[troche OT] - alternator + akumulator jako zasilanie rezerwowe

Nie tylko straty, kwestia tego, jak DUŻY musi być ten komutator. Jest drobna różnica między szczotką na 5A a szczotką na 50A.

fajnie, a na szczotkę pod prądem przyjmuje się 2V... Przy 50A obciążenia to daje Ci minimum 200W na samo grzanie węgla...

Rozrusznik jest obliczony termicznie na dziesięć sekund pracy i przerwa aż ostygnie.

od kręcenia się ni chłodzi. Obiekg powietrza w szczelinie chłodzi i stojan i wirnik w równym (potencjalnie) stopniu, a stojan może oddać ciepło jeszcze przez obudowę, kołnierz mocowania itd... Ale przede wszystkim korzyść daje objętość, przez którą ten prąd ma płynąć.

Reply to
Marek Lewandowski

W silniku obok szczotki na 200A .. i nie sa jakies duze.

I to byc moze jest przyczyna. Ale .. na diodach bylo, a moze nadal jest, az 100W, wiec moze nie demagogizujmy z liczbami :-)

I to tez moze byc sluszna uwaga.

Hm .. jak pomysle o miedzi w wirniku w typowym alternatorze .. czy nie starczyla by pododna ilosc stojanie pradnicy DC ? A tam w sumie nie jest duzo, po rozlozeniu na obwod calego stojana. chyba nie byloby wiele.

Ale na koncach druty wystaja.

I tu mozesz miec racje.

Czyli co - jednak zysk bierze sie z zamiany miejscami uzwojen ? Trocche dzieki stratom na szczotkach, a troche dzieki roznicy obwodow i mozliwosci zmieszczenia nieco wiekszej ilosc miedzi w uzwojeniu roboczym?

Całkiem niezła cewka... 800 zwoi dla sredniaka z osobówki? Nie pamiętam juz. __ Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)

Reply to
1024 Ireneusz Niemczyk

w jakim, przepraszam, silniku? W rozruszniku? A pogonił Ty kiedy rozrusznik przez pół godziny?

200W a 100W to jest połowa mniej, nie? Poza tym, patrz inaczej: żeby mieć 14.4V przy diodach, to potrzebujesz 16.5V na tworniku, a przy szczotach: 18.5V... Jest jeszcze jedna kwestia, związana z komutatorem. Przy czystych warunkach pracy przyjmuje się, że między lamelkami komutatora nie może być więcej niż 30V. Prądnica w samochodzie pracuje w dość paskudnych warunkach i do tego w środowisku, któe wprawdzie nie jest bezpośrednio zagrożone wybuchem, ale lepiej, żeby tam nic nie iskrzyło nadmiernie. Stąd komutator powinien mieć między szczotkami przynajmniej dwie lamelki, czyli przy dwóch szczotkach minimum 5 sekcji, przy 4 - minimum 12.

Ogólnie im więcej sekcji, tym ,,ładniej'' maszyna biega, ale jak ma być nieduża i wysokoprądowa, to zaczyna się znowu zabawa z ilością drutu, tym, że go trzeba izolować, tym, że 50A to musi mieć przekrój na łączeniach, bo się odlutuje/odspawa/upali, etc.

starczyłaby.

nie byłoby. A teraz upchnij tę całą miedź ze stojana alternatora w wirnik DC?...

w stojanie też.

patrząc z punktu widzenia dzisiejszego, to największy zysk jest z pozbycia się komutatora. Z tego, że nie potrzebujemy mechanicznego prostownika.

W motocyklach jest jeszcze inna zabawa: tam wirnik ma magnesy stałe... na stojanie masz od coś 6 do rzędu 160V... :-) Silnik kręci od wolnych obrotów do 10000, nie ma sensu regulacja prądem wirnika i w ogóle montaż szczotek, jest sobie po prostu przetwornica robiąca z cokolwiek-co-przyjdzie tyle-co-trzeba.

Reply to
Marek Lewandowski

ale tez zaledwie polowa mniej.

12%.

