą się grzać - duży radiator potrzebny???

Jeśli już elektroniczny to Ja bym jednak, wpiął bezpiecznik przed stycznik/ przekaźnik zmieniający kierunek. Oszczędzisz na prostowniku i stratach mocy około 40W na nim. Jako łącznik wykorzystałbym tranzystor P MOSFET IRF4905 (lub podobny) Pomiar prądu pośredni - napięcie na najdłuższym przewodzie zasilającym - albo fabryczny bocznik na 20A, albo fabryczny transduktor, albo przekładnik stałoprądowy firmy LEM czy VAC (ale to jest duże i drogie)

Jest jednak problem z tym układem elektronicznym. Aby zmierzyć małe napięcie trzeba jakiś komparator - ale to wymaga dodatkowego zasilania - choćby małego akumulatora

Jeśli spadek napięcia byłby wyższy (0,6V) można jako komparator użyć złącza baza-emiter tranzystora bipolarnego, ale to 12W strat w boczniku

Napisz ile to może kosztować, zajmować miejsca, jak potrzebna Ci ta regulacja, to będziemy kombinować dalej

Procesor jest tu zbędny i potrzebny jak pięść do nosa, ale możesz zastosować :-)

Reply to
SP9LWH

Użytkownik " Shreek" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cejbih$n7l$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl...

Proste jak konstrukcja "cepa"

Szeregowo w obwód silnika dajesz prostownik 4 diodowy wytrzymujący długotrwale prąd 20A np. Prostownik obciążasz opornikiem np. 0,03 Om (co da napięcie 0,6V) To napięcie podasz na jakikolwiek komparator porównujący je z nastawą z potencjometra Na wyjściu komparatora cewka przekaźnika rozwierającego obwód zasilania (cewkę) przekaźnika kierunku - tak by po zadziałaniu można było jedynie wykonać ruch w przeciwną stronę do zablokowanej.

Problem oczywiście w grzaniu prostownika, opornika, zasilaniu komparatora, itd...

Reply to
SP9LWH

Witaj

Rozumiem Wasze kłopoty. No więc tak aby wykryć wielkość prądu w obwodzie należy w szereg połączenia bateria silnik włączyć rezystancję na którym przepływający prąd zgodnie z prawem Ohma wywoła określony spadek napięcia. I(prąd)=U(Napięcie)/R(Rezystancja). Przekształcając wzór aby osiągnąć próg wyzwolenia komparatora (mozna użyć zwykły tranzystor krzemowy z czujnikiem włączonym w obwód baza-emiter) ok 0.6 V należy użyć rezystora o wartości R=U/I czyli R=0.6/20 ok 0.03 tak małą rezystancję mozna wykonać z kawałka blaszki stalowej i dobrać ją doswiadczalnie np nacinając ją lub podpiłowywując. Mostek diodowy powinien wytrzymać prądy o rząd większe czyli ok 40A a uzyty jest po to aby mimo zmiany biegunowosci prąd płynął przez czujnik w tym samym kierunku. Gdyby było odrębne zasilanie można by było uzyć tranzystora którego obwód BE włączony jest miedzy punkty AB a prąd kolektora zasilałby przekażnik. Sprawa prosta ale w realnym układzie nalezałoby jeszcze gasić przepięcia i wprowadzić zwłoki czasowe. Ale to juz wykracza poza ramy moich dywagacji. Trzebaby było to poprostu zaprojektować dokładnie.

A+ -->|---|<--- ~| | |~ BAT(+-)--------- R -MOTOR------ BAT(-+) | | | --|<--->|--- B-

reys 1. W punkty A+,B- włączamy wyliczoną rezystancję. Spadek napięcia na nim steruje układem włączającym.

Myslę że teraz są już scalone tego typu czujniki z gotowym wyjsciem przekażnikowym i scalonym czujnikiem prądu a może nawet procesorem próbkującym.

Poszukaj z Google hasła może " Auto, Current Sensor".

pozdrawiam AK

Reply to
Andrzej Kmicic

Użytkownik "SP9LWH" snipped-for-privacy@autorom.pl napisał w wiadomości news:cejcah$fhg$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

A dokładniej? Bo nie wiem o co pytać w sklepie ... Takie coś by mi odpowiadało ...

