Sensowne anteny LTE

Cześć.

Pomimo, że praktycznie na granicy działki jest słup i światłowody od UPC i od Orange, to ja i sąsiad mamy "brak możliwości technicznych" :(

Mam router Mikrotika z LTE, a konkretnie RBD53G-5HacD2HnD-TC. Ale to nie ma znaczenia - co by nie było, to jest słaby sygnał. Router ma podłączone dwie prętowe anteny LTE, w tej chwili bodajże 4dB. W specyfikacji jest: Kategoria LTE: 12 / 4x4 MIMO

Chcę dać anteny na dach budynku parterowego.

W związku z tym pytanie: poleci ktoś jakiś sensowny model anteny?

Czy dać dwie osobne (np. panelowe) anteny? Czy Yagi mogą już być za mocne? Czy może lepsza będzie jakaś integra - podwójna? Są też anteny typu X z dwoma polaryzacjami - czy to ma sens? Jak szukać? Co brać pod uwagę?

Wiem, gdzie jest budynek z routerem ;) i jakie stacje są w pobliżu. Na mapie widzę, jakie częstotliwości te stacje obsługują. Brać antenę z szerokim zakresem, czy wystarczy się wbić na obsługiwane częstotliwości?

Reply to
Adam

W dniu 15.09.2023 o 14:22, Adam pisze:

Dobrze dostrojona Yagi powinna rozwiązać wszystkie problemy. Inne cuda to już kwestia wiary :)

Reply to
Wiesiaczek

Dnia Fri, 15 Sep 2023 14:42:58 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

Nie o wiarę mi tu chodzi a o parametry :)

W krótkofalarstwie trochę siedziałem, ale lata temu, anteny teżsię liczyło i robiło. Ale zasady w analogu i cyfrze różnią się, stąd moje pytania i wątpliwości.

Piszesz "dobrze dostrojona Yaga" - takie Yagi kładłem do WiFi na kilkusetmetrowe mosty. Do dłuższych to już parabole. Ale obawaim się, że Yaga może dawać zbyt mozny sygnał. Poza tym nie wiem, jak z polaryzacją, bo dla anten MIMO widzę, że są ustawione poziom-pion, przykładowo:

Gdybym kupił Yagi, to też je tak ustawić?

Parametrry aktualnie mam takie: RSSI -66 dBm (good) RSRP -103 dBm (poor) SINR 10 dB (fair) RSRQ -17.0 dB (fair) CQI 7 RI 1 MCS 20

Anteny w prętowe w pomieszczeniu przy routerze (nie na zewnątrz).

Trochę nie siedzę w temacie, może ktoś spojrzy i podpowie, z jakim zyskiem antenę nabyć, aby z jednej strony nie była zbyt słaba, a z drugiej strony aby nie przegwizdała wejścia zbyt mocnym sygnałem. Do nadajnika mam w linii prostej ok. 800 metrów, do innego w innym kierunku niecałe 2 km. Nadajniki dają:

1/ GSM900 LTE1800 LTE2100 LTE2600 LTE800 2/ GSM900 LTE1800 LTE2100 LTE2600 LTE800 LTE900

@Wiesiaczek - pisałeś o wierze, i poniekąd masz rację: bardziej wierzę w 9dBi anteny z przykładu powyżej, niż w jakieś chińskie plastikowe pudełka z Allegro z napisem kilkadziesiąt dBi.

Niestety, antena z Dipola trochę droga, ale mimo wszystko wolę kupić raz a dobrze. Zwłaszcza, że siedzi u mnie trochę usług wypuszczanych na zewnątrz, m.in ftp, kilka RDP, www i stale zapięty jeden VPN typu LAN-LAN.

Ktoś coś doradzi?

Reply to
Adam

W dniu 16.09.2023 o 23:11, Adam pisze:

Też "siedziałem" w krótkofalarstwie (SP5FRW) ale nie widzę różnicy w antenach "cyfrowych" i "analogowych". W końcu to tylko kwestia modulacji.

Jeśli obawiasz się zbyt silnego sygnały to mogę polecić wykonanie anteny BiQuad - prosta i tania a ma całkiem przyzwoite parametry. Kiedyś kupiłem antenę wewnœtrzną do telewizora (centrum Warszawy), która miała mnóstwo dB ze wzmacniaczem, a jakże, no i pięknie wyglądała. Co z tego, skoro obraz był pikselowany i nie szło tego oglądać. Zastąpienie tego badziewia samoróbką BQ (bez reflektora) załatwiło całkowicie poprawny odbiór. Kalkulator takiej anteny znajdziesz bez trudu w sieci.

Reply to
Wiesiaczek

Wrzuć zapytanie na forum bez kabli, załącz opis btsów i pomiary, zaraz na pewno zleci się kilku maniaków którzy zaproponują rozwiązanie ;)

Reply to
Lisciasty

Dnia Sun, 17 Sep 2023 10:11:23 +0200, Lisciasty napisał(a):

Silnik forum typowy, ale coś forum netypowe. Stary login nie działa, nie dochodzi mail rejestracyjny pomimo kilkukrotnego ponownego wysyłania. Brak kontaktu do administratorów.