Ale drut w alternatorze nie jest gruby, kolo 1.5mm. No coz - na 1/3 pradu ... ale jak chcesz 4 szczotki to bedzie 1/4 pradu :-)

otworzyc zlobki z drugiej strony. Przybedzie wirnikowi ze 2 cm srednicy. A potem to optymalizujmy .. czyli jak podsumowalem - zysk altek ma z tego ze uzwojenie robocze jest na wiekszej srednicy.

Ale powietrze sie nie kreci :-)

Ta, widzialem te "przetwornice" na trzech tyrystorach. Chyba ze wolisz nazwe "regulator" :-)

nie o procenty mi chodzi, a o podchodzenie pod granicę ,,rundfeuer'' - nie wiem, jak to jest po PL.

w okolicy wirnika? Aż wizga...

Zależy od roku produkcji... Zresztą, może być nawet na kluczach parowych, efekt ten sam: nie ma szczotek, accu ładowany... A widziałem też patent z mostkiem IGBT, nie wiem, na ile inteligentnie sterowany.

Reply to
Marek Lewandowski

Ale ten co ja pamietam to zwiera uzwojenia jak napiecie jest za duze :-)

ale to naprawdę nie ma znaczenia :-) przecież przetwornicę DC-DC można zrobić na indukcyjności samego generatora :-) Zwierając uzwojenia jak napięcia masz za dużo ,,naganiasz'' w nich prądu, energia nie idzie w cholerę, tylko możesz ją sobie odebrać w następnym cyklu...

Reply to
Marek Lewandowski

Taa, tylko ze jesli wzrasta napiecie to my nie chcemy tej energii, bo juz mamy za duzo.

Badzmy szczerzy - to nie zadna przetwornica, ani regulator, tylko stabilizator rownolegly.

No chyba ze sie tam ciekawsze rzeczy dzieja.

Jeśli zwarłeś tyrystorem, to nic nie odbierzesz.

tyle, że ja nie wierzę w to zwieranie tyrystorem pojedynczego uzwojenia ,,na krótko''... Stawiam, że tam był sterowany tyrystorowy prostownik, ew. tyrystory zwierające ,,po obwodzie''. To drugie rozwiązanie mogłoby stanowić część sterowania rezonansowego przekształtnika, ale JAK to mnie nei pytaj, bo to była dla mnie zawsze czarna magia (te rezonansowe). J.F.: Masz jakiś schemat pod ręką?

Reply to
Marek Lewandowski

Rozwiązania, które widziałem, to prymitywne zwieranie tyrystorami. 6 diod, 3 tyrystory, 3 diody Zenera i kilka elementów biernych. Często jako układ hybrydowy - nienaprawialne.

Diody D5-7 sa zle narysowane.

hm... To, co ja widziałem na IGBT było inaczej połączone... To, co pokazałeś, to faktycznie, zwiera... Kurde, jak to się zachowuje w praktyce przy wirującym wirniku? Nie mam pod ręką sensownego symulatora :-/

Może w robocie dam radę obejrzeć :)

Reply to
Marek Lewandowski

Ja sie o kiedys pytalem, to mi wytlumaczono ze stojan i tak jest w oleju, a olej i tak ma 90 stopni, wiec tych pare amperow ekstra nie gra roli :-)

Nawiasem mowiac - alternatory maja tak jakby "prad nasycenia", szczegolnie dobrze widoczny w rowerze. Skad to wlasciciwie sie bierze ?

:)

czekaj, rower nie ma alternatora (z magnesami stałymi), tylko dynamo... Tam jest wprojektowana specjalnie dość wysoka indukcyjność rozproszenia, więc całość zachowuje się jak źródło prądowe. Gdy rosną obroty i napięcie ,,wewnętrzne'', rośnie również impedancja indukcyjności rozproszenia i ogranicza w ten sposób moc dostarczaną do obciążenia. Nominalnie obciążenie ma 3.6W i 6VAC...

Reply to
Marek Lewandowski

Prad przemienny z magnesami stalymi ..

Ale samochodowe jakby maja podobnie - wydajnosc pradowa jest ograniczona i ze wzrostem obrotow jakby sie nasyca.