Różnicówki i instalacja w domu

Mam kilka drobnych dylematów , czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć?

  1. Czy w jednym pomieszczeniu, na przykład w jednym pokoju mam 10 gniazdek
230V - Czy mogę doprowadzić do do 5 gniazdek inną fazę np L1 i do kolejnych 5 gniazdek L2 i do oświetlenia L3 ? Chodzi mi o to, że między niektórymi gniazdami będzie napięcie międzyfazowe 400V. Czy to jest zgodne z przepisami? Chodzi mi o możliwość podłączenia pieca akumulacyjnego jednofazowego i do innej fazy w tym pokoju komputerów.

  1. Kupiłem przypadkiem za dużo różnicówek 3-fazowych, zamówiłem odwrotnie w stosunku do jednofazowych. Jednofazowe zostały już zamontowane ale chcę te

3-fazowe też użyć ale jako jednofazowe. Chcę to zrobić z tego powodu, że wolę aby wyłączyło mi pojedynczy obwód, a nie wszystko włącznie ze światłem. Wymyśliłem sobie, że puszczę to tak:

PE żółto zielony normalnie do bolców i szyn PE w rozdzielniach N poprzez różnicówkę trójfazową L1 podłącze do trzech terminali różnicówki trójfazowej od góry, a od dołu tej różnicówki będę miał 3 wyjścia i zabezpieczę je wyłącznikami nadprądowymi. Będzie to takie rozklonowanie fazy i powiedzmy podłączę te 3 wyjścia do trzech różnych gniazdek. Pomińmy dyskusję o przekrojach kabli i wartości bezpieczników. Kable do gniazdek są 2.5mm2 a doprowadzające 10mm2 mogę więc dać różnicówkę i za nią 3 bezpieczniki 16A.

Czy to ma sens? Czy w jakiś sposób nie zsumuje to prądów różnicowych różnicówki ani jej nie uczuli zbytnio? Wydaje mi się, że nie powinno, bo pomiar jest robiony z sumy prądów wejść względem wracającego prądu N. Co na to przepisy? Na takie podłączenie ?

Mam tych różnicówek naprawdę dużo.

Reply to
Edgar

jak znajdziesz kogos z uprawnieniami ktory sie pod tym podpisze, to jaki problem nikt tego pozniej nie sprawdza....

Rf

Reply to
Rafal(sxat

Jak słusznie zauważyłeś, różnicówka sumuje prądy :). Tak więc czy rozdzielisz przewód przed różnicówką i puścisz ją przez 3 kanały, czy puścisz przez 1 kanał i dalej rozdzielisz - to wszystko jedno :)... Ja bym się natomiast zastanowił, czy nie lepiej sprzedać te 3-fazowe np. na Allegro czy gdzieś i nie kupić 1-fazowych. Odzyskałbyś część pieniędzy, poszłoby mniej miejsca w szafie, byłoby mniej kabli :)... . Przemyśl to...

Tutaj Twoja intuicja wyświadczyła Ci wieeelką przysługę!! Dobrze, że nie chcesz 3 niezależnych obwodów zasilać jedną różnicówką 3-fazową z 3 różnych faz! Załóżmy, że jednak podłączasz do różnicówki 3 różnye fazy i potem je dzielisz na gniazdka do ogrzewania, gniazdka do kompa i na oświetlenie. Teraz w wypadku awarii podłączasz siebie między fazy dwóch różnych gniazdek! Co się dzieje?? Różnicówka 3-fazowa nie widzi asymetrii prądu - tyle samo wypływa ile wraca i Cię nie odłącza. Różnicówki jednofazowe (tzn. użyte jako jedno fazowe, np. tak, jak Ty proponujesz) bez problemu zauważa, że L1+N nie jest 0 i L2+N też nie jest 0 i obie te różnicówki zostają wyłączone!! Tak więc różnicówki

3-fazowe (zasilane 3 RÓŻNYMI fazami) należy stosować wyłącznie tam, gdzie jest to konieczne!! Czyli do zasilania urządzeń 3-fazowych. Zauważ, że nie da się takiego urządzenia zasilić z 3 różnicówek 1-fazowych, gdyż drobne prądy międzyfazowe wywalą różnicówki. Faktem jest, że jeśli z różnicówki wyjdą 3 fazy i skierujemy je do 3 różnych pomieszczeń, to nie wyobrażam sobie, jak można się podłączyć międzyfazowo... no ale ja tam wolę zapłacić za większe bezpieczeństwo bliskich :)...