A no przydałaby się. Ma kosztować mało, a co do miejsca to ... no jest trochę wolnej przestrzeni ...

Reply to
Shreek

To do kitu. Potrzebuję czymś zastąpić termik przy silnikach bo nie można na nich polegać. Potrzebuję czegoś co wykryje mi w przewodzie prąd np. powyżej 1.7A i jakoś zareaguje np. poprzez nieprzewodzenie.

Moellerowskie wyłączniki są fajne ale za drogie. Polskie spaliły mi jeden silnik. Z kolei termiki są tak zawodne że jest tak jakby ich nie było... Potrzeba mi elektronicznej wersji termika. Szukałem w sieci ale nic odpowiadającego nie znalazłem... Naprowadźcie jakoś , proszę.

pzdr LN

Reply to
L&N lab

zastosuj wyłączniki silnikowe PZK czy jakoś tak moellera a równocześnie obwód termiczny w uzwojeniu silnika - chyba że go nie ma to masz pecha Jeffrey

Reply to
Jeffrey

Użytkownik Andrzej Kmicic napisał:

Już to ktoś napisał wyżej: na diodach stracimy 1.2*20 [W] czyli już dużo, na całości będzie 1.8 * 20 (czyli 36W, z czego 12W na oporniku przy max prądzie). To już naprawdę lepiej (i taniej i bezpieczniej i...) owinąć kontaktron tym przewodem, bez oporników. Zadziała bez względu na polaryzację, a masz dzięki temu wyjście przekaźnikowe - jak pisał ktoś parę wątków wyżej, możesz wstępnie spolaryzować go magnesem, żeby był zamknięty a przepływ dużego prądu go rozłączył. Prąd regulujesz ilością zwojów na kontaktronie. Pytanie co dalej - na pewno nie można włączyć styków kontaktronu szeregowo z silnikiem, bo wszystko bardzo ładnie się wzbudzi ($, prąd przestanie płynąć, kontaktron połączy, prąd zacznie płynąć, kontaktron puści, jump $) ;) Trzeba wziąć znów przekaźnik z 2 parami styków, jedne normalnie otwarte połączyć równolegle do kontaktronu (wtedy nie stosować magnesu!), a całość - obwód antyprzeciążeniowy - połączyć inteligentnie do sterowania. Shreek pisał gdzieś wyzej, że to na przekaźnikach ma. Wtedy ten obwód można połączyć przed tym mostkiem. Wnioskuję, że są to co najmniej R15/12V.

Jeśli to co jest, wygląda tak:

+12 -------+--------+ | | o o NO1 / NO2 / o o | | +--(M)---+ | | o o NO2 / NO1 / o o | | masa ------+--------+

(NOX - styk normalnie otwarty przekaźnika X) to ja bym połączył to tak

cewka na kontaktronie

+12 -+-------'\/\/\,-------o styki NC3 o----> dalej do mostka | | styki +-(o kontaktronu NO o)--+-----[ cewka przekaźnika 3 ]------>A | | +-------o NO3 o---------+

A>-+-o druga para styków NO 1 o---+ | | +-o druga para styków NO 2 o---+----- masa

NC - styki normalnie zamknięte. Przyjmuję, że przekaźniki są sterowane osobno napięciem z przycisku i że ten obwód i mostek już był przetrenowany.

Sorry, że podłączam się tu :) ale chciałem wykazać że mostek na diodach nie ma sensu w tym przypadku :)

eL eS

Reply to
Łukasz Sokół
[...]

Tak czytam i z głupia frant wpadł mi do głowy głupi pomysł - drut oporowy + termistor + przekaźnik. Drut podgrzewa termistor, rozgrzany termistor włącza przekaźnik a ten stykami rozwiernymi odłącza obciążenie. Tak transtermo :-)

Twój pomysł wcale nie jest głupi bo tak właśnie działa przekaźnik termiczny - MECHANICZNIE i to jest zawodne, blaszka się odegnie nie tak jak trzeba i silnik out...

pzdr LN

Reply to
L&N lab

Nie mam kasy na moellera o czym pisałem powyżej ;-)

pzdr LN

Reply to
L&N lab