UPS na 5V

Chcę zasilać mały komputer (powiedzmy rozmiarów Pi) z 5V DC / 2A.

Jednoczesnie chciałbym zrobić sobie niewielki UPS w postaci akku żelowego 6V.

Całośc zasilana z 230V.

Czy znajde gotowca? Rozgladam się i owszem, sa zasilacze tego typu (buforowe) ale 100% to napięcie 12V co oznacza dodatkową przetwornicę obniżającą.

Dodatkowo jest silne założenie: przetwornica z 6V w przypadku awarii nie może podać napięcia wejściowego na wyjście.

Zakładając że nie dam rady znaleźć gotowca: jaki typ przetornicy dałby radę zrobić 6V-5V / 2A i jednocześnie w przypadku awarii się ładnie wyłaczyć? A może jednak 6V to za malo i trzeba przetwarzać z 12?

Reply to
Sebastian Biały

A dlaczego nie 12V?

I tak potrzebujesz przetwornicy.

To tym bardziej 12V.

Łatwiej przetwarzać z 12V.

Nie ma powodu.

Jaką powinienem, się zainteresować aby w przypadku awarii nie podała 12V na wyjście?

Ok, łatwiej też kupić gotowca w postaci zasilacza buforowego.

Reply to
Sebastian Biały

Przy tej mocy - flyback lub SEPIC. SEPIC może mieć ciut wyższą sprawność.

Dokładnie. Choć to trochę mała moc.

Nieco "od czapy": nie możesz zastosować starego sposobu z diodą (dwoma diodami)? Akumulator przez diodę (lub dwie) dołączony na stałe, napięcie z zasilacza nieco wyższe niż z akumulatora z diodami, zasilanie z zasilacza. Szlag trafił zasilanie, prąd płynie przez diody z akumulatora.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Na 5V chyba mozesz zastosowac cos takiego, ogniwa lion 18650, plus ladowarka telefoniczna microusb na 230V i juz.

Tmek

Reply to
Tmek

Te power banki nie są przeznaczone do pracy w której prąd ładowania przelatuje na wyjście. To raczej praca "albo ładowanie albo zasilanie". Mam w domu dwa takie cuda (rózne). Oba podczas ladowania odlaczają wyjscie.

Reply to
Sebastian Biały

Oj od biedy można i robić takie machloje, ale wolałbym akku ładować buforowo.

Wyrwałem wlasnie zasilacz buforowy z allegro na 12V (podejrzanie tani :) i powalcze z SEPICem.

Reply to
Sebastian Biały

Dajesz pMOSFETa odłączającego akumulator i możesz ładować buforowo.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Zawsze mozna dodac przelaczanie zrodla zasilania w momencie zaniku zasialnia. W ups chyba jest to robione na przekazniku.

Tmek

Reply to
Tmek

Ale sa i takie ktore dzialaja jak nalezy.

Z ciekawosci sprawdzilem i w tym co mam przechodzi. Daje napiecie na wyjsciu podpiete pod zasialnie i bez. Mowa o takim

Tmek

Reply to
Tmek

2A?
Reply to
Sebastian Biały
[...]

Takie pomysły powinny być karane z urzędu. Ciężkim więzieniem.

  1. Napięcie na akumulatorze zmienia się w zakresie od 7.5V (ładowanie cykliczne poprzez 6.9V (ładowanie buforowe) do 5.4V (dopuszczalne rozładowanie.
  2. Wbrew pozorom, spadek napięcia na diodzie nie jest niezależny od obciążenia.

Daj linka, proszę.

Jak będziesz potrzebował rdzeń na dławik - wiesz, gdzie się zgłosić ;)

To co tu mam jest do 1. Z dostepnego obcizazenia podlaczylem dysk, na poczatku bierze 0.56A Z ladowarka na wyjsciu jest 4.56V, bez 4.58V

Inna sprawa, ze pewnie idzie to caly czas przez aku.

Tmek

Reply to
Tmek

Na razie mam dwa wyjścia: mogę kupić gotowca ktory mi pasuje (są gotowe przetwornice SEPIC) albo zrobić samemu. Zanim dojdę do dławika to najpierw muszę zobaczyć co w ogóle za scalaki wchodza w grę.

Reply to
Sebastian Biały

Ale nad czym tu się zastanawiać? UC3843 + nMOSFET. Właśnie liczę dławik i przy 100kHz wychodzi mi 17µH.

Mam nikłe doświadczenie w uruchamianiu przetwornic, na razie temat zostawie na po świętach. Ale dzieki za sugestie.

Reply to
=?windows-1250?Q?Sebastian_Bia=B3y?=

LDO to opcja #2. Zanim zastosuje chciałbym sie pobawić przetwornicą.

Reply to
Sebastian Biały