Sterowanie pod?wietlaniem LED przez MOS-FET'a

Witam !

Potrzebuję zrobić prostą rzecz, mianowicie sterować podświetlaniem wyświetlacza LCD (podświetlanie typu LED). Chciałbym do tego użyć "jakiegoś" mos-fet'a (planuje kanał N). I teraz pytanie, na jakiej podstawie obliczyć wartość rezystora na bramie (G) ?... Coś napewno pomijam i nie mogę się odnaleźć. Z tego co udało mi się znaleźć to by dobrać prawidłowy tranzystor, muszę znać prąd drenu (czyli tak na prawdę prąd pobierany przez mój wyświetlacz), napięcie źródło dren, napięcie brama źródło (cały czas mowa o napięciach max.). i i i teoretycznie tyle, z krzywych mogę odczytać jakie napięcię brama-źródło będzie ok, ale jak je regulować ??..By dobrać rezystor potrzebuję (wg. mnie oczywiście) znać prąd jakie brama będzie pobierać... Proszę o pomoc w tej "zagadce". Jak dobiera się ten rezystor ??...I co on ma na celu tak naprawdę - ustalanie napięcia Vgs (jeśli tak to jak to wyliczyć) czy prądu Ig ?? (jeśli tak to z kąd poznać prawidłową jego wartość).

Z góry dzięki za pomoc !

Reply to
mktech

[...]

100ohm

Coś napewno pomijam

Tak, zupełny brak wiedzy o mosfetach.

[...]

podając napięcie na tą bramkę, jeżeli ma być w lepszej wersji to mierzyć prąd drenu (źródła) i stabilizować.

By dobrać rezystor potrzebuję (wg. mnie oczywiście) znać prąd jakie brama będzie pobierać...

bramka w stanie statycznym nie pobiera prądu (a te pA, to inna historia)

Proszę o pomoc w tej "zagadce". Jak dobiera się ten rezystor ??...I co on ma na celu tak naprawdę

ochronę bramki przed uszkodzeniem (zenerkę się dodaje) w tym zastosowaniu może go nie być wogóle.

- ustalanie napięcia Vgs (jeśli tak to jak to wyliczyć)

z gm (nachylenia charakterystyki)

czy prądu Ig ??

to było wyżej

Reply to
Desoft

Witam,

Panie Desoft - zlituj się i oznaczaj linie cytowane! Na przemian wypowiedzi Twoje i osoby, której odpowiadasz - czyta się fatalnie, nikomu nie chce się zastanawiać która wypowiedź jest czyja.

Używanie Outlooka nie zwalnia Cię z tego "obowiązku", a wręcz przewcinie... Skonfiguruj sobie go tak, by robił to automatycznie, np. typowym znakiem ">".

Reply to
Dykus

Reply to
PAndy

Właśnie po wysłaniu zauważyłem że mi coś takiego zrobił, zajrzałem do ustawień i jest odpowiednio zaptaszone. Zresztą ten post wysyłam bez zmienionych ustawień, cóż windows to windows

Reply to
Desoft

Sczerze mówiąc piszę wprost z przeglądarki. Co do mojej wiedzy, to nie ukrywam tego że w temacie MOS-FET jej nie mam. Chociaż w tej chwili odrobinę to nadrobiłem i tak naprawdę to dobieranie tego rezystora ma sens tylko z punktu widzenia zabezpieczenia prądowego drivera sterującego tym MOS'em, a jeśli driver jest baaardzo słaby to jeśli zrozumiałem lekcję można zrobić pullup Gate do "Jakiegoś Vcc" dobierając rezystor tak by prąd max. nie przekraczą prądu "sink" dla danego drivera. Natomiast ustalanie odpowiedniego napięcia Vgs sprowadza się do pary rezystorów między Gate a Source (dla kanału N) i Gate a "Vx" - czyli zwykły dzielnik napięcia + rezystor szeregowy z gate'em do ograniczenia prądu który może płynąć przez driver.

Czy dobrze to zrozumiałem ??

Pozdr M.K.

Reply to
mktech

[...]

Teoretycznie tak, tylko to będzie ustalenie stałego napięcia na bramce - w praktyce nie stosowane. Na bramkę można podawać napięcie z dowolnego źródła (nie przekraczać danych katalogowych MOSa) i w ten sposób sterować prądem drenu. Jeżeli w źródło wstawimy opór to mierząc na nim napięcie możemy dokładnie regulować prąd drenu. Zrealizować to można na wzmacniaczu operacyjnym.

Reply to
Desoft