Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilg

Czy to już cała twoja wiedza? Nie popisałeś się, a już miałem nadzieję, że wyskoczysz tu z jakimś fajnym projektem na mikrokontrolerze i chociaż kawałkiem napisanego przez siebie softu, a tu jak widać kogutek ma kurzy móżdżek - potrafi tylko gdakać i srać gdzie popadnie.

Idź stąd i nie zasrywaj grupy.

Reply to
Uzytkownik

W dniu 24.05.2018 o 14:15, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Wydaje mi się, że jest tu błąd w założeniu, bo nie uwzględniasz różnicy temperatur. Przy temperaturze w piwnicy takiej samej, jak na zewnątrz wszystko wygląda cacy. Ale, jak wpuścisz suchsze, ale cieplejsze powietrze do chłodniejszej piwnicy, to może się okazać, że po jego ochłodzeniu wilgotność wzrośnie. I odwrotnie, wpuszczając zimne, ale wilgotniejsze powietrze do cieplejszej piwnicy, może się okazać, że jego wilgotność względna spadnie. Szczególnie dobrze to widać w czasie dużych mrozów. Jak u siebie wywietrzę porządnie chałupę to po nagrzaniu wilgotność względna znacznie spada. Może rozwinąć pomysł Zenka i zrobić sterownik badający gradient wilgotności? Jak wilgotność spada, to wentylujemy, jak rośnie albo się utrzymuje, to już nie? U siebie w szopce, jak naładuję dużo świeżego drewna, to po prostu załączam wentylator, który "miesza" powietrze w środku i przy okazji dmucha na drewno. Wentylacja jest cały czas naturalna przez nieszczelności i dwa otwory w ścianach. Jacek

Reply to
Jacek

Tylko że wtedy wilgotność Ci będzie rosła. Bo piwnica nie jest szczelna, z drewna będzie początkowo parowała woda itd.

Zrobisz, jak uważasz. Ja już mam takie błędy za sobą.

Pozdrowienia Ł

Reply to
Luke

W dniu 2018-05-25 o 16:35, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Po czym przestajesz wentylować i w 12 godzin masz 80% :) a na zewnątrz dwa tygodnie deszczu.

Też przerabiałem.

L.

Reply to
Luke

W dniu 2018-05-25 o 17:04, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Aby wyrównać temperaturę powietrza z temperaturą na zewnątrz. Taka piwnica ma znacznie lepszą "lodówką", niż się wydaje.

L.

Reply to
Luke

W dniu 2018-05-25 o 18:16, Mirek pisze:

Ja już przestaję przekonywać. Przerabiałem takie pomysły.

Podam jeszcze jeden przykład. Piwnica 30 metrów kwadratowych w suterenie, izolacja w miarę dobra, gres na podłodze, tynk na ścianie. Masz 18 stopni i wilgotność 20%. Mopujesz na mokro podłogę. Wydaje się, że wyschnie Ci w kwadrans i powiększy wilgotność do 30%. Tymczasem schnie całą noc, a rano masz 90%.

I teraz napełnij sobie taką piwnicę drewnem i odpowiedz na pytanie, czy w tym drewnie jest mniej, czy więcej wody, niż na powierzchni świeżo wymopowanego gresu. Tam nawet osuszacz o mocy kilkaset W nie pomoże i będziesz z niego wylewał wodę co kilka godzin.

No to powiesz - będę wietrzył. Otwierasz okna, na zewnątrz jest lipiec ale "parno i przed burzą". W ciągu 12h robi się 100% i mokre ściany.

L.

Reply to
Luke
[...]

Moja drewutnia ma ok. 5.5 m², jest przytulona jednym bokiem do budynku gospodarczego. Na full mieści ok. 8 metrów przestrzennych drewna, co starczy spokojnie na dwa pełne sezony.

Tak wyglądała świeżo po wybudowaniu:

Dzisiaj różnica jest tylko taka, że jest na niej winorośl. Posadzona w

2013 roku, w zeszłym roku był pierwszy wysyp winogron, w tym roku szykuje się jeszcze większy :)

Jutro zrobię zdjęcia drewutni - akurat znów jest pusta po przydługiej, tegorocznej zimie.

Ale nadal będzie niższa niż na zewnątrz.

Uparłeś się, żeby Ci przytakiwać, jaki to genialny jesteś a ja powtórzę po raz kolejny: tak se ne da, pane Havranek. Byle kawałek szopki z cienkimi ścianami na zewnątrz wygrywa z piwnicą dzięki temu, że się rozgrzewa o wiele szybciej.

