swiatelko informacyjne ze startera?

Mam sobie przepustnice powietrza sterowana elektrycznie, ktora jednym przewodem podaje 220V jesli jest zamknieta. Chce sobie podlaczyc jakies swiatelko do niej aby widziec w jakim jest stanie. Najlepiej pewno byloby LED'a, ale nie mam pod ręką oporników zeby cos dobrac, a mam kilka starterów. Czy mogę ze startera wydłubać tą żaróweczką co jest w środku i podłączyć ją do 220V i użyć jako lampki sygnalizacyjnej? Kiedyś włączałem tak równolegle z wyłącznikiem (i nadal się chyba tak włącza), ale po drodze była żarówka. Można chyba jednak przyjąć założenie, że żarówka miała zerową rezystancje i na lampkę sygnalizacyjną przychodziło

220V ?

Można ?

P.S. Chyba, ze ktoś ma w głowie kalkulator i pamięta ile ciągnie przeciętny LED, bo może by się jakiś znalazł, to i może jakiś opornik bym se wylutował, ze starego zasilacza, tylko jaki?

Reply to
Lysy

Mozesz, ale z opornikiem [100k chyba bedzie dobre].

i moze bydle migac, opornik stosownej mocy zeby 230V wytrzymal.

A na led RoMan podal tu dobry pomysl bez opornikow - kondensator szeregowy, mostek i kondensator rownolegly do led dla stlumienia przepiec .. swoja droga ja bym dorzucil rezystor 100 ohm zeby mostka nie spalic ..

led to jakies 5-20mA, w zaleznosci jak stary .. nowsze lepiej swieca.

Dnia 15-03-2007 o 19:59:48 J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Niedawno (~ 2-3 lat) kupiłem na giełdzie elektronicznej w Warszawie coś, co wygląda jak LED i świeci jak LED. Kosztowało ok. 2 złotych.

Dostałem to w odpowiedzi na pytanie o "neonówkę, którą mógłbym podłączyć równolegle do wyłącznika światła, z opornikiem, tak, aby pokazywała w nocy, gdzie jest wyłącznik".

Są gotowce, na 220V, fakt, że w szereg z żarówką, ale myślę, że to nic nie ma wspólnego z ograniczeniem prądu, bo całe napięcie sieci i tak jest na tym "czymś", żarówka jest praktycznie zwarciem przy tej diodzie(?).

Antek

Reply to
Antek Laczkowski

Dnia 16-03-2007 o 14:21:23 lwh snipped-for-privacy@vp.pl napisał(a):

Jak się podłączy w szereg przez opornik to się nie nagrzeje i będzie działał jak neonówka w próbnikach napięcia wmontowanych w śrubokręt. Opornik rzędu kilkuset kOhm powinien wystarczyć.

1MOhm - bezpieczne, tylko słabo widać. Antek
Reply to
Antek Laczkowski