Mam nadzieję, że zrozumiałeś ;)... generalnie Twój pomysł wykorzystania

3-fazowych jako 1-fazowe uważam za dobry :)... a te moje dywagacje o 3-fazowych dotyczą zastosowania 3-fazowych dla 3 faz, ale użytych w 3 różnych pomieszczeniach :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

POPRAWKA!!

...ale użytych w 3 różnych i niezależnych obwodach w 1 pomieszczeniu :)....

Reply to
Konop

Ja się podepnę pod wątek z innym pytaniem. Jak instalować różnicówki wraz z UPS? Problem dotyczy instalacji gniazdek wydzielonych na komputery zasilanych jednym dużym UPS. Podpięcie różnicówki przed UPS nic nie da, gdy upływ prądu będzie za UPS. Trzeba dać na wejściu i na wyjściu? Czy sam zasilacz UPS musi mieć (i ma) odpowiednie zabezpieczenie przeciwporażeniowe?

Reply to
Sergiusz Rozanski

Użytkownik "Sergiusz Rozanski" snipped-for-privacy@sergiusz.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@dns.media-lab.com.pl...

dlaczego? możesz to wyjaśnić? Chyba że Ci chodzi o prace na bateriach.

Nie ma, no chyba że ktoś tam coś tam.... gdzieś widział.

Reply to
Irokez

Ale AVR chyba właśnie cały czas puszcza napięcie przez transformator w UPS-sie i przełącza tylko uzwojenia pierwotne jeśli się nie mylę więc i tak nie ma galwanicznego połączenia i upływu nie zobaczymy. Mnie też to zastanawia, bo mam podobne przemyślenia i UPS-y APC z tych lepszych.

Reply to
Edgar

Tak rozumiem.

  1. Różnicówek ma około 20tu-kilku właśnie trójfazowych i to się okazało po roku :-) Cały osprzęt był kupiony naraz i przyszedł w wielkich kartonach ale budowa stale trwała. Przed świętami okazało się, że różnicówki są pomylone - ale to wyszło po plądrowaniu kolejnego pudła :-) Już mi się nie chce tym handlować, już są kupione więc zrobię tak:
  2. Różnicówki 3-fazowe w obwodach jednofazowych podłączę tak, że N pójdzie normalnie przez różnicówkę ale trzy wejścia faz zmostkuję i podam tam jedną fazę np L1, na wyjściu zrobię tak aby sumaryczna ilość zabezpieczeń nie była większa niż "amperaż" różnicówki. Ale to tylko w pomieszczeniach gdzie do gniazdek dochodzi jedna i ta sama faza.
  3. Natomiast jeśli w gniazdach tego samego pokoju chcę mieć 2różne fazy na różnych obwodach dam różnicówkę 3-fazową i albo użyję tylko N i 2 fazy (trzecie wejście wolne lub zwarte przed do jednej z faz????) albo i podłączę przez nią jeszcze światło lub trzeci obwód gniazdek na fazie L3
  4. Odbiorników 3-fazowych nie będzie, raczej, może gdzieś w piwnicy jedno gniazdo 5 bolcowe ale na nie dam osobną różnicówkę.

Pytanie ostatnie:

Napis na różnicówce np 40A (bez B)

Czy te 40A to cały prąd "wracający N-ką" ? Czy to jest 3x40A ? Brak B oznacza brak zabezpieczenia nadprądowego w różnicówce tak ?

Reply to
Edgar

Dnia 03.01.2009 Irokez snipped-for-privacy@op.pl napisał/a:

No jakby nie patrzeć - tak :) I głównie w taki sposób aby te baterie odpiąć jak jednak ktoś mógłby zostac porażony.

Narazie wpadłem na przeciwporażeniówki za UPS-a, ale nie wiem jak wygląda podłączenie uziemienia, czy można je zewrzeć z tym z przed UPS-a?

Reply to
Sergiusz Rozanski

Użytkownik "Sergiusz Rozanski" snipped-for-privacy@sergiusz.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@dns.media-lab.com.pl...

No to róznicówka za. Przed? hmm.. jak masz zamiar wzadzic dużego Rack'a do szafy, uziemić i zamknąć, to... hmm.. nie wiem czy jest sens

Uziemienie ma byc jedno - myślimy o tym żółto-zielonym oczywiście.