Rewelacyjny pomysł. Szkoda tylko, że tak kosztowny w eksploatacji :(

Uzyl bym pacanie dwoch analogowych czujnikow wilgotnosci, potencjometru montazowego, wzmacniacza operacyjnego za zlotowke, kilku opornikow, tranzystora, przekaznika do zalaczania wentylatora, zasilacza. To ty zasrywasz grupe bo z wyjatkiem glupich rad nigdy nic konkretnego nie napisales. A teraz sie mozesz zesrac bo nie wiesz jak to polaczyc.

Reply to
Zenek Kapelinder

W dniu 2018-05-24 o 17:29, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

To obróć wentylator o 180 stopni :D

Reply to
SnCu

W dniu czwartek, 24 maja 2018 07:16:00 UTC-5 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

Szefie, zrob sobie prosty test. Wez wiaderko z woda i miske z mokra szmata, wstaw do tej piwnicy i poczekaj 2-3 dni aby zobaczyc co sie dzieje.

Jak woda w wiaderku zacznie parowac, fajnie. Jak ci sie szmata wysuszy, extra. Jak szmata zaplesnieje, to wiesz ze bedzie ciezej suszyc te deski w tej piwnicy w porownaniu do podworka bo na podworku ta szmata nie zaplesnieje.

Cale to przekonywanie widze ze nic nie daje. Ja rozumiem co sobie umysliles i sadze ze w pewnych warunkach to ma sens. Ma sens jak bedziesz grzal te piwnice cieplym powietrzem z zewnatrz. Tyle ze to ci zejdzie dlugo a pozadany rezultat moze byc osiagalny tylko czasem.

Sam mam stary murowany z kamienia dom. Jak jeszcze mialem rejestracje temperatur to widzialem ze dopiero gdzies na przelomie lipca/sierpnia temperatura w domu sie podnosila na tyle aby dobic do sredniej temperatury zewnetrznej. A drzwi i okna byly otwarte cale dni (zamkniete noca).

To jest okolo 3 miesiecy czasu aby te warunki zmienic. Da sie, ale moze nie starczyc aby ci te deski suszyc.

Podobnie w druga strone. Czasem pierwsze palenie w piecu odbywalo sie po 2tygodniach chlodnej jesiennej pogody bo mury byly nagrzane.

Jak mozesz to zrob jak Roman napisal, altanka/wiata na zewnatrz i susz tam. Wyjdzie pieknie i za prawie darmo.

Reply to
sczygiel

No i doszliśmy od akademickiej dyskusji o suszeniu drewna do ściany "cyfra czy analog" :) Koncepcja suszenia czegoś w piwnicy w sensowny sposób realizowana przez elektronika amatora od początku była skazana na porażkę. Proponuję wypić po browarze i spuścić niepotrzebna ciśnienie.

Reply to
Roman Rogóż

W dniu 25.05.2018 o 23:10, Luke pisze:

A powietrze ma małą pojemność cieplną.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Dnia Fri, 25 May 2018 23:36:05 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Lodowka duzej mocy nie ma - ze 100W. A jak sie okaze, ze musi chodzic np godzine dziennie, to jeszcze mniej.

A tak swoja droga - jakby zapakowac do worka o obnizyc cisnienie ?

Dnia Fri, 25 May 2018 23:31:53 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

A dobre winogrona ? Bo jak kwasne ... tylko klopot :-)

Jak przydlugiej ? Jesli mnie pamiec nie myli, to w marcu mialem we Wroclawiu atak mrozu, ale w Wisle to na poczatku lutego snieg stopnial ...

Ty masz chyba całkowitą sklerozę - jeszcze w kwietniu były mrozy. Klima się popsuła, musiałem palić w kominku do końca sezonu.

ROTFL

Głupi jesteś jak but z lewej nogi. Taki układ jest gówno wart, bo i tak doprowadzi do zawilgocenia piwnicy. Twoja porada jest tak samo pomocna jak byś napisał, że użył byś: 2 zapałek, 4 wykałaczek, pinezki i 2 gumek recepturek. Dokładnie tak samo będzie przydatny komparator, którego elementy składowe wymieniłeś. Ponadto i tak nie wiesz jak dobrać te elementy.

Przy okazji ci powiem, że ja tak naprawdę nie jestem hydraulikiem, ale elektronikiem-automatykiem.

Tak więc twoje teksty mnie tylko śmieszą.

Reply to
Uzytkownik

Zwracam uwagę, że cieplejsze powietrze zawiera więcej wody przy tej samej wilgotności względnej.

MJ

Reply to
Michal Jankowski

Ale oczywiscie wlasciwego rozwiazania nie podasz. Z ciebie taki automatyk jak z koziej pizdy reisetasche. Dla mnie jestes durnym trollem i tyle w temacie.

Reply to
Zenek Kapelinder