transmisja radiowa pod woda

Niejaki Wojciechowski walczył. Opisał to potem w " Nowoczesnych Zabawkach". Poszukaj tej książki. Tomek

Reply to
Tomek

Akurat ta ksiazka to troche science, ale wiecej fiction :-)

Oto co Zibias napisał:

A nie lepiej ultradźwiękiem?

Reply to
Jacek Maciejewski
Reply to
Dariusz K. Ladziak

Były schematy i rysunki anten do łączności podwodnej. Tomek

Reply to
Tomek

Są w sieci opisy jak tanio zbudować hydrofon - ogólnie jest to przetwornik piezoelektryczny w wodoszczelnej obudowie. Osiągi pewnie nie będą rewelacyjne w porównaniu z rozwiązaniami fabrycznymi (te rzeczywiście potrafią być drogie), ale wymagany zasięg 1,5m to niewiele.

Jeśli chodzi o minimalizację poboru mocy: warto nadawać w pobliżu częstotliwości rezonansowej przetwornika (maksymalna skuteczność), dołączyć odpowiednio dostrojoną indukcyjność i całość zasilać prostokątem (małe straty przełączania, lepiej moc bierną oddać z powrotem do źródła zasilania zamiast grzać wodę).

Uprzedzam - łatwo nie będzie, przetwornik to nie jedyny problem, nie obejdzie się bez dużej ilości prób i pomiarów, do których trzeba mieć trochę wyposażenia. Mam z tym conieco do czynienia w pracy - niestety, z pewnych względów, raczej nie mogę napisać więcej... Ale technologia jest znana i stosowana od dość dawna.

Marek

Reply to
Marek Michalkiewicz