Świetlówka "błyska" bez prądu

Witam, Mam przerobione zasilanie świetlówki T8 30W ze starterów, na elektronikę ze świetlówki kompaktowej 40W. Wyjaśnię tu, że wśród akwarystów tego typu przeróbka, jest często spotykaną praktyką :-) Poprzednio zasilałem świetlówkę elektroniką z kompaktu 24W - problemów nie było.

Abstrahując od poprawności (elektrycznej) takiego rozwiązania, proszę mi odpowiedzieć: dlaczego, po odłączeniu zasilania, świetlówka w odstępach 1-3 min leciutko "błyska"? Jaka jest przyczyna takiego zjawiska? Dzieje się tak chyba cały czas, bo wczesnym rankiem, po całej nocy "nie świecenia", zjawisko nadal występuje.

Otrzymałem swego czasu odpowiedź, że w przypadku wyłączenia zasilania na przewodzie 0 i pozostawieniu podłączonej fazy mogą występować takie efekty. Jednak "obróciłem" wtyczkę i "błyski" nadal się pojawiają.

Użytkownik "Tomasz Wiśniewski" <t snipped-for-privacy@poczta.BEZTEGO.onet.pl> napisał w wiadomości

:)

Weź jeszcze neonówkę i sprawdź, czy nie masz jakiejś upływności na przewodzie zerowym. Jeśli nie, to pozostaje teoria promieniowania kosmicznego ;)

Pozdrawiam FJ

Reply to
FilipJ

Jeśli wyłącznikiem nie odłączasz fazy tylko zero to tak może się dziać.

Reply to
Jacek Maciejewski

Filip, to Ty mi doradzałeś na pl.rec.akwarium - dzięki :) Czy mogę jeszcze jakieś podejrzenia kierować w stronę programatora czasowego (mechaniczny), że podczas pracy następują jakieś "przebicia"...? Może poprzednia "elektronika" była za słaba by "wzbudzić" świetlówkę? Sprawa chyba jest prosta, a je nie wykonałem najprostszego testu - wyjąć wtyczkę z gniazdka :)))

Użytkownik Tomasz Wiśniewski napisał:

Błyska bo prąd gdzieś płynie. Znikomy, przez włącznik, neonówkę, upływy w wilgotnym otoczeniu...

Reply to
A.Grodecki

a masz komórkę w okolicy? WLAN? Albo jakiś maszt nadawczy?

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Dobre pytanie :) Mam masz Radiowy (fale długie 220 MHz) 8 km od domu.

Ale to raczej nie to, bo dwie pozostałe swietlówki, podłączone do statecznika elektronicznego i zasilane z tego samego gnizdka nie "błyskają".

Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Sprawdzę jednak programator czasowy... chyba tylko jego można winić.

Użytkownik "Tomasz Wiśniewski" <t snipped-for-privacy@poczta.BEZTEGO.onet.pl> napisał w wiadomości news:d1tq9l$5jl$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Myślę że Twój programator czasowy ma gasik na stykach (rezystor + kondensator) i przez ten układzik ładuje się zasilacz Twojej świetlówki, jak naładuje to błysk... Identyczny efekt miałem jak kompaktówka była podpięta pod wyłącznik z podświetlaniem.

Reply to
Piotr Pitucha

Użytkownik Tomasz Wiśniewski <t snipped-for-privacy@poczta.BEZTEGO.onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:d1tq9l$5jl$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

hehehhe tez z tym walczylem

pomogl wylacznik ktory odpinal 2 przewody :)))

uplywnosc byla w pojemnosci kabla, wystarczylo.....

Reply to
BARMAN

albo sąsiada CB-radiowca albo krótkofalowca nadającego mocami rzędu kW :)

Ew lotnisko i wieże z radarem.

Reply to
Robert

W artykule news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl, niejaki(a): Robert z adresu <robert snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Albo sasiad to jaki nowy .... Kaszpirowski ;)

Pozdrawiam Waldeusz

Reply to
Waldeusz

jakie tam kilowaty, parę W wystarczy

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

pare W to wtedy gdy umiescic swietlowke tuz przy antenie helikalnej radia ręcznego, w opisywanym przypadku w odlegloscikilkunastu-dziesieciu metrow wymagane są kilowaty:)

Reply to
Robert

ciekawe. Wiesz to, czy przypuszczasz? Ja tam kilowatów nie mam, ale świetlówkową dyskotekę też ci mogę zaprezentować. Kilkanaście metrów od anteny.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Na 27MHz swietlowki ladnie swieca. Juz reczniakiem 144 nie udalo mi sie zapalic. Nie widzialem tez zeby blyskaly przy komorkach.

Czyli to musialby byc naprawde spory radar ..

Wiem z własnego doświadczenia, a z kilkunastu metrow od anteny (chyba ze jakas kierunkowa o bardzo wązkiej wiązce nakierowana na świetlówki?) bo od takiej dookólnej z kilkuwatowym nadajnikiem to mi sie nie chce wierzyc (za niskie natężenie pola w.cz. i indukowane napięcie w świetlówkach)

Reply to
Robert

mi błyskała świetlówka w odległości ok. 20m od anteny drutowej zasilanej mocą 100W na 28MHz. Świetlówka kampingowa.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

przez "parę W" rozumiałem max 10

Reply to
Robert

a przez kilowaty co rozumiałeś? Pisałeś, że kilowatów trzeba, waty też wystarczają.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Waldemar Krzok napisał(a):

Uprasza się o cięcie cytatów bo tylko ich kolorowanie pozwala jeszcze się w tym w miarę połapać :-)

Reply to
badworm