Pozdrofka

Reply to
Irokez

Użytkownik "Edgar" snipped-for-privacy@ko.nia napisał w wiadomości news:gjo1i3$a84$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Jak galwanicznie oddzielone to tak, ale czy one są faktycznie całkiem oddzielone? Przyznaje że nie rozbierałem i nie wiem. Jak masz UPS to podłacz przed różnicówke a a za UPS'em upłyń te 30mA do uziemienia i zobacz co z tego wyjdzie.

Reply to
Irokez

Dnia 03.01.2009 Irokez snipped-for-privacy@op.pl napisał/a:

W sumie to fakt, przed nie ma sensu, raczej tylko osoby wiedzące o co chodzi bądą tego dotykać.

Naturalnie, przeciez nie zero :)

Reply to
Sergiusz Rozanski

I to jest OK, poza aspektem ekonomicznym, no ale jeśli nie chcesz wymieniać, to OK, nie mam zastrzeżeń;););)...

No i tu mam jedno małe ALE!! Jeśli wystąpi Ci upływ międzyfazowy, który w przypadku samych obwodów jednofazowych nie jest sytuacją normalną (może oznaczać porażenie albo jego niebezpieczeństwo), wówczas taka różnicówka NIE ZADZIALA!! Musisz te obwody zabezpieczyć trzema oddzielnymi różnicówkami!! Albo trzema jednofazowymi, albo trzema

3-fazowymi użytymi tak, jak w punkcie 1. Chyba, że uważasz, że takie zabezpieczenia są bez sensu, że ryzyko porażenia międzyfazowego nie istnieje itp.. to OK, ale ja bym raczej dmuchał na zimne.

No i tu z kolei musi to być jedna różnicówka 3-fazowa, bo prądy międzyfazowe są rzeczą normalną :)...

Za ten brak literki B nie dam głowy... najlepiej sprawdź na stronie internetowej producenta :). Jaka to firma?? ;>

A co do prądu - tak, jest to całkowity prąd płynący którąkolwiek gałęzią. Zauważ, że w przypadku urządzeń 3-fazowych płyną także prądu międzyfazowe, a więc nie jest tak, że N-ką wraca suma prądów L1+L2+L3 ;)... W przypadku zastosowanie 3 faz, ale dla różnych obwodów, te prądy wyrównawcze też popłyną, ale jak - to zależy od włączonych urządzeń. W przypadku podłączenia jednej fazy, niestety, nie ma prądów międzyfazowych, więc suma prądów fazowych nie może przekroczyć 40A :(... .Tak więc polecałbym dać za taką różnicówką 2x16A do gniazdek i 1x6A do oświetlenia :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Wiesz... jakby tak statystycznie policzyć, to obawiam się, że przeciętnego "wiedzącego" (a więc po pierwsze grzebiącego przy sprzęcie regularnie, po drugie podchodzącego do wielu spraw z nonszlancją, bo jak wiadomo "elektryka prąd nie tyka") w czasie jego życia kopnie gdzieś ze trzy razy tyle razy, co całą reszte jego rodziny razem policzoną, więc może jednak warto :-)

Jarek P.

Dnia 05.01.2009 Jarek P. <jarek> napisał/a:

Warto zawsze, ale nie paranoicznie :) w końcu jak ktos będzie grzebał między rozdzielnią, a ups (centralny ups z racji gabarytu w sumie będzie raczej i tak blisko rozdzielni) to w przypadku awarii, wtedy i tak jakiś hebel po drodze trzeba zrzucić. W sumie ups bedzie łączył 2 tablice, "zewnętrzną" i tą "podtrzymywaną".

Jeszcze pytanie o upływność na sygnałach, bo np jak ktos się podepnie z pc z instalacji wydzielonej (przez ups-różnicówka) pod np drukarkę laserową (wpiętą poza ups w inną różnicówkę?) Czy taki kabelek usb, lan, rs232, centronics, modem itp nie spowoduje wycieku przekraczającego zakres róźnicówki? Pytanie dotyczy też sytuacji gdy tych kabelków może być naście/dziesiąt :)

Reply to
Sergiusz Rozanski

Nie spowoduje. Te prądy płyną po stronie wtórnej zasilaczy oraz po połączeniach masy (PE).

Reply to
William