Wtórnik emiterowy z zabezpieczeniem prądowym

W dniu 2017-06-11 o 17:33, Marek S pisze:

Uuuu... No to lepiej jeszcze raz przejrzyj dokumentację. Ale nie to żebym się przy tym właśnie układzie upierał. Chodzi mi o to, że dokładając kolejne wymagania rozbudowujesz układ, zajmuje coraz więcej miejsca, a podobno masz z tym kłopot. Więc może lepiej poświecić trochę czasu na poszukanie scalaka który rozwiąże Ci wszystkie lub prawie wszystkie problemy.

No więc właśnie jakieś tam zabezpieczenia ma. Tak przynajmniej piszą, ale nie wiem jak przy pojedynczym zasilaniu działa. Ogólnie piszą że zwarcie do masy jest dość bezpieczne, a do zasilania tylko że może się układ przegrzać. Być może dałoby się z tematem zawalczyć bezpiecznikiem polimerowym. Tyle, że jeszcze raz zwracam uwagę - ten układ to tylko hasło, ale zanim bym go odrzucił to dokładniej bym mu się przyjrzał. No i oczywiście poszukał innych.

Temat rozwiązałby komparator z wyjściem push-pull z zabezpieczeniami, ale na takie napięcia to jest jakiś kłopot. Niemniej jednak poświęciłbym tez trochę czasu na poszukiwania, nie tylko w PL, i jeszcze zwróciłbym uwagę na to, że całkiem często informacje w wyszukiwarkach nie są zbyt precyzyjne i czasem wprowadzające w błąd. Nie mówię że coś znajdziesz, ale ja bym dał szansę.

No to najszybciej to co potrzebne znajdziesz chyba właśnie w kategorii wzmacniaczy (nie tylko operacyjnych). W razie czego można uzupełnić bezpiecznikiem polimerowym. Są też układy używane do regulacji prądu LEdów (tzw diody prądowe czy jakoś tak to nazywają, ON Semi to zdaje się robi - dwunóżkowe źródło prądowe), ale one mają dość duże minimalne napięcie polaryzacji.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2017-06-11 o 17:33, Marek S pisze:

Odezwij się na priv - zabierz podkreślenia i com zamień ma pl.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2017-06-11 o 20:12, Dariusz Dorochowicz pisze:

Faktycznie: dual suply wynosi 16V :-D Zasugerowałem się. No ale ok, ważniejsze jest to jaki masz pomysł na "kopnięcie konia" :-D

Czytałeś wątek otwierający? :-D Właśnie w nim pytam, czy ktoś z Was zna taki scalak właśnie. Bo ja nie potrafiłem znaleźć. Gdybym nie szukał samodzielnie najpierw, to nie prosiłbym Was o pomoc.

Tak na marginesie, mam pytanie z innej beczki. Czy są jakieś przeciwwskazania by używać wzmacniaczy operacyjnych w roli komparatorów?

Tak średnio raczej.. One są wysokoprądowe jak na potrzeby w/w urządzenia. Bezpiecznik musiałby zadziałać przy 20mA i przyjąć na siebie

24V.

Hmm... o tym nie pomyślałem. Poczytam.

Reply to
Marek S

W dniu 2017-06-09 o 23:47, Marek S pisze:

Po prostu sprawdź.

Ja uważam, że:

- przy 0.5W wytrzyma ułamek sekundy,

- zalanie, przylutowanie, ma na to niewielki wpływ (bo obudowa nie zdąży się zagrzać).

Zrób eksperyment - tranzystory teraz nie są drogie.

Nigdzie nie napisałem, żeby nie stosować ogranicznika. Jedynie, że brakuje Ci zabezpieczenie przed za dużą mocą.

Są jakieś InteliFET (czy jakoś podobnie) z ogranicznikami w okolicy 1,3A. Na razie nie szukam, bo muszę zająć się czym innym, a ten temat wróci za kilka miesięcy. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2017-06-10 o 00:32, Marek S pisze:

Na pewno chodziło Ci o to, że w jednym stanie oba wyjścia są włączone (jedno od góry drugie od dołu), a w drugim oba wyłączone. Jakie jest uzasadnienie dla rezystora 18k bo jak to co wyliczałem to zupełnie nie zrozumiałeś - tu przez niego popłynie prąd jak komparator da na swoim wyjściu 0 - czyli na ten opornik pójdzie pełnie napięcie.

Nie miał jakiejś nadzwyczajnej wady - skutkował tylko większym spadkiem napięcia na włączonym kluczu, co przy 24V jest mało istotne, ale wszyscy jesteśmy już przyzwyczajeni do pracy przy niższych napięciach. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2017-06-10 o 00:50, Marek S pisze:

Stabilizowane od 12 do 24 :)

Oczywiście. Ale, gdy o tym myślałem, jeszcze nie było dla mnie jasne, czy te 24V które podajesz na rezystor 24k pochodzi z Twojego układu, czy z zewnątrz.

