układ greatza - jakie napięcie po wyprostowaniu ?

Witam.

Nigdy zbytnio na to nie zwracałem uwagia teraz mam taką potrzebę. Potrzebuję napięcia 36V wyprostowanego -nie będzie stabilizacji a sam układ greatza. I teraz mam pytanie - jakie napięcie ma dac transformator? Będę tym zasilał silnik - lepiej żeby było troszkę więcej niż troszkę mniej. Jak policzyć na jakie napięcie szukać transformatora?

Z góry dziękuje za pomoc.

Użytkownik "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gd5dqt$mrv$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

Dodaj z dwa wolty .

Pzdr

Reply to
henry1

Zależy od mocy obciążenie. Im mniejszy transformator tym bardziej jego napięcie będzie spadać wraz z obciążeniem. Obrazowo: transformator 4VA przy napięciu jałowym 20V pod obciążeniem nominalnym da 12V. Transformator 100VA zmieni napięcie w zakresi 2-3V.

Mostek jak sama nazwa wskazuje ma 4 diody więc w zależności od prądu obciążenia można liczyć spadek napięcia 0,6-1V na diodę, co daje w sumie

1,2-2V spadku napięcia na mostku.

Napięcie z mostka (obniżone przez diody) to jest napięcie zasilania tego silnika.

Ale po dołożeniu kondensatora na wyjściu mostka napięcie to zwiększy się o pierwiastek z dwóch = 1,41

Tętnienia zasilana trochę zmieniają ten obraz. Można przyjąć, że 4700uF na

1A obciążenia daje wartosci tętnień niewarte brania pod uwagę. W przypadku silnika zaryzykowałbym 2000uF/1A.

W przypadku nawijania transformatora można zmierzyć jego impedancję wyjściową, wtedy wszystko łatwiej policzyć.

Reply to
Desoft

pytanie tylko czy potrzebny mi jest kondensator filtrujący do zasilania silnika. Zasilane będą dwa silniki połączone równolegle. Każdy z nich bierze ok 0,6A w stanie jałowym i ok 0,9A przy maks obciążeniu. Czyli będę chciał wsadzić trafo ok 70W 36 V. Chociaż raczej coś ok 40V bardziej by mi pasowało.

Raczej nie dawałbym kondensatora, chyba, że sterowanie tego bedzie wymagać.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Desoft" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:gd5kos$9q2$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

Zajżyj na stronę

W prawdzie zastosowane duże kondensatory i do sterowników silników krokowych ale podane kompletne wzory wyliczeń i do napięcia wyższego niż 40V.

Reply to
konsul41

pawelj pisze:

Jak będziesz kupował gotowe trafo to 24V po wyprostowaniu i odfiltrowaniu da Ci około 34V DC.

Reply to
TomaszB

Po pierwsze: jaki silnik i jak dlugo? Bo nie kazdy dobrze zniesie 1,5x wyzsze od znamionowego piki napiecia w niefiltrowanym, wyprostowanym napieciu z trafa. Po drugie: jakiego rzedu moce? Wat, kilowat?

Reply to
Marek Lewandowski

Czytając odpowiedzi zauważyłem, że nikt nie przejął się, że napięcie wyjściowe transformatora jest zwykle podawane i mierzone jako wartość skuteczna prądu przemiennego. Po wyprostowaniu takiego prądu mostkiem Graetza, mierzy się się napiecie stałe, które bez obciążenia zwykle jest równe napięciu szczytowemu tego wcześniejszego prądu przemiennego. Czyli jakiś tam pierwiastek z dwóch więcej. I teraz dopiero od mocy transformatora i obciążenia będzie zależało jaki będzie spadek.

Reply to
Darkac

Darkac wrote: ...

Jesli jest za mostkiem kondensator to tak, do silnika nie zawsze kondensator musi byc. Tomek

Reply to
Tom

pawelj pisze:

70W to będziesz chciał ciągnąć z tego trafa. Natomiast moc trafa wyraża się w VA i w twoim przypadku nie powinno być mniej niż 100VA.
Reply to
Tomasz Wójtowicz