przejscie z 24V na 5V

Witam

Na wstepie informuje, ze poczytalem sobie poprzednie tematy zwiazane z przetworniczkami :) Zwracam sie z prosba/zapytaniem o rade: potrzebuje zasilac doslownie jeden uklad ttl (przerzutnik 74107) na jego wyjsciu jest tranzystorek dopasowujacy do 24 V dalej, wejscie tez zrealizowane poprzez tranzystorki, w tym momencie daje stabilizator 7805 - tyle ze grzeje sie bardzo a docelowo chcialbym calosc powierzchniowo montowac. A teraz zapytanie - jak rozwiazalibyscie zasilanie takiemu delikwentowi? Dac stabilizatorek na Zenerze? Czy jakas przetworniczka? (ale to chyba przerost formy nad trescia?)

Z gory dzieki za odpowiedzi Pozdrawiam Tomek

Reply to
Tomas

Tomas snipped-for-privacy@spam.spam napisal nam:

a czemu nie dasz CMOS, zawsze 10V mniej do zbicia?

Niekoniecznie przerost - jeśli chcesz się pozbyć ciepła, to tylko przetwornica. Ale mniejsze od 7805 to na _tanich_ elementach na pewno nie będzie. Najtańszym rozwiązaniem jest chyba stary dobry MC34063, ale bez znajomości poboru prądu nijak zaprojektować się tego nie da.

Innym wyjściem jest rezygnacja z TTL na rzecz CMOS i zasilenie z

78L05...

Ale pracujący CMOS pobiera więcej prądu przy wyższym zasilaniu. Niekonieczne musi się to opłacic od strony ilości wydzielanego ciepła.

Ilości wydzielanego ciepła to nie zmieni.

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Nie wiem co to za układ, ale nie spodziewam się przełączania tego CMOS-a z prędkością rzędu MHz. CMOS żre prąd w zasadzie tylko podczas przełączania. W stanie "statycznym" pobór prądu jest raczej niewielki, a z pewnością sporo mniejszy niż w przypadku TTL-a.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Oczywiście pod pojęciem 'pracuje' rozumiem przełączanie a nie obijanie się, łykając elektrony nadaremno.

Bogdan Gutknecht

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Cytując autora wątku: "potrzebuje zasilac doslownie jeden uklad ttl (przerzutnik 74107) na jego wyjsciu jest tranzystorek dopasowujacy do 24 V dalej, wejscie tez zrealizowane poprzez tranzystorki..." Pachnie mi to układem, który na wyjściu ma jakiś przekaźnik, elektrozawór itd. itp. Jeśli moje domysły są słuszne, to częstotliwości przełączania będą raczej niewielkie (góra pojedyncze Hz) i przez 99,9% czasu scalaczek będzie "łykał elektrony nadaremno" :-)

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Ależ wiem. Tylko nawet w tym przypadku niższe napięcie zasilania oznacza niższy prąd pobierany. Tak, wiem - jest to nadal 0.0nic ;-)

In the darkest hour on Fri, 30 Dec 2005 07:58:21 +0100, Bogdan Gutknecht <b snipped-for-privacy@interia.pl screamed:

Jeśli chodzi o TTL - w wersji ALS, jeśli się nie da - w LS. Innym sposobem byłoby zrobienie drabinki z 78xx - rozłożyłoby to rozkładanie się ciepła. <:

Reply to
Artur M. Piwko