Spoko to nie będzie poświęcenie dopóki nie sprawdisz, czy to nie jest dioda Zenera dużej mocy :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ohlnqr$ss9$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2017-06-10 o 00:50, Marek S pisze:

Swego czasu tak diody prostownicze sprawdzalem. Powielacz do 600V, dioda przez opornik 1M, mierzymy napiecie i widac czy jest na 100V, 200, czy 400 ..

A kiedys w ramach grupowej dyskusji podpialem LED do 230v przez opornik 10k.

I co ? I swiecila i nawet sie bardzo nie grzala.

Przebicie niegrozne, uwierz Zenerowi :-)

W dniu 2017-06-11 o 23:46, Marek S pisze:

Na pewno to zależy od zastosowania. W wielu być może nie ma specjalnych przeciwwskazań. Sądzę, że komparatory są szybsze od WO bo przy ich projekcie nikt się nie zastanawia jak będzie z jego stabilnością z ujemnym sprzężeniem zwrotnym. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 12.06.2017 o 11:54, Piotr Gałka pisze:

Tak właśnie jest, nie muszą mieć kompensacji.

Reply to
Cezary Grądys

W dniu 2017-06-11 o 23:46, Marek S pisze:

Rzucić okiem na różniste scalaki - czasem daje się znaleźć coś zupełnie dziwnego co się nada. Jak rozumiem z dalszego tekstu już to zrobiłeś. Chciałem się tylko upewnić. Ja bym pewnie wziął LM358 albo coś co miałobu wyraźnie napisane coś o zabezpieczeniach wyjścia (różniste układy bywają), ewentualnie z małym polimerem, zobaczył co z tego wyjdzie i dopiero jakbym parę sztuk usmażył zacząłbym szukać dalej. A dalej to żeby nie być całkiem gołosłownym - wprawdzie to u Ciebie byłoby overkill, bo musiałbyś dać raczej bezpiecznik na zasilaniu, np A4990 albo DRV8801. Ale to tak na szybko - jak dokładnie te ich zabezpieczenia działają to ja nie wiem i czy czasem ich logika nie "zabezpieczyłaby" wykrywając rozwarty obwód. Są jeszcze układy do sterowania bramek mosfetów, zdaje się że też bywają z zabezpieczeniami.

Spoko, wiesz, różnie tu bywa.

I są i nie ma. Zależy co konkretnego masz. Komparatory mają jednak trochę inną budowę i nie jest to przypadek. Ale często opampy są używane jako komparatory, oczywiście należy pamiętać o tym że to nie to samo. Szybkość jest tu chyba największą różnicą, no i to, że komparatory często mają wyjście OC/OD.

Dlaczego przy 20mA? Wydawało mi się że ma zabezpieczyć układ wyjściowy przez zniszczeniem.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2017-06-12 o 11:54, Piotr Gałka pisze:

Tak, zdaję sobie sprawę z tego, że jeśli jakiś komponent jest zoptymalizowany do konkretnego celu, to jego uniwersalny odpowiednik może sobie rady nie dać. W podtekście miałem w/w urządzenie, gdzie bardziej zależy mi na np. wbudowanym w scalak zabezpieczeniu przeciwzwarciowym niż na szybkości pracy.

Tak więc wszystko jasne. Dziękuję :-)

Reply to
Marek S

W dniu 2017-06-12 o 11:45, Piotr Gałka pisze:

No tak, to z pewnością jest pewne :-D :-D

Aha.. no to wszystko jasne. Słowo pisane niestety pozostawia zbyt wiele do interpretowania... Z jednej strony chcę pisać zwięźle a potem niejasności powodują, że i tak całą celowo pominiętą otoczkę muszę prezentować. No i bądź tu mądry... :-)

:-D

Reply to
Marek S

W dniu 2017-06-12 o 11:28, Piotr Gałka pisze:

Tak, masz rację. Tak będzie najszybciej.

Reply to
Marek S

W dniu 2017-06-12 o 11:38, Piotr Gałka pisze:

Tak. Wyjaśnię: w maszynach CNC nic nie jest zestandaryzowane. Aby coś tam zasygnalizować to trzeba zewrzeć input do masy a w innej do +. A co gorsze (konkretny przypadek), w jednej maszynie mogą być wymagane oba typy sygnalizacji jednocześnie!!!

Tak, pomyliłem się. A raczej zasugerowałem Twoimi kalkulacjami. Wróciłem do 24k. To ostateczna wersja:

Zmontowałem już prototyp. Chciałem sprawdzić czy nie wyjdą niespodzianki po podłączeniu do maszyny.

Ok, rozumiem. Po Twoim komentarzu byłem przekonany, że popełniłem jakiś nietakt pakując wtórnik na wyjście :-D

Ja również nie jestem przyzwyczajony do takich napięć. Co gorsze elektronika kontrolera zasilana jest przez +5V, +12V, +24V. W obudowie jest kilka modułów (jednego producenta) i każdy z innej beczki. Dwa zasilacze. Nie widzę żadnego uzasadnienia takiego stanu rzeczy. Tak jakby konstruktor nawdychał się za dużo oparów lutowniczych i nie pamiętał czym się zajmował poprzedniego dnia. :-)

Reply to
Marek S