Sprytny wyłącznik.

Witam.

Mam dwa dyski w komputerze: 80GB i 3GB. Na 80GB zainstalowany jest Linuks, i tego dysku nie ruszamy. Na 3GB jest Windows, ten jest odpalany raz do roku. Denerwuje mnie, że dysk 3GB ciągle chodzi niepotrzebnie - szkoda prądu, no i trochę hałasuje. A poza tym jest już leciwy, a musi mi jeszcze długo posłużyć. Stwierdziłem, że na przedzie obudowy zamotuję sobie włącznik do tego 3GB dysku, kiedy on będzie włączony odpalać się będzie Windows. Problem w tym, że chcę zrobić taki wyłącznik, który pozwoli się przełączyć tylko kiedy komputer jest wyłączony - chodzi mi o to, żeby w trakcie pracy komputera przypadkiem nie włączyć/wyłączyć drugiego dysku.

Wymyśliłem układ z dwoma przekaźnikami:

Przekaźnik K2 musiałbym dobrać jakiś wolniejszy, żeby K1 zdążył zaskoczyć. Może dać za K2 kondensator (100uF?) szybko się ładujący, a potem oddający energię K1? Jakieś zabezpieczenia przed ew. zakłóceniami z samoindukcji?

Reply to
scx

scx snipped-for-privacy@wp.pl napisal nam:

Panie, nie kobinuj Pan :) Kieszen z kluczykiem za 30zl i juz. Kluczyk do szuflady, mozna tez odlaczac wtyczke molex recznie...

"Krzys-iek" <root.a.krionix.ten<-> się wziął i wyklepał:

30 zł = prawie skrzynka Warki... :) Poza tym kieszeni nie wsadzę - blokują kondensatory na płycie głównej, już to przerabiałem :/

To już wolę założyć wyłącznik, który przypadkiem mogę przełączyć, najwyżej zwis będzie

Reply to
scx

Za cos kolo 10 zl na gieldzie w sobote widzialem stacyjke do kompa :) ... zadna kieszen nie potrzebna. A poza tym zamiast kombinowac zamontuj Pan przelacznik na pokretelko - trzeba naprawde bardzo sie starac, zeby go "przypadkiem" wlaczyc :)

Reply to
Mateusz

Użytkownik "scx" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:ci6ba6$ela$ snipped-for-privacy@flis.man.torun.pl...

Może poprostu taki przełącznik którego nie da się przełączyć tak łatwo, np. na kluczyk. Coś takiego jak jest w kieszeni do dysku, lub w starych obudowach - blokada kalwiatury (key lock). Można go ładnie wkomponowac w zaślepkę od napędów.

Reply to
MPiotrek

Mateusz się wziął i wyklepał:

O, i to jest niegłupi pomysł! Dzięki!

PS: Maciek jestem :)

Reply to
scx

Opóźnić włączenie K2 można dając mu przed cewkę opornik kilkadziesiąt ohm i dalej elektrolit do masy np. 2200uF/16V. Diody zabezpieczające na cewki obowiązkowo dać.

Roman

Reply to
Roman

Użytkownik "scx" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:ci6ba6$ela$ snipped-for-privacy@flis.man.torun.pl...

W moim kompie jest tak, ze jak odlacze wtyczke z zasilaniem od dysku to przestaje byc widoczny CD podlaczony do tej samej tasmy.

Pozd Gissbourne

Reply to
Gissbourne

Najsmieszniejsze jest to, ze mozesz osiagnac swoj cel nie robiac absolutnie nic:) Zainteresuj sie S.M.A.R.T. - pewnie ten dysk to obsluguje, a z poziomu SMART mozesz go programowo wylaczyc i wlaczyc. Pod linuksem jest narzedzie smartctl, nie wiem jak wyglada sprawa w uposledzonych systemach, ale pewnie sciagniesz jakies darmowe narzedzie. Aha, drugi problem jest taki, ze windows jako doskonaly system nie potrafi resetowac sterownika IDE, wiec mozesz miec klopoty z ponownym zobaczeniem dysku po uprzednim jego odlaczeniu.

Reply to
T.M.F.

T.M.F. się wziął i wyklepał:

Też się nad tym zastanawiałem, ale po namyśle stwierdziłem że wolę sterowanie sprzętowe :)

Przyciskiem zmieniam konfigurację, kiedy komputer jest wyłączony. Jeśli wcisnę przycisk, dysk w momencie startu dostaje zasilanie, odpala się Windows. Jeśli przycisku nie wcisnę, dysk nie odpowiada BIOSowi i odpala się Linux z drugiego (głównego) dysku.

Reply to
scx

Nie zawsze bajer z kluczykiem pomaga. U mnie dysk wsadzony do kieszeni wyłączony kluczykiem powoduje błędy w działaniu innych dysków.

Adam

Reply to
ammpp

A nie mozesz tego dysku z poziomu linuxa wylaczac ? Jest takie fajne polecenie - hdparm. Poczytaj manuala :)

Reply to
Marcin Szczepaniak