Jaki zamiennik? BUZ11

Witam Kiedys prosilem o pomoc w projektowaniu regulacji pradu przy pomocy przetwornika C/A. To juz mam zrobione :) Nie wdajac sie w szczegoly, przetwornik steruje tranzystorem BUZ11. Problem w tym, ze "reaguje" dopiero od ~3V. Przy ~5V jest calkowicie otwarty. Przetwornik ma zakres 0-5V wiec mam nie wykorzystane 60% jego zakresu:( Jaki tranzystor zastosowac zeby zaczynal "reagowac" przy nizszym napieciu np. ~1,5V Dzieki za pomoc

Reply to
TomaszB

Dodaj rezystor 0.1 om w źródle tranzystora i wzmacniacz operacyjny, porównuj napięcie na rezystorze z napięciem z przetwornika (przez dzielnik, zapewne) i z wyjścia operacyjnego steruj tranzystorem.

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Moze cos niejasno napisalem, wiec jeszcze raz: Wyjscie przetwornika C/A (0-5V) steruje bramka tranzystora BUZ11, zmieniajac rezystancje miedzy zrodlem a drenem. Dzieki temu reguluje prad. Problem w tym, ze BUZ11 osiaga odpowiednio mala rezystancje przy wysterowaniu napieciem okolo 4V. Jezeli nie ma tranzystora, ktory mialby nizsze napiecie wysterowania, to zrobie sumator na WO i moze zadziala. Pozdrawiam

Reply to
TomaszB

Napisałeś jasno ale masz problem ze zrozumieniem tego, co Ci odpisałem. Podałem Ci prostą metodę na wykorzystanie pełnego zakresu przetwornika C/A, na dokładkę wprost regulację prądu z dużą dokładnością.

Więc pierwszy raz i ostatni: jeśli czegoś nie zrozumiałeś, to lepiej poproś o wytłumaczenie...

Żenujące :-(

-- mozesz sprobowac mu podbic napiecie wyjsciowe z przetwornika zap omoca jakiegos ukladu , ktory by przesunalla te napiecie o te 2..3 V, np dioda Zenera 2.7V + rezystor do plusa od katody. zalezy to tez od rez wyj tego przetwornika..

Reply to
Greg

Użytkownik Greg napisał:

Przesuniecie napiecia niewiele pomoze. ZAkladajac przesuniecia napiecia o 3V wowczas zakres regulacji tranzystora skonczy sie na dodaniu 2 V z przetwornika. Tu raczej chodzi o tranzystor, ktory reaguje mniejsza zmiana rezystancji na skoki napiecia sterujacego.

Reply to
TomaszB

Zastanawiam sie nad takim rozwiazniem: zrobic sumator na WO, ktory dawalby od razu na bramke tranzystora napiecie okolo 3,5V. Napiecie z C/A podzielic na dzielniku jakies 3x, to by dalo zakres okolo 1,6V przy 255 skokach. To napiecie dodac w sumatorze z 3,5V i powinno byc dobrze. Tylko czy to bedzie dzialac, glownie sumator sumujacy napiecia stale?

Reply to
TomaszB

Podałem Ci dawno temu rozwiązanie problemu. Uzyskasz dokładnie liniową zależność, pełny zakres sterowania, jeszcze wyższą impedancję wyjściową, niezależność od temperatury. A Ty się nadal upierasz jak dziecko.

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Moglby mi PAn to narysowac i przyslac na priv ? Dziekuje Pozdrawiam

Reply to
TomaszB

Ale tu nie ma co rysować. Pomiędzy źródło a masę dajesz rezystor, którego wartość wyliczasz z prawa oma: R = U/I, gdzie U - maksymalny spadek napięcia, jaki uznasz za dopuszczalny a I - maksymalny prąd. Zakładając, że chcesz mieć mały spadek napięcia przyjmijmy mały rezystor: 0.1 oma i max prąd 2.55A - daje to max spadek napięcia

0.255V. Dlaczego 0.1 oma? Proste: dostępne są rezystory precyzyjne SMD 0.1 om 1 W 1% (co daje prąd max ok. 3A)- nieduże i dają się lutować nawet lutownicą pistoletową. Wartość tego rezystora nie jest krytyczna - ważne jest to, żeby był to rezystor stabilny i o wartości takiej, żeby spadek napięcia na nim nie był za mały (kłopot z zerowaniem) ani za duzy (kłopot z pełnym wysterowaniem MOSFETa). Właściwy prąd maksymalny i tak dokładnie reguluje się dzielnikiem napięcia z przetwornika C/A.

I teraz łączymy: wejście odwracające (-) wzmacniacza operacyjnego do źródła MOSFETa. Wyjście wzmacniacza operacyjnego przez rezystor 100 om do bramki MOSFETa a wejście nieodwracające (+) wzmacniacza do dzielnika napięcia zasilanego z wyjścia przetwornika C/A. Dzielnik tak ustawiasz, żeby uzyskać napięcie 0.255 V dla pełnego zakresu. Zakładając, że przetwornik jest 8-bitowy uzyskasz dokładnie 10 mA na jednostkę, czyli zakres od zera do 2.55A co 10 mA.

Zabezpieczenie bramki MOSFETa: dioda Zenera 10V pomiędzy bramką a masą. Rezystor 100 om ograniczy prąd.

Można również zabezpieczyć wzmacniacz operacyjny, żeby w przypadku lekkiego niezrównoważenia nie pojawiło się na jego wyjściu pełne napięcie. W takim wypadku wejście odwracające należy połączyć ze źródłem poprzez rezystor np. 100 om i pomiędzy wejście odwracające a wyjście wzmacniacza operacyjnego włączyć diodę np. 1N4148 katodą w stronę wyjścia.

Mając zabezpieczony wzmacniacz operacyjny można dodać regulację zera itd. Możliwości jest naprawdę bardzo dużo. Musiałbym znać konkretne zastosowanie, żeby ewentualnie uzupełnić układ o bajery i dopalacze :-)