Reply to
Adam

Dnia Sun, 17 Sep 2023 06:26:01 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

W przypadku transmisji cyfrowej jest możliwe doświetlanie dodatkowymi nadajnikami. W przypadku transmisji analogowej dwa nadajniki na tej samej częstotliwości będą się wzajemnie zakłócać.

Reply to
Adam

W dniu 18.09.2023 o 09:32, Adam pisze:

Daj linka do takich cudów :)

Reply to
Wiesiaczek

Dnia Mon, 18 Sep 2023 12:07:03 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

To nie cuda ;)

Na całodziennym spotkaniu byłem już wiele lat temu. Nie mam teraz żadnych materiałów. Nawet nie pamiętam, które firmy były. Na pewno Intel i Epson, chyba Motorola i kilka innych. Doświetlanie stosowałem w WiFi w dużych halach, typu magazyny Ikea albo jakaś fabryka szkła. Chyba access-switch był Motoroli albo Symbola. Natomiast jest to używane m.in. przy transmisjach DVB-T.

Może ktoś podrzuci jakieś linki dotyczące doświetlania drugim nadajnikiem na tej samej częstotliwości.

Reply to
Adam

Pan Adam napisał:

[...]

Listę multiplexów DVB-T można znaleźć na setkach stron. Mnie się jako pierwsza wyguglała ta:

Telewizornia dla Warszawy nadawana jest z Raszyna, każdy MUX ma nadajnik o mocy 100 kW. Dodatkowo centrum miasta doświetlane jest z Pałacu Kultury nadajnikami o małej mocy pracującymi na tych samych kanałach.

Czy w innych miastach jest podobnie, tego nie wiem, ale każdy może sobie w ramach ćwiczeń przeszukać listę.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Ja tylko dopiszę, że jak analogowo było, to w przypadku odbić czasem nie dało się tego oglądać. Przy DVB-T , jeśli są odbicia to nawet lepiej :)

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

I tam się coś nie zniesie jak górka trafi na dołek? Podywagujcie odrobinę dla laika.

Reply to
Marcin Debowski

Chyba nie zrozumiałeś pytania?

Reply to
Wiesiaczek

W dniu 19.09.2023 o 07:27, Wiesiaczek pisze:

Jak wyobrażasz sobie odbieranie jednocześnie tych dwóch nadajników? Jak uniknąć zdudniania sygnałów z dwóch nadajników?

Reply to
Wiesiaczek

Dnia Tue, 19 Sep 2023 08:05:21 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

Nadajniki są synchronizowane. Następuje zdudnianie, ale "pozytywne" - czyli wzmacnianie sygnału użytecznego.

Reply to
Adam

Pan Marcin Debowski napisał:

Będzie tak trochę poważnie, a trochę niepoważnie: człowiekowi też, jak mu się powtórzy dwa razy to samo, to lepiej do niego trafia. Nawet jeśli co któregoś słowa niedosłyszy lub nie zrozumie. To nie jest "cyfrowość" jak od Kotielnikowa, Shannona czy innego Nyquista, gdzie pod- i nadprogowy sygnał opisany był w dzidzinie czasu i oczekiwało się, że odebrany będzie ze stuprocentową zgodnością.

Reply to
Jarosław Sokołowski

W dniu 19.09.2023 o 10:54, Adam pisze:

Analoga nie możesz zsynchronizować?

Reply to
io

MUX3 506MHz ok 35km od centrum Wrocławia Niech was nie zmyli wysokosc anteny masztu - 125m, ale ustawiony na szczycie 700m góry (Ślęży właśnie)

MUX3 506MHz ok 15km od centrum Wrocławia

I jeszcze "doswietlacz" na szczycie SkyTower

Nastepuje interferencja. Konstruktywna lub destruktywna, w zaleznosci od miejsca i fazy tej synchronizacji.

Ale ale - Muxy uzywają modulacji OFDM, która tak jakby posługuje sie wieloma nośnymi. Albo po prostu sie posluguje, bez "tak jakby". Czyli ... grozi to, ze bedzie konstruktywna dla jednych nosnych, a destruktywna dla drugich?

Niby ma byc odporniejsza na wieodrogowosc ... to moze i odporniejsza na wielonadajnikowość?

Dodatkowo kierunkowa antena moze pomóc wybrać lepszy sygnał z dwóch ... choc jak widać te Muxy nie są równo rozłozone, trzeba miec dwie anteny :-)

J.F

W dniu 19.09.2023 o 10:54, Adam pisze:

Sam to wymyśliłeś czy masz jakieś wsparcie? Jak są synchronizowane? Jak można "zdudniać" pozytywnie? Jeśli MUX-y mają charakterystykę dookólną, to część sygnału drugiego będzie poruszała się zgodnie, część prostopadle a część przeciwnie do kierunku promieniowania pierwszego. Która część ulegnie wzmocnieniu i dlaczego?

Reply to
Wiesiaczek

No dobrze, a na poważnie? :)

Reply to